بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

اطلاعات خود در مورد مکمل های غذایی پتاسیم را بازنگری کنید

پتاسیم یک عنصر معدنی ماکرو ضروری در تغذیه انسان است که نقش‌های فیزیولوژیک و بیوشیمیایی وسیعی دارد.

این عنصر در انتقال ایمپالس‌های عصبی، انقباض قلب و عضله صاف و اسکلتی، تولید انرژی، سنتز اسید نوکلئیک، حفظ تونیسیته داخل سلولی و حفظ فشار خون نرمال نقش دارد.

در سال 1928 ابتدا پیشنهاد شد که دریافت مقادیر بالای پتاسیم، می‌تواند در کنترل پرفشاری خون موثر باشد.

شواهد زیادی مبنی بر نقش رژیم‌های پر پتاسیم در کنترل فشار خون و همچنین کاهش خطر حملات و اختلالات قلبی-عروقی و حفاظت در برابر بیماری‌های دژنراتیو وجود دارد.


پتاسیم یک عنصر فلزی با عدد اتمی 19 و وزن اتمی متوسط 09/39 دالتون و نشانه اتمی K است. این ماده یک عنصر قلیایی است که به گروه لیتیوم، سدیم، روبیدیوم، سزیوم و فرانسیوم تعلق دارد. تنها عنصر غیرقلیایی مشابه آن، تالیوم است.

کاتیون تالوس از نظر اندازه مشابه کاتیون پتاسیم بوده که این تشابه، اساس استفاده از تالیوم برای تصویربرداری پرفیوژن میوکاردیال است. کاتیون تالوس یک آنالوگ کاتیون پتاسیم در نظر گرفته می‌شود.

پتاسیم از نظر فیزیولوژیکی در حالت کاتیونی یونی والان وجود دارد. این ماده، کاتیون اصلی داخل سلولی با غلظت داخل سلولی حدود 145 میلی اکی والان یا میلی مول در لیتر است که 30 تا 40 برابر بیشتر از غلظت خارج سلولی‌ آن یعنی مقادیری حدود 5/3 تا 5 میلی اکی والان یا میلی مول در لیتر می‌باشد.

حدود 98 درصد پتاسیم بدن در مایع داخل سلولی یافت می‌شود.
علت اصلی کمبود پتاسیم به طور معمول در نتیجه استفاده طولانی مدت از دیورتیک‌های خوراکی، اسهال شدید، هایپر آلدوسترونیسم اولیه و ثانویه، کتواسیدوزدیابتی یا تغذیه‌ طولانی‌مدت وریدی و عدم دریافت پتاسیم است.


علایم و نشانه‌های کمبود پتاسیم شامل هایپوکالمی، آلکالوزمتابولیک، بی‌اشتهایی، ضعف، خستگی، بی‌حالی و اختلال ریتم قلب است. موج‌های U غالب در الکتروکاردیوگرام افراد هایپوکالمیک دیده می‌شود.


دریافت پتاسیم در رژیم آمریکایی از حدود 1560 تا 4680 میلی‌گرم (40 تا 120 میلی اکی والان یا میلی مول) به طور روزانه تغییر می‌کند. دریافت پتاسیم گیاه‌خواران در مقادیر حداکثر است.


غذاهای غنی از پتاسیم شامل سبزیجات تازه و میوه‌ها هستند. محتوی پتاسیم یک موز با اندازه متوسط، 630 میلی‌گرم یا حدود 75 میلی‌گرم در هر اینچ است.

محتوی پتاسیم یک پرتقال متوسط 365 میلی‌گرم، نصف یک طالبی 885 میلی‌گرم، نصف یک آووکادو 385 میلی‌گرم، هر سه تا چهار اونس اسفناج خام 780 میلی‌گرم، یک فنجان کلم‌ خام 230 میلی‌گرم، یک فنجان کرفس خام 300 میلی‌گرم.


بعضی عصاره‌های سبزیجات حاوی 800 میلی‌گرم پتاسیم در هر پرس می‌باشد. دریافت حدود 5/3 گرم پتاسیم روزانه، مقادیر مطلوب پتاسیم برای بزرگسالان محسوب می‌شود.

عملکرد مکمل های غذایی پتاسیم
مکمل پتاسیم برای درمان کمبود پتاسیم به طور مثال، در نتیجه مصرف طولانی‌مدت دیورتیک‌ها، استفاده می‌شود. این مکمل همچنین برای پیشگیری از کمبود پتاسیم در افراد تحت درمان با دیورتیک نیز توصیه می‌شود.

پتاسیم ممکن است، فعالیت کنترل فشار خون و حمایت قلبی-عروقی و مغزی-عروقی داشته باشد.

مکانیسم اثر مکمل های غذایی پتاسیم
کلرید پتاسیم، به شکل غذاهای غنی از پتاسیم یا مکمل‌های غذایی برای درمان کمبود پتاسیم مرتبط با آلکالوز متابولیک استفاده می‌شود. علت اصلی کمبود نیز باید تا حد امکان درمان ‌شود.

کمبود پتاسیم ممکن است همچنین با اسیدوز متابولیک مرتبط باشد، مانند افرادی که اسیدوز توبولار کلیوی دارند. در مورد این افراد، نمک‌های پتاسیم نسبت به کلرید پتاسیم بیشتر استفاده می‌شود که شامل پتاسیم سیترات، پتاسیم استات یا پتاسیم کربنات می‌باشد.

مکمل پتاسیم به میزان کم اما قابل توجه، فشار خون را در افرادی که فشار خون ضعیف تا متوسط دارند کاهش می‌دهد.

مکانیسم این اثر نامشخص است. مکانیسم‌های احتمالی این اثر کاهش در فعالیت‌ رنین پلاسما، اثر روی عروق مقاوم به غلظت بالای پتاسیم یا کاهش در تعداد رسپتورهای آنژیوتانسین II و ناتریورزیس است (پتاسیم باز جذب سدیم را در توبول‌های پروگزیمال مهار می‌کند).


مکانیسمی که دریافت پتاسیم بالا ممکن است از حمله قلبی پیشگیری کند ناشناخته است. مکانیسم‌های ممکن شامل اثر پتاسیم در کنترل فشار خون، مهار تشکیل رادیکال آزاد، پیشگیری از پرولیفراسیون عضله صاف عروق و پیشگیری از ترومبوز شریانی می‌باشد.

نتایج مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی، افزایش غلظت پتاسیم خارج سلولی در محدوده فیزیولوژیک را نشان داده که تشکیل رادیکال آزاد از ماکروفاژها و سلول‌های اندوتلیال را مهار می‌کند، همانگونه که پرولیفراسیون و تشکیل تیمیدین از سلول‌های عضله صاف عروق را مهار و حساسیت پلاکت به ترومبین و آگونیست‌های دیگر را کم می‌کند.

فارماکوکینتیک مکمل های غذایی پتاسیم
کارایی جذب مکمل پتاسیم از مجرای گوارشی زیاد است. بیشتر از 90 % یک دوز هضم شده پتاسیم جذب می‌شود. میزان جذب پتاسیم غذایی مشابه است.

پتاسیم از طریق گردش پورت به کبد و از طریق گردش سیستمیک به دیگر نواحی بدن منتقل می‌شود. انسولین و کاتکول آمین‌ها، انتقال پتاسیم به داخل سلول‌ها را افزایش می‌دهند. پتاسیم از بدن از طریق ادرار و به میزان کمی از طریق ترشحات گوارشی دفع می‌شود.

........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر

توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است. 

پیشنهاد خواندنی

مروری بر تاثیرات مثبت ویتامین E بر انواع بیماری ها مشاهده
مروری بر تاثیرات مثبت ویتامین E بر انواع بیماری ها