بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

ارتباط تغذیه و بیماری پوستی ویتیلیگو

ویتیلیگو (Vitiligo) یک بیماری پوستی است که به لک و پیس هم معروف است . در این بیماری ، در اثر اختلال  درتولید رنگدانه ،ملانوسیت‌ها (سلولهایی که رنگدانه تولید می‌کنند) در قسمتهایی از پوست، غشاهای مخاطی و شبکیه تخریب شده‌اند. در نتیجه لکه‌های سفید پوست درنواحی مختلف بدن ظاهر می‌شوند. مویی که در نواحی مبتلا به پیسی رشد می‌کند معمولاً سفید می‌شود.

 از جمله عوامل مهم ابتلا به پیسی تماس پوست با مواد شیمیایی و استعداد ژنتیکی فرد مبتلا  به بیماری است که در نتیجه نقص در آنزیم هایی نظیر کاسپاز ایجاد می شود.

یکی دیگر از عوامل بروز بیماری ویتیلیگو کمبود های تغذیه ای از جمله کمبود اسید فولیک و ویتامین ب 12 است. لبنیات و  انواع گوشت ، مرغ و ماهی حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین ب 12  هستند که می تواند نقش مهمی در پیشگیری از لک وپیس داشته باشد.

عامل دیگری که زمینه ایجاد پیسی را بوجود می آورد، عوامل التهابی و بیماری های اتوایمیونی نظیر ارتریت روماتویید، دیابت، لوپوس اریتماتوس، هایپرتیروئیدیسم هاشیموتو، اسکلرودرما، آدیسون و ...است. نقطه اشتراک تمام بیماری های مذکور التهاب است. امگا 3 موجود در ماهی یکی از مهمترین عوامل تغذیه ای ضد التهاب است که حتی به صورت مکمل در زمان ایجاد التهاب برای افراد تجویز می شود. بنابراین، با توجه به اینکه تا به حال تداخل غذایی بین ماهی و لبنیات و ایجاد لک وپیس گزارش نشده است و نظر به وجود امگا 3 موجود در ماهی، به نظر می رسد نه تنها مصرف ماهی و لبنیات منجر به پیسی نمی شود، بلکه احتمالا در پیشگیری  از آن نیز می تواند موثر باشد.

***********

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت 



پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد