بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

رژیم غذایی و گروه خونی

آیا ارتباطی بین نوع برنامه غذایی و گروه خونی وجود دارد؟

رژیم غذایی یک فرد به عوامل زیادی در بدن (مانند کارکرد هورمون‌ها، نحوه عملکرد ماهیچه‌ها، مقدار بافت چربی و ماهیچه‌ای) بستگی دارد. از این رو، متخصصان تغذیه در شرح‌حال‌گیری به این عوامل در کنار مسائل رفتاری و مشکلات مربوط به سلامت افراد مانند کم‌خونی، کمبود کلسیم و... توجه می‌کنند و نیازی به دانستن گروه خونی برای تجویز رژیم‌ غذایی مناسب ندارند .

مطالعات اخیر نشان داده است که هیچ نوع شواهد علمی برای حمایت از نظریه رژیم غذایی وگروه خونی وجود ندارد و برای رسیدگی به آن به مطالعات علمی که به درستی طراحی شده باشد، نیاز است. در حال حاضر هیچ مدرکی برای اثبات خاصیت رژیم غذایی بر اساس گروه خون وجود ندارد. برای اثبات این موضوع، می‌بایست تحقیقات گسترده‌ای بر روی دو دسته از افراد دارای یک نوع گروه خونی که یکی از رژیم غذایی بر اساس گروه خون پیروی می‌کند و دیگری از رژیم غذایی متداول پیروی می‌کند، انجام شود و نتیجه تحقیقات دو گروه با هم مقایسه گردد.

برخی معتقدند افراد با گروه خونی A , با مصرف سبزیجات , سلامت خواهند بود , مطالعات انجام شده حاکی از آن است که بطور کلی مصرف روزانه گروه سبزی ها و میوه  ها در مقادیر توصیه شده در هرم غذایی منجر به حفظ بهتر سلامتی می شود و این نتیجه در تمامی افراد مورد مطالعه با گروه های خونی مختلف مشاهده شد ه است. همچنین مصرف زیاد گوشت قرمز پرچرب  با افزایش کلسترول بد (LDL) خون  خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش می‌دهد ؛ این نتیجه نه فقط در افراد با گروه خونی O , بلکه در تمام افراد مشاهده خواهد شد .

بطور کلی در هیچ ‌یک  از رژیم‌های غذایی علمی و اصولی برای افزایش، کاهش یا نگهداشت وزن و حتی حفظ سلامت بدن، اشاره‌ای به تعیین گروه خونی نشده است و همه افراد با هر گروه خونی باید با رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی روزانه و استفاده از گروههای غذایی اصلی یعنی گرون نان وغلات ، گروه شیر و لبنیات ، گروه گوشت و حبوبات و تخم مرغ ، گروه سبزی ها و گروه میوه ها  در حفظ سلامت خود بکوشند.

*********

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت 

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد