بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

نکاتی که باید در مورد مکمل های غذایی سیلیکون بدانید

سیلیکون یک عنصر غیرفلزی با عدد اتمی 14 و نشانه‌ی اختصاری Si است. در جدول تناوبی، سیلیکون در گروه مشابهی با کربن قرار گرفته است و وابسته‌ نزدیک کربن است.


سیلیکون در کنار اکسیژن است، فراوان‌ترین عنصر موجود در پوسته‌ زمین و در گیاهان، حیوانات و اکثر ارگانیسم‌های زنده یافت می‌شود.
سیلیکون در حال حاضر یک ماده‌ی مغذی ضروری برای انسان‌ها به شمار نمی‌رود.

وضعیت کمبود سیلیکون در جوجه‌ها و موش‌های صحرایی گزارش شده است و سیلیکون یک ماده مغذی ضروری برای گیاهان می‌باشد. در جوجه‌هایی که رژیم‌های حاوی مقادیر کم سیلیکون دریافت می‌کردند مشاهده شد که در جمجمه و استخوان‌های بلند دچار ناهنجاری‌هایی هستند.

این ناهنجاری‌ها شامل اختلال در تشکیل مفاصل، نقص در رشد اندوکندرال و نقص در غضروف مفصلی می‌باشد. ناهنجاری‌های استخوان و غضروف نیز در موش‌های تغذیه شده با رژیم ضعیف از نظر سیلیکون مشاهده می‌شود.

به نظر می‌رسد در این حیوانات، سیلیکون در ساخت کلاژن و گلیکوزآمینو گلیکان شرکت دارد. سیلیکون می‌تواند چنین نقشی در دیگر حیوانات و انسان‌ها ایفا کند، اما این مطلب هنوز اثبات نشده است.

همچنین گزارش شده است که سیلیکون آتروماز آزمایشی القا شده توسط یک رژیم آتروماتوز در خرگوش‌ها را مهار می‌کند. دریافت روزانه‌ی سیلیکون در ایالات متحده از 50ـ20 میلی‌گرم متفاوت است.

غنی‌ترین منابع سیلیکون غلات به ویژه غلات تصفیه نشده با محتوای فیبر بالا هستند. مقادیر قابل توجه سیلیکون در رژیم غذایی به‌صورت اکسید سیلیکون (Silica) می‌باشد، که به‌صورت ضعیفی جذب می‌شود.


غذاهای حیوانی از نظر سیلیکون فقیر هستند. تری سیلیکات منیزیم به‌عنوان یک آنتی‌اسید رایج، به تنهایی یا به صورت محصولات ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در معده، تری‌سیلیکات منیزیم به دی‌اکسید سیلیکون و کلرید منیزیم تبدیل می‌شود.

عملکرد مکمل های غذایی سیلیکون

عملکرد مکمل سیلیکون شناخته شده نیست.

فارماکوکینتیک مکمل های غذایی سیلیکون
اطلاعات کمی درباره‌ی فارماکوکینتیک مکمل سیلیکون و سیلیکون رژیم غذایی در انسان‌ها وجود دارد.


تفاوت‌ بسیاری در جذب اشکال مختلف سیلیکون موجود در رژیم غذایی وجود دارد. اغلب اشکال تغذیه‌ای سیلیکون جذب کمی دارند. اکثر افزودنی‌های غذایی سیلیکونی به سختی جذب می‌شوند.

دی‌اکسید سیلیکون یا سیلیکا نسبت به اورتوسیلیک اسید بسیار ضعیف‌تر جذب می‌شود، که به واسطه‌ی هیدراسیون دی‌اکسید سیلیکون ایجاد می‌گردد.

مکانیسم‌های جذب سیلیکون ناشناخته‌اند. سیلیکون در پلاسما به چیزی متصل نیست، یعنی جایی که گمان می‌رود کاملاً به‌صورت سیلیسیک اسید مونومریک وجود دارد.

بیشتر سیلیکون موجود در بدن در بافت‌های پیوندی مانند استخوان، تاندون‌ها، نای، آئورت، پوست، مو و ناخن یافت می‌شود. سیلیکون جذب شده به طور عمده در ادرار ترشح می‌شود.

اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی سیلیکون

در حال حاضر، شواهد کافی برای حمایت از مصرف مکمل سیلیکون وجود ندارد. یک مطالعه‌ی حیوانی بسیار مقدماتی نشان می‌دهد که سیلیکون می‌تواند اثرات مثبتی در آترواسکلروزیس داشته باشد.

شواهد بسیار اولیه وجود دارد و بیانگر این است که مکمل سیلیکون می‌تواند نقش مثبتی در سلامت استخوان ایفا کند.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی سیلیکون
حساسیت شناخته شده نسبت به محصولات حاوی سیلیکون.

موارد احتیاط مکمل های غذایی سیلیکون

گزارشاتی مبنی بر مقادیر بالای دریافت سیلیکون، معمولاً به شکل آنتی‌اسید منیزیم تری‌سیلیکات وجود دارد، که باعث ایجاد سنگ‌های کلیوی سیلیکونی می‌شود.


افرادی که دچار سنگ‌های کلیوی هستند، باید در مصرف مکمل سیلیکون احتیاط نمایند.

عوارض جانبی مکمل های غذایی سیلیکون
گزارش شده است که دوزهای بالای سیلیکون باعث ایجاد سنگ‌های کلیوی سیلیکونی می‌شود.

تداخلات مکمل های غذایی سیلیکون
سیلیکون ممکن است جذب آلومینیوم را مهار کند.

اوردوز مکمل های غذایی سیلیکون
هیچ گزارشی مبنی بر اوردوز وجود ندارد.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی سیلیکون

اطلاعات کافی برای تنظیم دریافت مرجع رژیمی (DRIs) از جمله بالاترین سطوح دریافتی قابل تحمل (UL) برای سیلیکون، وجود ندارد.


سیلیکون در ترکیبات مولتی‌ویتامین، معمولاً به شکل سیلیکون دی اکسید یا منیزیم تری ‌سیلیکات و در دوزهای حدود 2 میلی‌گرم در دسترس می‌باشد.


مکمل سیلیکون به‌صورت ارتوسیلیسیک اسید نیز در دسترس است. ساقه گیاه دم اسب (Equisetum arvense) غنی از سیلیکون دی‌اکسید است. Equisetum همچنین به‌عنوان یک داروی سنتی هومئوپاتیک به کار می‌رود. سیلیکون ممکن است در مواد معدنی کلوئیدی یا مایع یافت شود.

........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر

توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است. 

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد