بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

اطلاعات تکمیلی مکمل شناسی در مورد مکمل های غذایی لیتیوم

لیتیوم سبک‌ترین عنصر گروه فلزات قلیایی بوده و سبک‌ترین فلز است. عدد اتمی آن 3 بوده و نماد آن Li است. لیتیوم یک فلز بسیار فعال است و در حالت طبیعی بصورت نمک‌های لیتیوم وجود دارد.

لیتیوم بیشتر به دلیل استفاده‌ی دارویی آن در درمان ناهنجاریهای دو قطبی یا بیماری مانیک–افسردگی شناخته شده است. بطور معمول لیتیوم بعنوان یک ماده‌ی غذایی ضروری برای انسان‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

هر چند که در برخی حیوانات حالاتی از کمبود حتمی لیتیوم گزارش شده است. دیده شده است موش‌هایی که رژیم‌های غذایی کم لیتیوم دریافت می‌کرده‌اند میزان باروری در آنها کاهش یافته، وزن هنگام تولد کمی داشته و اندازه‌ی جثه و وزنشان هنگام قطع شیر مادر کم بوده است.

گزارش شده است بزهایی که رژیم غذایی کم لیتیوم دریافت می‌کرده‌اند باروری آنها کاهش یافته، وزن هنگام تولدشان کم بوده و طول عمر کوتاهی داشته‌اند و فعالیت برخی از آنزیم‌های کبدی و خونی نیز در آنها تغییر کرده است.

حداقل در موش‌ها و بزها، لیتیوم بعنوان یک ماده‌ی غذایی ضروری عمل می‌کند.
لیتیوم در رژیم غذایی انسان به مقدار بسیار کم موجود است و در برخی آب‌های معدنی طبیعی نیز یافت می‌شود.


میزان دریافت روزانه‌ی لیتیوم از یک رژیم غذایی معمولی حدود 200 تا 600 میکروگرم می‌باشد. ماهی، گوشت فرآوری شده، شیر، فرآورده‌های لبنی، تخم مرغ، سیب زمینی و سبزیجات منابع غنی این ماده‌ی معدنی هستند.

ذکر شده است که لیتیوم در دوزهای کم عموماً تأثیرات خوبی روی خلق و خوی انسان دارد.

این مسئله بر پایه‌ی گزارشی بوده است که در آن ارتباط بین میزان وقوع بیشتر جنایات خشونت آمیز و میزان کم لیتیوم موجود در آب آشامیدنی ذکر شده است.


لیتیوم کربنات و لیتیوم سیترات فرم‌های دارویی لیتیوم هستند که برای درمان ناهنجاری‌های دو قطبی استفاده می‌شوند.

در بررسی‌های کلینیکی از لیتیوم گاما–لینولنیک اسید برای درمان برخی از انواع سرطان استفاده شده است.

سوکسینات لیتیوم در ایالت kingdom بعنوان یک درمان موضعی برای درماتیت سبورئیک استفاه می‌شود.


برای آگاهی از استفاده‌ی دارویی لیتیوم در درمان بیماری مانیک–افسردگی به منابع میزی (Desk reference) پزشکان مراجعه کنید. برای آگاهی از تداخلات لیتیوم به راهنمای PDR برای عوارض جانبی داروها و اندیکاسیون‌ها مراجعه کنید.

عملکرد مکمل های غذایی لیتیوم

عملکردهای لیتیوم رژیم غذایی ناشناخته است.

اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی لیتیوم
برای استفاده از لیتیوم بصورت مکمل هیچگونه اندیکاسیونی وجودندارد. این مسئله که لیتیوم ممکن است در درمان الکلیسم، سرطان و ناهنجاری‌های سیستم ایمنی مفید باشد بی اساس است.

استفاده از آن در درمان بیماری مانیک–افسردگی نیاز به نظارت شدید و دقیق پزشکی دارد. دوزهای درمانی و دوزهای توکسیک این ماده بسیار به هم نزدیکند.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی لیتیوم
هیچ اندیکاسیونی برای استفاده از مکمل‌های لیتیوم وجود ندارد.

اور دوز مکمل های غذایی لیتیوم
موردی برای لیتیوم رژیم غذایی شناخته نشده است. در مورد لیتیوم دارویی به منابع میزی (Desk reference) پزشکان مراجعه کنید.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی لیتیوم
مقدار دوزی توصیه نشده است. لیتیوم ممکن است در مواد معدنی کلوئیدی و برخی آب‌های معدنی وجود داشته باشد.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد