بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

تاثیر آلودگی هوا بر جنین و کودکان

تاثیر آلودگی هوا بر جنین و کودکان

شاید یکی از آسیب پذیرترین مراحل زندگی، زمان بین لقاح و تولد است که در طی آن محیط زیست ممکن اثرات فوق العاده ماندگاری بر سلامت داشته باشد.

مدارک و شواهد نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آلاینده های زیست محیطی می تواند باعث تولد نوزادان زودرس (قبل از هفته 37 حاملگی) و یا با وزن کم )کمتر از 2500 گرم)، و یا با برخی نواقص شود. این ممکن است ریسک بالایی از مشکلات مغزی، تنفسی و گوارشی در اوایل زندگیشان دارند. داده ها نشان می دهد، تأخیر در رشد و تکامل در دوران جنینی خطری برای بیماری های قلبی و دیابت در دوران بزرگسالی می باشد.

سموم موجود در هوا می تواند عملکرد ریوی و تکامل مغزی را مختل کند یا شرایط موجود مانند آسم را تشدید کند.نوزادان نارس ممکن است مثلاً بعلت نارسایی ریوی در هنگام تولد آسیب پذیرتر باشند.

اوایل کودکی دوران حساسی برای ارگان هایی مثل مغز، ریه و سیستم ایمنی بدن محسوب می شود و آلودگی هوا بر روی عملکرد ریه و سیستم اعصاب تأثیرات سوء می گذارد.

در اولین سال زندگی، آلودگی هوا به شدت سیستم تنفسی کودک را تحت تأثیر قرار می دهد، به طوری که نوزادان 1 تا 3 ماهه که مقدار زیادی گاز منواکسیدکربن تنفس می کنند و نوزادان 4 تا 12 ماهه که در معرض سطوح بالایی از ذرات معلق کمتر از ده میکرون هستند، به شدت در خطر مرگ بر اثر بیماری های تنفسی قرار دارند. بعلاوه نوزادان در معرض غلظت بالای آلاینده دی اکسید نیتروژن، در خطر افزایش مرگ ناشی از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) بودند.

در مطالعاتی که بر روی زنان باردار ساکن در SoCAB از سال 2003-1990 به طور مداوم انجام گرفت، نشان داده شد که مادرانی که در طول دوران بارداری در معرض سطوح بالایی از منواکسیدکربن و ذرات معلق بودند در معرض ریسک بالاتری از سقط جنین، زایمان زودرس، تولد کودک با وزن و نقص قلبی مادرزادی هستند.

مطالعات انجام شده در سایر نقاط جهان نیز اثرات مشابهی از آلودگی هوا بخصوص آلاینده های منواکسید کربن، دی اکسید گوگرد و ذرات معلق بر روی جنین نشان می دهد، اما سقط جنین و تولد نوزاد با وزن کم به تازگی به آلاینده های ازن و دی اکسید نیتروژن نیز مرتبط شده است.زمان در معرض بودن و نوع آلاینده ممکن بر روی جنین اثرات مختلفی داشته باشد. زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم احتمالاً با قرار گرفتن در معرض سطوح بالای منواکسیدکربن و ذرات معلق در طی 3 ماهه اول و ماه آخر قبل از تولد هرتباط دارد. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در طی اوایل بارداری بخاطر ایجاد تداخل در رشد جنین توسط جفت و کاهش اکسیژن رسانی و مواد مغذی به جنین و در سه ماهه آخر برای افزایش وزن جنین مهم است.قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در طول دوره های خاصی از بارداری ممکن محرک التهاب و در نتیجه زایمان زودرس باشد. برخی از آسیب های قلبی وابسته به سطوح بالایی از منواکسیدکربن و احتمالاً ازن در طول ماه دوم بارداری اتفاق می افتد.

تا به امروز، مکانیسم تأثیرات آلودگی هوا بر مادر مشخص نشده است. برخی مطالعات نشان داده اند که هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAHs) مواد شیمیایی حاصل از احتراق سوخت های فسیلی مانند بنزین و دیزل، ممکن است منجر به برخی آسیب ها شوند. خروجی اگزوز خودروها حاوی سطح بالایی از ذرات بسیار کوچک یا ریز (UFP) هستند. هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای همراه این ذرات ریز به راحتی با استنشاق به ریه ها وارد می شوند. ذرات بسیار ریز از ریه وارد جریان خون می شوند و توسط جریان خون به سایر ارگان ها از جمله مغز و جفت می رسند. تحقیقات انجام شده بر روی موش ها نشان داده است که ذرات با اندازه های بسیار ریز می توانند به جفت، کوریون و مایع آمنیوتیک منتقل شوند و درنتیجه منجر به التهاب و همچنین تحریک کننده دردهای زایمان زودرس شوند. همچنین ممکن باعث تداخل در توسعه جفت و رشد جنین در اوایل دوران بارداری شود، اما مکانیسم این فرایندها نیازمند مطالعات بیشتر است.

تأثیر آلودگی هوا بر کودکان

دلایل مختلفی برای تأثیرات منفی آلودگی هوا بر روی کودکان وجود دارد. در واقع ریه ها، سیستم ایمنی و مغز کودکان تا حدود 6 سالگی به سرعت رشد می کنند. در این مدت لایه سلولی داخل ناحیه تنفسی بسیار حساس و نفوذپذیر است. در ضمن کودکان در مقایسه با بزرگسالان از ریه بزرگتری نسبت به وزن خود برخوردارند و هوای بیشتری را به داخل ریه های خود می کشند. روند رشد اولیه در سلامتی کودک بسیار اهمیت دارد به علاوه کودکان اوقات بیشتری را به فعالیت در محیط های باز می گذرانند و هوای بیشتری را تنفس می کنند.

تحقیقات نشان می دهد آلودگی هوا احتمال حملات آسم را افزایش می دهد و علائم آن را تشدید می کند. از آنجا که ریه کودکان در حال رشد است و آنها فعالیت زیادی دارند بیشتر از بزرگسالان تحت تأثیر آلودگی هوا قرار می گیرند.

بخش بزرگی از ریه های کودکان نیز مثل بازوها و پاها پس از تولد آنها رشد می کند. رشد 80 درصد از کیسه های هوایی کودکان پس از تولد انجام می شود. در این کیسه هاست که انتقال اکسیژن به خون صورت می گیرد.

ریه ها و کیسه های هوایی تا زمان بزرگسالی کاملاً رشد نمی کنند ضمن اینکه سیستم دفاعی بدن که به مبارزه با عفونت ها کمک می کند در کودکان در حال رشد است و هنوز کامل نشده است. علاوه براین، کودکان مدتها در محوطه باز می گذرانند و فعالت زیادی از خود نشان می دهند. در نتیجه آنها هوای آلوده بیشتری را استنشاق می کنند. تحقیقات بر روی 1759 کودک بین 10 تا 18 ساله نشان داد که ریه آنهایی که در معرض هوای آلوده بیشتری قرار دارند دچار مشکلاتی می شود که گاهی تا پایان عمر دوام دارد.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد