بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

نحوه استفاده از مکمل های غذایی پتاسیم

اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی پتاسیم
پتاسیم ممکن است در پیشگیری و درمان پر فشاری خون در بعضی افراد به ویژه آمریکایی‌هایی آفریقایی مفید باشد. مطالعات اپیدمیولوژی نشان می‌دهد که مقادیر بالای پتاسیم ممکن است از افراد در برابر حمله قلبی محافظت کند.

آنالیزهای جدیدتر پیشنهاد می‌کند که این محافظت ممکن است محدود به مردان سیاه و مردان مبتلا به پر فشاری خون باشد.

اطلاعات آزمایشی وجود دارد که نشان می‌دهد دریافت پتاسیم بالا ممکن است اثرات حفاظت قلبی داشته باشد. هیچ شاهدی برای تائید اثرات آنتی‌ کارسینوژنیک مکمل پتاسیم و یا نقش آن در افزایش توان ورزشی وجود ندارد.

موارد منع مصرف  مکمل های غذایی پتاسیم
مکمل‌های پتاسیم در افرادی دچار هایپرکالمی، منع مصرف دارد.
مکمل‌های پتاسیم همچنین در افراد دارای حساسیت به هر جز محصولات حاوی پتاسیم، منع مصرف دارد.

موارد احتیاط  مکمل های غذایی پتاسیم
استفاده از مکمل‌های پتاسیم در افرادی که کمبود پتاسیم دارند نیاز به نظارت پزشکی دارد.
مصرف این مکمل در زنان باردار و مادران شیرده به جز موارد توصیه شده توسط پزشک غیر مجاز است.

عوارض جانبی  مکمل های غذایی پتاسیم
شایع‌ترین عوارض جانبی مکمل‌های پتاسیم علائم گوارشی شامل تهوع، استفراغ، احساس ناراحتی در شکم، نفخ و اسهال می‌باشد.

دریافت مکمل پتاسیم همراه با غذا ممکن است این عوارض جانبی را کاهش دهد. موارد اندکی از راش‌ گزارش شده است. جدی‌ترین عارضه جانبی، هایپرکالمی است. هایپرکالمی در افرادی که عملکرد کلیوی نرمال دارند نادر است.

تداخلات  مکمل های غذایی پتاسیم
داروها
مهارکننده‌‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین (ACE) شامل Benazepril,Captopril,Enalapril,Fosinopril,Lisinopril,Moexipril, rindopril,Quinapril,Ramipril,Trandolapril : مهارکننده‌های ACE از طریق تولید مهارکننده‌ آلدوسترون، سبب احتباس پتاسیم می‌شوند. مکمل‌های پتاسیم در این افراد باید تنها در شرایط نظارت دقیق پزشکی داده شود.


Potassium sparing diuretics (Amiloride, Triamterene, Spironolactone):
تجویز Potassium sparing diuretics همراه با مکمل پتاسیم می‌تواند هایپرکالمی شدید ایجاد کند.

اوردوز  مکمل های غذایی پتاسیم
مصرف مکمل‌های پتاسیم خوراکی در افرادی که عملکرد کلیوی نرمال دارند ندرتاً منجر به هایپرکالمی جدی می‌شود. با این وجود، افزایش دوز با مکمل‌های پتاسیم خوراکی در افرادی که عملکرد کلیوی نرمال دارند گزارش شده است.

برای مثال، یک زن 46 ساله، پس از مصرف 31 گرم پتاسیم کلرید به قصد خود کشی، دچار هایپرکالمی شدید مرتبط با آریتمی تهدید کننده حیات شد و پس از دو هفته در اثر آنوکسی مغزی، در طی ایست قلبی ریوی جان سپرد.

دوزهای خوراکی بیشتر از 18 گرم پتاسیم در یک نوبت، ممکن است به هایپرکالمی شدید در افرادی که عملکرد کلیوی نرمال دارند، منجر شود.

دوز و نحوه مصرف  مکمل های غذایی پتاسیم
مصرف مکمل‌های پتاسیم در افرادی که کمبود پتاسیم دارند نیاز به نظارت پزشکی دارد. فرم‌های مکملی متعددی از پتاسیم شامل پتاسیم کلرید، پتاسیم سیترات، پتاسیم گلوکونات، پتاسیم بی‌کربنات، پتاسیم آسپارتات و پتاسیم اوروتات وجود دارد.


حداکثر میزان پتاسیم موجود در مکمل‌های مولتی ویتامین/ مینرال 99 میلی‌گرم در هر سروینگ است. یک میلی اکی والان یا میلی مول برابر با 39.09 میلی‌گرم است.


عصاره سبزیجات با پتاسیم بالا (بیشتر از 80 میلی‌گرم در هر سروینگ) و سدیم پایین موجود است. بعضی نوشابه‌های غیرالکلی غنی از پتاسیم هستند.

بعضی نوشابه‌های غیرالکلی حاوی پتاسیم گلوکونات هستند که مزه تلخ خیلی کمتری نسبت به دیگر مکمل‌های پتاسیم دارند. جانشین‌‌های نمک، پتاسیم بالایی دارند.


مصرف غذاها و نوشیدنیهای غنی از پتاسیم، بهترین روش برای افزایش دریافت پتاسیم هستند.

........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر

توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است. 

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد