بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مزایا و موارد منع مصرف مکمل غذایی تنجرتین

اندیکاسیون و کاربرد مکمل غذایی تنجرتین
شواهد بالینی در حمایت از این ادعا که فلاونو‌ئید مرکبات، تنجرتین، در سرطان پستان و بعضی سرطان‌های دیگر اثر درمانی دارد،‌ ناقص می‌باشد.

داده‌های غیربالینی مقدماتی وجود دارند که بیان می‌کنند، تنجرتین می‌تواند اثرات کاهش دهنده چربی، اثرات ضد دیابت و اثر محافظتی از سیستم عصبی داشته باشد.

موارد منع مصرف مکمل غذایی تنجرتین
مصرف تنجرتین در افراد مبتلا به حساسیت نسبت به هریک از اجزای محصولات حاوی تنجرتین ممنوع است.

موارد احتیاط مکمل غذایی تنجرتین
زنانی که تحت درمان با تاموکسیفن قرار دارند باید از مصرف بیش ازحد مرکبات حاوی تنجرتین و مکمل‌های حاوی تنجرتین در زمان درمان پرهیز کنند.

افرادی که قصد مصرف تنجرتین برای بهبود هر نوع بیماری را دارند، باید ابتدا درباره‌ی مصرف آن با پزشک خود مشورت نمایند.

تداخلات مکمل غذایی تنجرتین
داروها
Midazolam: میدازولام عضوی از خانواده‌ی بنزودیازپین داروهاست و فعالیت‌های ضداضطراب و تسکین‌دهنده دارد. میدازولام توسط آنزیم سیتوکروم P450-3A4 (CYP3A4) متابولیزه می‌شود.


نارینجین، فلاوونوئیدی است که در گریپ‌فروت و آب‌ گریپ‌فروت یافت می‌شود و یک مهارکننده‌ی قوی CYP3A4 است و می‌تواند باعث برخی تداخلات با داروها و مکمل‌های غذایی شود که بعضی از آنها مطلوب نیستند. نارینجین مهارکننده‌ی متابولیسم CYP3A4 است.

از سوی دیگر، تنجرتین فعالیت کاتالیک CYP3A4 را تحریک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که در کنار تأخیر ملایم جذب میدازولام در داوطلبان ناشتا، خوردن آب نارنگی به همراه دوز خوراکی میدازولام، تأثیری بر فارماکوکینتیک میدازولام از جمله متابولیسم آن ندارد.

نتیجه این مطالعات این که، نه تنجرتین و نه آب نارنگی بیشتر از یک اثر بر روی متابولیسم دارویی با واسطه‌ی CYP3A4 در انسان‌ اثری ندارند و با احتمال کمتر با فلاوونوئید مرکبات، نارینجین.


Tamoxifen: هنگامی که تنجرتین به آب آشامیدنی یک گروه از موش‌های مبتلا به تومور (MCF 7/6) اضافه شد، مشخص گردید که اثر مهار تومور داروی تاموکسیفن را خنثی می‌کند.

تاموکسیفن یک تنظیم‌کننده‌ی گیرنده‌ی استروژن انتخابی (SERM) است که برای کاهش خطر سرطان پستان استفاده می‌شود.

تنجرتین موجب تنظیم کاهشی فعالیت لمفوکینی سلول‌های کشنده‌ی طبیعی (NK) می‌شود. سلول‌های NK، لمفوسیت‌های نوع سایتوتوکسیک هستند، که نقش مهمی در ایمنی ذاتی ایفا می‌کنند.

مکمل‌های غذایی، غذاها، گیاهان
موردی شناخته نشده است.

اوردوز مکمل غذایی تنجرتین
گزارشی مبنی بر اوردوز وجود ندارد.

دوز و نحوه مصرف مکمل غذایی تنجرتین

دوز بهینه تنجرتین برای فواید سلامتی مشخص نمی‌باشد.
تنجرتین در غلظت‌های بالا در بعضی آبمیوه‌های نارنگی (حدود 7/3 میلی‌گرم در هر لیتر) و در برخی روغن‌های پوست نارنگی (حدود 86/1 گرم در لیتر) یافت می‌شود.

بالاترین غلظت‌های تنجرتین در نارنگی‌های Citrus kinokuni یا Kishu (9/27 میلی‌گرم در هر گرم وزن خشک) و Citrus depressa یا shiikuwasha (7/26 میلی‌گرم در هر گرم وزن خشک) یافت می‌شوند.


Shiikuwasha حاصل پیوند بین یک نارنگی و یک لیمو است که عمدتاً در Okinawa ژاپن یافت می‌شود.
کلمنتین‌ها (Citrus clementina) حاوی حدود 6/2 میلی‌گرم در هر گرم وزن خشک است.

در بهترین حالت، فقط میزان ناچیزی از تنجرتین در لیمو (Citrus limon) و گریپ‌فروت (Citrus paradisi) یافت می‌شوند. نارنگی (mandarins) غنی‌ترین منبع تنجرتین هستند.


در حال حاضر، فقط یک مکمل غذایی حاوی ترکیبی از فلاوون‌های پلی‌متوکسیله (PMFs) شامل تنجرتین، در ایالات متحده به فروش می‌رسد.

به علاوه، این مکمل‌ حاوی توکوتری‌انول‌ها و آسکوربیل پالمیتات است.

PMF/ ترکیب توکوتری‌انول در کل محتوی 150 میلی‌گرم در هر کپسول می‌باشد و افرادی که از این مکمل استفاده می‌کنند حدود 2 کپسول در روز دریافت می‌کنند.


انتظار می‌رود که مکمل‌های غذایی دیگر تنجرتین به بازار مکمل‌های غذایی وارد شوند.

........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر

توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است. 

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد