بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

کاربردهای مکمل غذایی نیکوتینیک‌اسید

نیکوتینیک ‌اسید و نیکوتین‌آمید هردو به خوبی از معده و روده‌ی باریک جذب می‌شوند.

در دوزهای کم، جذب از طریق انتشار تسهیل شده‌ وابسته به سدیم انجام می‌شود. در دوزهای بالاتر مکانیسم اصلی جذب، انتشار غیرفعال می‌باشد. دوزهای تا 4-3 گرم نیکوتینیک ‌اسید و نیاسین‌آمید تقریباً بطور کامل جذب می‌شوند.

نیکوتینیک ‌اسید و نیکوتین‌آمید از طریق سیستم گردش خون پورت به کبد و از طریق گردش خون سیستمیک به بافت‌های مختلف بدن منتقل می‌شوند.

نیکوتینیک ‌اسید و نیکوتین‌آمید از طریق انتشار غیرفعال به اکثر سلولهای بدن وارد می‌شوند و ورود آنها به داخل گلبولهای قرمز خون از طریق انتقال تسهیل شده صورت می‌گیرد.


نیکوتینیک‌اسید و نیکوتین‌آمید از طریق مسیرهای مختلفی متابولیزه می‌شوند. نیکوتینیک‌اسید بطور مستقیم به نیکوتین‌آمید متابولیزه نمی‌شود.

بلکه ابتدا در چندین مرحله واکنش متابولیکی شرکت می‌کند تا   تولید شود و سپس   به نیکوتین‌آمید تبدیل شود.

نیکوتین‌آمید میتواند بطور مستقیم به نیکوتینیک‌اسید تبدیل شود. نیکوتینیک ‌اسید به نیکوتینیک ‌اسیدمونونوکلئوتید NicMN)، نیکوتینیک‌اسید ریبونوکلئوتید) متابولیزه می‌شود.

NicMN اولین متابولیت نیاسین می‌باشد که L-تریپتوفان موجود در رژیم غذایی به آن تبدیل می‌شود. NicMN به نیکوتینیک‌اسید آدنین‌دی‌نوکلئوتید (NicAD، دسامیدو-  ) تبدیل می‌شود. NicAD نیز به   تبدیل می‌شود.


   چندین اثر متابولیکی دارد که عبارتند از: تولید نیکوتین‌آمید،  ، نیکوتین‌آمید  مونونوکلئوتید ADP, (NMN)-ریبوز حلقوی و نیکوتینیک‌اسید دی‌نوکلئوتید فسفات (NAADP). 

  همچنین بعنوان سوبسترا در واکنش‌های مونو ADP-ریبوزیلاسیون و پلی ADP-ریبوزیلاسیون شرکت می‌کند. نیکوتین‌آمید بوسیله‌ی آنزیم نیکوتین‌آمیداز به نیکوتینیک‌اسید تبدیل می‌شود. نیکوتین‌آمید همچنین به NMN متابولیزه می‌شود که آن هم به   تبدیل می‌شود.


در کبد، محصول اصلی حاصل از کاتابولیسم دوزهای بالای نیکوتینیک ‌اسید، ترکیب گلایسینی نیکوتینیک ‌اسید می‌باشد که نیکوتینوریک ‌اسید نامیده می‌شود، فرآورده‌های اصلی حاصل از کاتابولیسم نیکوتین‌آمید عبارتند از:  متیل نیکوتین‌آمید،   متیل- 5- کربوکسامید-2- پیریدون،   متیل- 5- کربوکسامید-4- پیریدون و نیکوتین‌آمید –N- اکسید.


دوزهای بالای نیکوتینیک ‌اسید بصورت نیکوتینیک ‌اسید تغییر نیافته، و ترکیب گلایسینی نیکوتینیک ‌اسید یعنی نیکوتینوریک‌اسید به داخل ادرار دفع می‌شوند.

دوزهای بالای نیکوتین‌آمید بصورت نیکوتین‌آمید تغییر نیافته،  متیل نیکوتین‌آمید،   متیل- 5- کربوکسامید-2- پیریدون،   متیل- 5- کربوکسامید- 4- پیریدون و نیکوتین‌آمید –N- اکسید به داخل ادرار دفع می‌شوند.


فارماکوکینتیک فرم‌های مختلف نیکوتینیک ‌اسید (سریع آزاد شونده، متوسط آزاد شونده، آهسته آزاد شونده) از چندین لحاظ باهم فرق دارند.

مدت زمان رسیدن به حداکثر غلظت سرمی فرم سریع آزاد شونده یا فرم کریستالین نیکوتینیک ‌اسید حدود 45 دقیقه پس از خوردن آن می‌باشد.

مدت زمان رسیدن به حداکثر غلظت سرمی فرم آهسته رهش نیکوتینیک ‌اسید 5-4 ساعت پس از خوردن آن است.


مصرف نیکوتینیک ‌اسید همراه با غذا فراهم زیستی آن را به حداکثر میرساند. قرمزی ناحیه‌ی سر و گردن و گر گرفتگی (Flushing) ناشی از نیکوتینیک ‌اسید که به دلیل انبساط عروقی ایجاد می‌شود، در عرض 20 دقیقه پس از خوردن نیکوتینیک ‌اسید سریع آزاد شونده ایجاد شده و میتواند تا یک ساعت بطول انجامد.

اندیکاسیون‌ و کاربرد مکمل غذایی نیکوتینیک‌اسید
نیکوتینیک‌اسید میتواند سطح LDL-کلسترول و تری‌گلیسیریدها را کاهش داده و از ایجاد آترواسکلروز جلوگیری کند.

اخیراً محققان روی توانایی‌های این ماده در افزایش HDL-کلسترول "خوب" تمرکز کرده‌اند و در تلاشند تا راه‌هایی برای حذف گر گرفتگی (flush) ناشی از نیاسین، که باعث می‌شود برخی افراد از مصرف این ماده خودداری کنند، پیدا کنند.

موارد منع مصرف مکمل غذایی نیکوتینیک‌اسید
نیاسین در افرادیکه به هریک از اجزای تشکیل دهنده‌ی مکمل‌های حاوی نیاسین حساسیت دارند منع مصرف دارد.

مصرف دوزهای بالای نیکوتینیک‌اسید در افرادیکه اختلال عملکرد کبدی، افزایش غیر قابل توجیح آمینوترانسفرازهای سرمی (ترانس‌آمینازها)، بیماری زخم پپتیک فعال و خونریزی شریانی دارند ممنوع است.

موارد احتیاط مکمل غذایی نیکوتینیک‌اسید
زنان باردار و مادران شیرده باید از مصرف مکمل‌های نیاسین با دوزهای بالاتر از مقادیر توصیه شده‌ی RDA ایالات متحده (20 میلی‌گرم در روز) خودداری کنند مگر اینکه دوزهای بالاتر توسط پزشک معالج آنها تجویز شده باشد.


استفاده از نیکوتینیک ‌اسید بعنوان عامل آنتی‌هایپرلیپیدمی (کاهنده چربی خون) باید فقط تحت نظارت پزشک صورت گیرد.
افراد با سابقه‌ی بیماری کبدی صفراوی، زردی، بیماری زخم پپتیک یا گاستریت باید در استفاده از دوزهای بالای نیکوتینیک‌اسید احتیاط کنند.

افراد با سابقه‌ی دیابت، اختلال عملکرد کلیوی، بیماری قلبی عروقی (بخصوص انفارکتوس حاد میوکارد و آنژین ناپایدار قلبی) و نقرس باید در استفاده از دوزهای بالای نیکوتینیک‌اسید احتیاط کنند.

افرادیکه مقادیر زیادی الکل مصرف میکنند نیز باید در استفاده از دوزهای بالای نیکوتینیک‌اسید احتیاط کنند.
در افرادیکه دوزهای بالای نیکوتینیک‌اسید مصرف میکنند باید سطح سرمی آمینوترانسفرازها بطور منظم بررسی شود.

سطوح آسپارتات آمینوترانسفراز (AST یا SGOT یا گلوتامات اگزالواستات ترانس‌آمیناز سرمی) و آلانین آمینوترانسفراز (ALT یا SGPT یا گلوتامات پیروات ترانس‌آمیناز سرمی) باید قبل از شروع درمان با دوزهای بالای نیکوتینیک‌اسید اندازه‌گیری شود، پس از آن نیز این اندازه‌گیری‌ها بصورت هر 12-6 هفته تا یکسال و پس از یکسال بصورت دوره‌ای و منظم ادامه یابد.

در صورتیکه مقدار آمینوترانسفرازها سه برابر یا بیشتر از سه برابر حداکثر میزان نرمال باشد، باید مصرف نیکوتینیک‌اسید با دوزهای بالا قطع شود.


فرم‌های آهسته رهش و متوسط آزاد شونده‌ نیکوتینیک‌اسید نباید جایگزین نیکوتینیک ‌اسید سریع آزاد شونده (کریستالین) با همان مقدار دوز برابر شوند.

در افرادیکه فرم‌های کند آزاد شونده‌ی نیکوتینیک ‌اسید را جایگزین فرم‌های سریع آزاد شونده با همان مقدار دوز برابر کرده‌اند، مواردی از بروز مسمومیت شدید کبدی و نکروز سریع و برق‌آسای کبد گزارش شده است.

افرادی که درمان را از فرم سریع آزاد شونده‌ی نیکوتینیک‌اسید به فرم‌های کند آزاد شونده‌ی آن تغییر میدهند، در ابتدا باید با دوزهای پایین فرم‌های کند آزاد شونده شروع کرده و به تدریج دوز دارو را افزایش دهند تا به دوز درمانی مورد نظر برسند.


دوزهای بالای نیکوتینیک‌اسید میتواند روی تحمل گلوکز اثرات منفی داشته باشد. بیماران دیابتی که از نیکوتینیک‌اسید برای کاهش چربی خون استفاده میکنند، باید سطح گلوکز سرم خود را با دقت کنترل کرده و در صورت لزوم دوز داروهای ضد دیابت آنها تنظیم شود.

........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر

توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد