بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مکمل های غذایی آنزیمی

مکانیسم اثر مکمل های غذایی آنزیمی
آلفا ـ گالاکتوزیداز، ملیبیوز را به D ـ گالاکتوز و D گلوکز، رافینوز را به D ـ گالاکتوز و ساکارز، استاکیوز را به D ـ گالاکتوز و ساکارز و ورباسکوز را به D ـ گالاکتوز، D ـ گلوکز و D ـ فروکتوز هیدرولیز می‌کند. آمیلاز، نشاسته را به الیگوساکاریدها و مالتوز هیدرولیز می‌نماید.


بروملائین، پروتئین‌ها را به الیگوپپتیدها و آمینواسیدها هیدرولیز می‌کند. سلولاز، سلولز را به D ـ گلوکز هیدرولیز می‌کند. کیموتریپسین پروتئین‌ها را به الیگوپپتیدها هیدرولیز می‌کند.

لاکتاز، لاکتوز را به D ـ گالاکتوز و D ـ‌ گلوکز هیدرولیز می‌کند. پانکراتین و پانکرلیپاز، تری‌گلیسریدها را به اسیدهای چرب و گلیسرول، پروتئین‌ها را به الیگوپپتیدها و نشاسته را به الیگوساکاریدها و مالتوز تجزیه می‌کنند.


پاپائین پروتئین‌ها را به الیگوپپتیدها و آمینواسیدها تجزیه می‌کند. پپسین، پروتئین‌ها را به پلی‌پپتیدها والیگوپپتیدها هیدرولیز می‌کند. تریپسین پروتئین‌ها را به الیگوپپتیدها تجزیه می‌کند.

مکانیسم اثر ضدالتهابی آنزیم‌های پروتئولیتیک بروملائین، کیموتریپسین، پاپائین و تریپسین هنوز به خوبی مشخص نیست. به نظر می‌رسد که قسمتی از این آنزیم‌های پروتئولیتیک جذب می‌شود و این عمل احتمالاً به‌واسطه‌ی جریان روده‌ای پانکراسی صورت می‌گیرد.

فعالیت ضدالتهابی این آنزیم‌ها می‌تواند با فعال‌سازی آن‌ها در تولید پلاسمین از پلاسمینوژن و کاهش کینین با مهار تبدیل کینینوژن به کینین مرتبط باشد. کاهش کمپلکس‌های ایمنی در گردش می‌تواند مکانیسم احتمالی دیگر باشد.


فعالیت ضدالتهابی و ضدسرطانی Wobe-Mugos و Wobenzyme هنوز مورد مطالعه است. احتمالات شامل کاهش در کمپلکس‌های ایمنی در گردش، قطع اتصال مولکول‌ها بر روی تومور و سلول‌های اندوتلیال، کاهش سیتوکین‌ها و گیرنده‌های سیتوکین‌ها و اثرات تنظیم‌کننده ایمنی هستند.

به نظر می‌رسد که بروملائین نقش مهمی در تمایز سلول‌‌های بدخیم ایفا می‌کند. مکانیسم اثر ضدالتهابی سوپراکسیددیسموتاز ناشناخته است.

فارماکوکینتیک مکمل های غذایی آنزیمی
به نظر می‌رسد که آنزیم‌های مشتق از قارچ‌ها و گیاهان در مقابل غیر فعال شدن و دناتوره شدن توسط اسید معده مقاوم‌تر از آنزیم‌های مشتق از حیوانات باشند.

پانکراتین و پانکرلیپاز به پوشش انتریک نیازمندند تا از دناتوره شدن و غیرفعال شدن توسط اسید معده جلوگیری شود. در روده‌ی باریک، بخشی از آنزیم‌ها می‌توانند از طریق جریان روده‌ای پانکراسی جذب شوند.

مطالب زیادی راجع به فارماکوکینتیک آنزیم‌های خوراکی در انسان‌ها نامشخص است.

اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی آنزیمی
مکمل‌های آنزیمی (آلفا ـ گالاکتوزیداز، کیموتریپسین، لاکتاز، پانکراتین، پانکرلیپاز، پاپائین و پپسین) به‌عنوان کمک‌ کننده‌های گوارشی در برخی موارد استفاده می‌شوند.

برخی (بروملائین، سوپراکسیددیسموتاز، کیموتریپسین، پاپائین و تریپسین) فعالیت ضدالتهابی دارند. شواهدی وجود دارد که Wobe-Mugos و Wobenzyme می‌توانند اثرات ضدالتهابی و ضدسرطانی داشته باشند.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی آنزیمی
مصرف مکمل‌های آنزیمی در افراد مبتلا به حساسیت نسبت به هریک از اجزای ترکیبات حاوی آنزیم، ممنوع است.

موارد احتیاط مکمل های غذایی آنزیمی
مصرف آنزیم‌های گوارشی برای درمان نارسایی پانکراس نیاز به نظارت پزشکی دارد. افرادی که قصد استفاده از مکمل‌های آنزیمی برای هر موردی را دارند، ابتدا باید با پزشک خود مشورت نمایند.

زنان باردار و مادران شیرده باید از مصرف مکمل‌های آنزیمی اجتناب کنند، مگر در صورت تجویز پزشک. گالاکتوزمیک‌ها (افراد مبتلا به گالاکتوزمی) باید از مصرف آلفا ـ گالاکتوزیداز پرهیز کنند.

D ـ گالاکتوز یکی از مواد حاصل از فعالیت آلفا ـ گالاکتوزیداز است. افرادی که از داروهای ضدانعقادی یا آنتی‌ترومبوتیک استفاده می‌کنند باید در مصرف بروملائین احتیاط نمایند. بروملائین ممکن است اثر رقیق‌سازی خون در بعضی افراد داشته باشد.

عوارض جانبی مکمل های غذایی آنزیمی
آلفا گالاکتوزیداز: علایم گوارشی مانند درد کرامپ و اسهال گزارش شده‌اند. واکنش‌هایی از نوع آلرژیک شامل راش و خارش نیز گزارش شده‌اند.


آمیلاز: واکنش‌های از نوع آلرژیک شامل راش و خارش گزارش شده‌اند.
بروملائین: علایم گوارشی مانند تهوع و استفراغ، اسهال و کرامپ گزارش شده‌اند.


گاهی متروراژی و منوراژی نیز مشاهده شده است. واکنش‌های افزایش حساسیت شامل راش‌ها و شدید شدن آسم گزارش شده‌اند.
پانکراتین: عوارض جانبی شایع گوارشی بوده و شامل اسهال، درد شکم، تهوع و استفراغ می‌باشد. هایپراوریسمیا به همراه مصرف محصولات پانکراتین گزارش شده است.


پانکرلیپاز: عوارض جانبی شایع گوارشی بوده و شامل اسهال، درد شکم، تهوع و استفراغ، یبوست، اسهال خونی و تحریک اطراف مقعد می‌باشد.

هایپراوریسمیا و هایپراوریکوزوریا به همراه مصرف محصولات پانکرلیپاز گزارش شده‌اند که در ابتدا با فرمولاسیون‌های پوشش دار غیرانتریک ایجاد می‌شود.

موارد کولونوپاتی فیبروزی به‌صورت اولیه در بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک گزارش شده است.
Wobenzyme/Wobe Mugos: عوارض جانبی شایع گوارشی بوده و شامل اسهال، درد شکم، تهوع و استفراغ می‌باشد.

گزارشی از یک واکنش آنافیلاکتیک در یک زن دریافت‌کننده‌ی تزریقات داخل عضلانی Wobe-Mugos وجود دارد. یک مورد شوک گردش خون در زنی که به‌صورت تزریقی و شیاف از Wobe-Mugos و همین‌طور قرص‌های Wobenzyme استفاده می‌کرد، گزارش شده است.

تداخلات مکمل های غذایی آنزیمی
داروها
Acarbose: مصرف همزمان ترکیبات آنزیمی (حاوی آمیلاز، پانکراتین، پانکرلیپاز) و آکاربوز می‌تواند کفایت آکاربوز را کاهش دهد.
Anticoagulants(e.g., warfarin): بروملائین ممکن است فعالیت ضدانعقادی داروهایی مانند وارفارین را افزایش دهد.


Antithrombotic agents (e.g., aspirin): بروملائین می‌تواند فعالیت آنتی‌ترومبوتیک داروهایی مانند آسپرین را افزایش دهد.

مکمل‌های غذایی
اسید فولیک: گزارش شده است که آنزیم‌های پانکراس (پانکراتین، پانکرلیپاز) در صورت مصرف همزمان، جذب فولیک اسید را کاهش می‌دهند. اما این مطلب هنوز اثبات نشده است.


الیگوساکاریدهای سویا: مصرف همزمان آلفا ـ گالاکتوزیدازها و پره‌بیوتیک‌های الیگوساکاریدی می‌تواند فعالیت پره‌بیوتیک الیگوساکاریدهای سویا را غیر فعال کند.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی آنزیمی
برخی آنزیم‌ها در بازار به‌صورت مکمل غذایی در دسترس هستند. پانکراتین و پانکرلیپاز به‌صورت دارو برای درمان نارسایی پانکراس موجود می‌باشد.


مکمل آنزیم‌هایی که در دسترس هستند شامل آلفا ـ گالاکتوزیداز، آلفا ـ آمیلاز، آمیلوگلوکوزیداز، بروملائین، سلولاز، کیموتریپسین، همی‌سلولاز، لاکتاز، لیپاز، پپسین، پروتئاز، سوپراکسیددیسموتاز، تریپسین و Wobenzyme می‌باشد. یک آنالوگ گیاهی پانکراتین نیز در دسترس است.

افرادی که قصد استفاده از مکمل‌های آنزیمی را دارند ابتدا باید درباره‌ی مصرف و دوز آن با پزشک خود مشورت نمایند.

........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر

توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است. 

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد