بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

آشنایی با مکمل های غذایی سکوایزولاریسیرزینول دی گلیکوزید

سکوایزولاریسیرزینول دی گلیکوزید یا SDG یک لیگنان گیاهی است که به مقدار قابل توجهی در بذرکتان یا (linseed) flaxseed یافت می‌شود.

SDG به عنوان یک فیتواستروژن دسته‌بندی می‌شود چرا که یک ترکیب غیراستروئیدی مشتق از گیاهان است که دارای فعالیت شبه استروژنی است.

SDG فعالیت استروژنی ضعیفی دارد. سطح SDG در بذر کتان از 6/0 درصد تا 8/1 درصد متفاوت است. لیگنان‌ها یکی از دو دسته اصلی فیتواستروژن‌ها هستند و دسته دیگر ایزوفلاوون‌ها می‌باشد.

لیگنان‌های گیاهی مواد پلی فنلی هستند که از فنیل آلانین به واسطه دی مریزاسیون الکل‌های سینامیک جایگزین شده، مشتق می‌شوند. لیگنان‌های پستانداران لیگنان‌هایی هستند که از لیگنان‌های گیاهی مشتق می‌شوند.

برای مثال در پی دریافت، SDG به آگلیکون سکوایزولاریسیرزینول تبدیل می‌شود که سپس به لیگنان‌های پستانداران، انترولاکتون و انترودیول تبدیل می‌شود.

اکثر اثرات SDG خوراکی توسط انترولاکتون و انترودیول انجام می‌شود. فرمول مولکولی SDG، C32H46O16 و وزن مولکولی آن 71/686 دالتون است.

آگلیکون SDG همچنین با عنوان 2و3- بیس(3 - متوکسی-4- هیدروکسی بنزیل) بوتان -1و4- دیول هم شناخته می‌شود.

انترولاکتون همچنین با عنوان ترانس -2، 3- بیس ](3- هیدروکسی فنیل) متیل[ - بوتیرولاکتون هم شناخته می‌شود.
لیگنان‌های بذر کتان را نیز ببینید.

عملکرد مکمل های غذایی سکوایزولاریسیرزینول دی گلیکوزید
SDG فعالیت‌های استروژنی و آنتی اکسیدانی دارد. ممکن است همچنین اثرات ضد استروژنی، ضد سرطانی، آنتی آتروژنیک و ضد دیابتی نیز داشته باشد.

مکانیسم عمل مکمل های غذایی سکوایزولاریسیرزینول دی گلیکوزید
SDG مانند متابولیت‌های لیگنان آن در پستانداران، انترولاکتون (EL) و انترودیول (ED)، اثر استروژنی ضعیفی دارد همان طور که در مطالعات in vitro و in vivo اندازه‌گیری شده است.

SDG، EL و ED شماری از فعالیت‌های آنتی اکسیدانی دارد که شامل مهار پراکسیداسیون چربی و پاکسازی رادیکال‌های هیدروکسی می‌باشد.

SDG همچنین دارای فعالیت فاکتور ضد فعال سازی پلاکت (PAF) می‌باشد. PAF می‌تواند آزاد سازی گونه‌های واکنشی اکسیژن را از نوتروفیل‌ها القا کند.

SDG به واسطه متابولیتش، EL‌ که آنزیم استروژن سنتاز (آروماتاز) را مهار می‌کند و سنتز هورمون جنسی متصل به گلوبولین (SHBG) را تحریک می‌نماید.

هر دوی این فعالیت‌ها می‌توانند مسئول اثر ضد استروژنی SDG باشند. اثرات احتمالی ضد سرطانی، آنتی آتروژنیک و ضد دیابتی SDG گمان می‌رود که تا حد زیادی به علت فعالیت آنتی اکسیدانی متابولیت‌های آن EL و ED باشد.

فارماکوکینتیک مکمل های غذایی سکوایزولاریسیرزینول دی گلیکوزید
SDG متعاقب دریافت، به روده بزرگ منتقل می‌شود، یعنی جایی که توسط باکتری‌ها به آگلیکون سکوایزولاریسیرزینول هیدرولیز می‌شود.


سکوایزولاریسیرزینول توسط باکتری‌ها در روده بزرگ به لیگنان‌های پستانداران EL و ED متابولیزه می‌شود. EL و ED از روده بزرگ جذب می‌شوند. انتشار EL و ED به بافت‌های مختلف بدن چندان شناخته شده نیست.

این نکته مشخص است که ED و EL در کبد تحت کونژوگاسیون با گلوکورونات و سولفات قرار می‌گیرند. کونژوگه‌های گلوکورونید و سولفات ED و EL به داخل ادرار و صفرا ترشح می‌شوند.

اینجا جایی است که به نظر می‌رسد مسئول تفاوت‌های فردی در جذب و متابولیسم متابولیت‌های SDG، ED و EL باشد.

اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی سکوایزولاریسیرزینول دی گلیکوزید
در مطالعات in vitro و بررسی‌های حیوانی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد SDG می‌تواند در کاهش سطوح کلسترول ومحافظت در مقابل آترواسکلروز نقش داشته باشد. SDG همچنین دارای اثرات ضد سرطانی و ضد دیابت است.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی سکوایزولاریسیرزینول دی گلیکوزید

مصرف SDG در افراد مبتلا به حساسیت نسبت به هر یک از محصولات حاوی SDG، ممنوع است.

موارد احتیاط مکمل های غذایی سکوایزولاریسیرزینول دی گلیکوزید

زنان باردار و مادران شیرده باید از مصرف مکمل SDG اجتناب کنند. زنان مبتلا به تومورهای رسپتور مثبت استروژن، باید درباره مصرف محصولات حاوی SDG با پزشک خود مشورت کنند.

مردان مبتلا به سرطان پروستات یا هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) نیز باید قبل از مصرف مکمل‌های لیگنان کتان با پزشک خود مشورت نمایند.

اوردوز مکمل های غذایی سکوایزولاریسیرزینول دی گلیکوزید
 گزارشی از اوردوز وجود ندارد.


دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی سکوایزولاریسیرزینول دی گلیکوزید

دوزهای 50-25 میلی‌گرم SDG به صورت روزانه به طور شایعی مصرف می‌شوند. قرص‌ها به طور معمول حاوی حداقل 35 درصد SDG نسبت به وزن هستند.


SDG با سطوح 8/1-6/0 درصد در بذر کتان وجود دارد و به مقادیر بسیار کمتر در روغن بذر کتان نیز یافت می‌شود.

........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر

توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است. 

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد