بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

اطلاعات خود در مورد مکمل های غذایی وانادیوم را بازنگری کنید

فارماکوکینتیک مکمل های غذایی وانادیوم

جذب وانادیوم غذایی و مکمل (معمولا وانادیل سولفات) کم است و بیشتر وانادیوم دریافتی از طریق مدفوع دفع می‌شود. تخمین زده می‌شود که کمتر از 5% وانادیوم غذایی جذب می¬گردد.

به نظر می‌رسد بیشتر وانادیوم دریافتی در معده به فرم چهار ظرفیتی وانادیل تبدیل می‌شود. هر نوع وانادات جذب شده به شکل کاتیون وانادیل در خون تبدیل می‌شود.

کاتیون وانادیل با ترانسفرین و فریتین در پلاسما و سایر مایعات بدن تشکیل کمپلکس می‌دهد. وانادیوم از پلاسما برداشته شده و در بیشترین غلظت در کلیه، کبد بیضه¬ها، استخوان و طحال یافت می‌شود.

وانادیوم جذب شده به طور عمده به صورت کمپلکس‌هایی با وزن مولکولی بالا و پایین در ادرار ترشح می‌شوند. مقداری از وانادیوم جذب شده ممکن است از طریق صفرا ترشح گردد.

اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی وانادیوم

در حال حاضر مصرف مکمل وانادیوم در هیچ موردی کاربرد ندارد. وانادیوم در درمان دیابت نوع I و II نتایجی به همراه داشته است اما این پژوهش هنوز ابتدایی است و از دوزهای دارویی وانادیوم با اثرات و عوارض طولانی مدت ناشناخته استفاده شده بود.

مطالعات از این ادعا که وانادیوم موجب افزایش توده¬ی عضلانی می‌شود، حمایت نمی¬کنند.

موارد منع مصرف، موارد احتیاط، عوارض جانبی مکمل های غذایی وانادیوم

موارد منع مصرف ابتلا به حساسیت شاخته شده به محصولات دارای وانادیوم.

موارد احتیاط مبتلایان به دیابت یا هایپرگلایسمی باید از مصرف مکمل‌های وانادیوم جهت کنترل دیابت یا هایپرگلایسمی اجتناب کنند.

افراد مبتلا به هایپوگلایسمی نیز می‌بایست از مصرف مکمل‌های وانادیوم پرهیز کنند. عوارض جانبی به نظر می‌رسد میزان وانادیوم رژیم‌های غذایی معمولی (کمتر از 30 میکروگرم روزانه) سمیت کمی دارد.

در یک مطالعه، 12 نفر روزانه 5/13 میلی¬گرم وانادیوم به مدت دو هفته و سپس روزانه 5/22 میلی¬گرم به مدت 5 ماه دریافت کردند.

در 5 نفر علایم گوارشی (تهوع، استفراغ، اسهال و انقباضات شکمی) و در 5 نفر زبان سبزرنگ ظاهر شد.

در پژوهش دیگری 6 نفر روزانه 5/4 تا 18 میلی¬گرم وانادیوم برای 10-6 هفته مصرف کردند و دچار سبز شدن زبان، اسهال و انقباضات شکمی در دوز بالاتر شدند.

تداخلات مکمل های غذایی وانادیوم

کروم، آهن فروس، کلراید، آلومینیوم هیدروکسید و EDTA ممکن است جذب وانادیوم را کاهش دهند.

اوردوز مکمل های غذایی وانادیوم

در مورد اوردوز با مکمل وانادیوم در انسان گزارشی وجود ندارد.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی وانادیوم

هیچ دوزی توصیه نمی‌شود. وانادیوم معمولا به شکل چهار ظرفیتی وانادیل سولفات، در برخی مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی وجود دارد.

دوز آن از 10 میکروگرم، تا تقریبا 10 میلی¬گرم (تحت نام وانادیوم) متغیر است. بیس (مالتولاتو) اکسو وانادیوم چهار ظرفیتی (BMOV) در برخی مکمل‌های غذایی تحت عنوان بیس - گلیسیناتو اکسو وانادیوم (BGOV) وجود دارد.

محلول‌ها یا کلوئیدهای ویتامین‌ها نیز ممکن است محتوی وانادیوم باشند.

بورد غذا و تغذیه¬ی آکادمی ملی علوم آمریکا برای وانادیوم میزان دریافت مرجع رژیمی (DRI) را برای وانادیوم مشخص کرده است. خلاصه DRIs برای شرایط و گروه‌های سنی مختلف در ادامه آورده شده است:

هیچ میزان مجاز رژیمی توصیه شده (RDA) یا میزان مورد نیاز متوسط تخمینی (EAR) یا مقادیر دریافت کافی برای وانادیوم معین نشده است.


 UL به معنی بالاترین سطح دریافت قابل تحمل است و معمولا میزان دریافت کلی از غذا، آب و مکمل‌ها را بیان می¬کند.
ND: قابل تعیین نیست.

مقدار قابل تعیین نیست، به علت کمبود اطلاعات درمورد عوارض جانبی در این گروه¬ها و نگرانی در مورد فقدان توانایی برای کنترل مقادیر اضافی. برای جلوگیری از دریافت مقادیر زیاد، تنها منبع وانادیوم برای این گروه‌ها باید غذا باشد.

........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر

توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا دا

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد