بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

برای داشتن بدن سالم،جزئیات مصرف مکمل های غذایی پرگننولون را بخوانیم

پرگننولون استروئیدی است که به طور طبیعی در بافت‌های حیوانی به ویژه در گنادها، غده آدرنال و مغز یافت می‌شود.

پرگننولون از کلسترول سنتز شده و پیش‌ساز بیوسنتز همه هورمون‌های استروئیدی است. در غده آدرنال، پرگننولون پیش‌ساز مینرا لوکورتیکوئید آلدوسترون، گلوکورتیکوئید کورتیزول و همچنین دهیدرواپی آندسترون (DHEA) و پروژسترون است.

در تخمدان‌، پرگننولون پیش‌ساز استروژن‌ها و پروژسترون است و در بیضه، پرگننولون پیش‌ساز تستوسترون است.


امروزه می‌دانیم که پرگننولون و متابولیت‌ آن به نام پرگننولون سولفات در مغز حتی به صورت denove از کلسترول یا از متابولیت‌های دیگر سنتز می‌شود. پرگننولون و پرگننولون سولفات یافت شده در مغز و سیستم عصبی مرکزی به عنوان نورواستروئیدها هستند.


پرگننولون از نظر شیمایی به عنوان 3- هیدروکسی پرگن- 5- ان- 20- اون: دلتا 5- پرگنن- 3 بتا- ال- 20- اون، و 17 بتا- (1- کتواتیل)- دلتا 5- آندروستن- 3 – بتا- اول است. مخفف آن PREG و مخفف متابولیتش به نام پروژسترون سولفات PREGS می‌باشد. پرگننولون یک ماده جامد لیپوفیلیک است که اندکی محلول در آب است.

عملکرد مکمل های غذایی پرگننولون
مکمل پرگننولون فعالیت تقویت حافظه دارد.

مکانیسم اثر مکمل های غذایی پرگننولون
تقویت حافظه در حیوانات پیر، به دنبال دریافت پرگننولون یا پرگننولون سولفات مشاهده شده است. پرگننولون سولفات، هم یک آنتاگونیست گاما- آمینو بوتیرات (GABA) و هم یک تنظیم کننده آلوستریک مثبت در رسپتور N- متیل- D- آسپارتات (NMDA) بوده که ممکن است سیستم‌های نوروترنسمیتری که با افزایش سن کاهش می‌یابند را تقویت کند.


پرگننولون‌ رهایی استیل کولین را در هیپوکامپ موش‌های کوچک تحریک می‌کند. رهایی استیل کولین ممکن است منجر به تنظیم منحنی پرگننولون سولفات کمپلکس رسپتوری (A) GABA و تنظیم مثبت رسپتور NMDA شود. با وجود اینکه افزایش رهایی استیل کولین، پروسه‌های حافظه را تسهیل می‌کند،افزایش استیل کولین ماوراء سطح بهینه در انجام آن غیرموثر است.


فارماکوکینتیک مکمل های غذایی پرگننولون
در مورد فارماکوکینتیک پرگننولون در انسان‌ها مقدار ناچیزی شناخته شده است. بعضی مطالعات حیوانی انجام شده است. جذب پرگننولون مثل جذب اکثر استروئیدها متغیر است. به نظر می‌رسد که مقداری پرگننولون از روده کوچک جذب و در بدن منتشر می‌شود.

مقدار برداشت و متابولیزه شدن آن توسط کبد و همچنین میزان برداشت یک دوز هضم شده پرگننولون توسط مغز مشخص نیست.

متابولیت‌های پرگننولون تزریق شده در مغز موش شامل پرگننولون سولفات، پروژسترون، 5آلفا- پرگنان- 3، 20- دیون و 3- آلفا هیدروکسی- 5 آلفا- پرگنان- 20 اون یا آلوپرگنانولون و DHEA است. در بافت‌های دیگر پرگننولون ممکن است به DHEA، تستوسترون، استروژن، کورتیزول و آلدوسترون متابولیزه شود.

اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی پرگننولون

پرگننولون ممکن است اثراتی مانند تقویت‌ حافظه داشته باشد. این ادعا مدتهای طولانی است که در مدل‌های مختلف حیوانی تایید شده، اما هنوز مطالعات انسانی به خوبی از آن حمایت نمی‌کند.

شواهد ادعاهای تایید نشد‌ه‌ای وجود دارد که پرگننولون ممکن است، در بیماری آلزایمر، بعضی انواع سرطان، آرتریت و به طور کلی بیماریهای دژنراتیو مرتبط با پیری و چاقی مفید باشد.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی پرگننولون
پرگننولون در افراد مبتلا به سرطان پروستات، پستان و رحم منع مصرف دارد. مواردی از حساسیت به ترکیبات حاوی پرگننولون گزارش شده است.

موارد احتیاط مکمل های غذایی پرگننولون
مصرف این مکمل در زنان باردار و مادران شیرده و کودکان غیر مجاز است.


به دلیل امکان نظری کاهش آستانه تشنج توسط پرگننولون - پرگننولون سولفات اثر تنظیم منفی روی رسپتورهای (A) GABA در حیوانات دارد- افرادی که اختلالات تشنجی دارند باید از پرگننولون پرهیز کنند.

عوارض جانبی مکمل های غذایی پرگننولون

تاکنون هیچ موردی از عوارض جانبی مهم شناخته نشده است. عوارض گوارشی روه‌ای خفیفی مثل تهوع در برخی موارد گزارش شده است. با این وجود، پرگننولون ممکن است به استروئیدهایی مثل DHEA تبدیل شده که منجر به ایجاد عوارض جانبی مختلفی مانند آکنه و ریزش مو به خصوص در زنان می‌شود.

تداخلات مکمل های غذایی پرگننولون
تاکنون هیچ گزارشی از تداخل دارویی، مکمل غذایی، غذا یا گیاه وجود ندارد.

اوردوز مکمل های غذایی پرگننولون
هیچ گزارشی از افزایش دوز دارو وجود ندارد.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی پرگننولون
دوزهای معمول پرگننولون 5 تا 50 میلی‌گرم روزانه هستند. ایمنی پرگننولون در هر دوزی به ویژه در طولانی‌مدت شناخته نشده است.

........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر

توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد