بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

عوارض مکمل های غذایی نیکوتین‌آمید چیست؟

نیکوتین‌آمید (نیاسین‌آمید) یکی از دو فرم اصلی نیاسین (ویتامین گروهB) می‌باشد. (به توضیحات مربوط به نیاسین مراجعه کنید.) کلمه‌ی نیاسین بعنوان یک عبارت کلی برای اشاره به نیکوتین‌آمید و نیکوتینیک‌اسید (دومین فرم اصلی نیاسین) یا بعنوان معادل نیکوتینیک‌اسید بکار میرود. نیکوتین‌آمید و نیکوتینیک‌اسید فعالیت‌های ویتامینی یکسان ولی فعالیت‌های فارماکولوژیکی و دارویی بسیار متفاوت دارند.


نیکوتین‌آمید، از طریق متابولیت اصلی خود یعنی   (دی‌نوکلئوتید نیکوتین‌آمید آدنین) در انواع وسیعی از فرآیندهای بیولوژیکی شامل تولید انرژی، تولید اسید چرب و کلسترول و استروئیدها، انتقال سیگنال و حفظ تمامیت ژنوم شرکت می‌کند.از نیکوتینیک‌اسید در دوزهای دارویی بعنوان یک عامل ضد هایپرلیپیدمی استفاده می‌شود.

این ماده همچنین منجر به انبساط عروق جلدی شده و منجر به گر گرفتگی (flushing) ناشی از نیاسین می‌شود در حالی که نیکوتین‌آمید در دوزهای دارویی اثرات ضد هایپرلیپیدمی ندارد و منجر به گر گرفتگی (flush) ناشی از نیاسین نیز نمی‌شود.

ولی شواهدی وجود دارد که بیان میکنند دوزهای دارویی نیکوتین‌آمید میتواند از بروز دیابت ملیتوس ‌تیپ جلوگیری کند. و نکته‌ی جالب این‌ که پیرازین‌آمید، یک داروی مهم در درمان سل، یک آنالوگ نیکوتین‌آمید بوده و در مکانیسم‌های بیوشیمیایی مربوطه، مشابه نیکوتین‌آمید عمل می‌کند.


نیکوتین‌آمید علاوه بر نام نیاسین‌آمید با عناوین 3- پیریدین کربوکسامید، پیریدین-3-کربوکسامید، نیکوتینیک‌اسید‌آمید، ویتامین   و ویتامین PP نیز شناخته می‌شود. فرمول مولکولی آن و وزن مولکولی آن 13/122 دالتون می‌باشد. فرمول ساختاری آن به شکل زیر است:
نیکوتین‌آمید شکل اصلی نیاسین مورد استفاده در مکمل‌ها و تقویت کننده‌های غذایی می‌باشد. به توضیحات نیاسین (نیکوتینیک‌اسید) مراجعه کنید.


فارماکوکینتیک مکمل های غذایی نیکوتین‌آمید

نیکوتین‌آمید به خوبی از دستگاه گوارش جذب می‌شود. در دوزهای پایین، جذب از طریق انتشار تسهیل شده‌ وابسته به سدیم صورت میگیرد. در دوزهای بالاتر، انتشار غیرفعال مکانیسم اصلی جذب می‌باشد.

دوزهای تا 4-3 گرم نیکوتین‌آمید تقریباً به طور کامل جذب می‌شوند. نیکوتین‌آمید توسط سیستم پورت به کبد و توسط جریان خون سیستمیک به بافت‌های مختلف بدن منتقل می‌شود.

نیکوتین‌آمید بوسیله‌ی انتشار تسهیل شده به بسیاری از سلولها وارد می‌شود و ورود آن به داخل گلبولهای قرمز خون از طریق انتقال تسهیل شده صورت میگیرد.


نیکوتین‌آمید به   متابولیزه می‌شود و این ماده نیز در برخی فرآیندهای متابولیکی شامل تولید نیکوتین‌آمید،   (نیکوتین‌آمید آدنین دی‌نوکلئوتید فسفات)، NMN (نیکوتین‌آمید   - مونونوکلئوتید)، ADP-ریبوز حلقوی و NAADP (نیکوتینیک اسیددی‌نوکلئوتیدفسفات) شرکت می‌کند. 

همچنین بعنوان سوبسترا در مونو ADP-ریبوزیلاسیون و پلی ADP-ریبوزیلاسیون شرکت می‌کند. پلی ADP-ریبوزیلاسیون توسط PARP کاتالیز می‌شود. نیکوتین‌آمید میتواند توسط آنزیم نیکوتین‌آمیداز به نیکوتینیک اسید تبدیل شود.


در کبد، محصولات اصلی کاتابولیسم نیکوتین‌آمید با دوز بالا عبارتند از:  متیل نیکوتین‌آمید،  متیل-5- کربوکسامید-2-پیریدون،  متیل-5-کربوکسامید-4- پیریدون و نیکوتین‌آمید–N-اکسید.

دوزهای بالای نیکوتین‌آمید بصورت نیکوتین‌آمید تغییر نیافته،   متیل نیکوتین‌آمید-5-کربوکسامید-2-پیریدون،   متیل-5-کربوکسامید-4-پیریدون و نیکوتین‌آمید–N– اکسید به داخل ادرار دفع می‌شوند.

اندیکاسیون‌ و کاربرد مکمل های غذایی نیکوتین‌آمید
نیکوتین‌آمید، برخلاف نیکوتینیک ‌اسید (نیاسین) اثرات قابل توجهی روی لیپیدها ندارد و اثربخشی آن در دیابت آشکار نیست. این ماده اثرات ضد التهابی داشته و بعنوان یک عامل احتمالی حفاظت کننده از سیستم عصبی نیز عمل می‌کند.

در برخی از افراد با هیپرپیگمانتاسیون پوستی، این ماده میتواند اثر دپیگمانتاسیون خوبی داشته باشد. اخیراً دیده شده است که این ماده میتواند در بیماران همودیالیزی از هیپرفسفاتمی جلوگیری کند.

شواهد مقدماتی بیان میکنند که این ماده میتواند در بیماران با گرانولوم حلقوی منتشر و استئوآرتریت تا حدودی کمک کننده باشد، ولی مدارک کمی در مورد اثربخشی آن در روماتوئید آرتریت و اسکیزوفرنی وجود دارد.

بیان شده است که این ماده میتواند در درمان برخی از سرطان‌ها کمک کننده باشد. شواهد کمی بیان میکنند که این ماده میتواند در درمان وزوز گوش نیز مؤثر باشد.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی نیکوتین‌آمید
نیکوتین‌آمید در افرادی که به هریک از اجزای تشکیل دهنده‌ی مکمل‌های حاوی نیکوتین‌آمید حساسیت دارند منع مصرف دارد.


نیکوتین‌آمید با دوزهای بالا (دوزهای بیشتر از 500 میلی‌گرم در روز) در افراد با بیماری‌های کبدی و افرادیکه زخم‌های فعال پپتیک دارند منع مصرف دارد.

موارد احتیاط مکمل های غذایی نیکوتین‌آمید
زنان باردار و مادران شیرده باید از مصرف مکمل‌های نیکوتین‌آمید با دوزهای بالاتر از RDA ایالات متحده (20 میلی‌گرم در روز) اجتناب کنند مگر اینکه دوزهای بالاتر توسط پزشک معالج آن‌ها تجویز شده باشد.


مصرف نیکوتین‌آمید در هر موردی نیاز به نظارت پزشکی دارد.
افراد با سابقه‌ی بیماری زخم پپتیک، گاستریت، بیماری کبدی، بیماری کیسه‌ی صفرا، دیابت و نقرس باید در استفاده از نیکوتین‌آمید با دوز بالا احتیاط کنند.


عوارض جانبی مکمل های غذایی نیکوتین‌آمید
در مقایسه با نیکوتینیک‌اسید، نیکوتین‌آمید باعث ایجاد حالت گر گرفتگی (flushing) نمی‌شود و بسیار به‌ندرت با اثرات ایجاد دیابت همراه است. به‌ندرت گزارشاتی از افزایش مقادیر تست‌های کبدی و آسیب کبد شامل زردی و آسیب سلولهای پارانشیمال کبدی وجود دارد.

این گزارشات در افرادی بوده است که مقادیر بسیار بالای نیکوتین‌آمید (10 گرم یا بیشتر در روز) مصرف میکردند. عوارض جانبی در افرادیکه دوزهای بالای نیکوتین‌آمید مصرف میکنند عبارتند از: تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد و گیجی.

تداخلات مکمل های غذایی نیکوتین‌آمید
داروها
کاربامازپین Carbamazepine: مصرف همزمان نیکوتین‌آمید و کاربامازپین میتواند کلیرانس کاربامازپین را کاهش دهد.

اور دوز مکمل های غذایی نیکوتین‌آمید

دوز بیش از حد نیکوتین‌آمید در هیچ منبعی گزارش نشده است.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی نیکوتین‌آمید
نیکوتین‌آمید فرمی از نیاسین است که بطور معمول بعنوان مکمل تغذیه‌ای استفاده می‌شود. همچنین فرمی از نیاسین است که در غنی سازی غذایی استفاده می‌شود.

این ماده بصورت ترکیب یک جزئی (سریع آزاد شونده یا آهسته رهش) و یا در محصولات مولتی‌ویتامین و مولتی‌ویتامین/مولتی‌مینرال موجود است.

بطور معمول دوزهای تکمیلی این ماده 20 تا 100 میلی‌گرم در روز می‌باشد. مکمل‌های ویتامین/مینرال قبل و بعد از تولد بطور معمول روزانه 20 میلی‌گرم از این ماده را تأمین می‌کنند.

........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر

توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد