بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

کاربرد مکمل های غذایی لارچ آربینوگالاکتان

لارچ آربینوگالاکتان اشاره دارد به یک پلی ساکارید مشتق از چوب نوعی کاج سیاه غربی یا Larix Occidentalis. آربینوگالاکتان در انواع دیگری از کاج سیاه نیز وجود دارد ولی آنچه به عنوان مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد نوعی است که از کاج سیاه غربی بدست می‌آید.

لارچ آربینوگالاکتان یک ماده نیست بلکه ترکیبی از آربینوگالاکتان‌های مختلف است که وزن آن از 3000 دالتون تا 100000 دالتون متغیر است.


آربینوگالاکتان‌ها پلی ساکاریدهای محلول در آب هستند که به مقدار زیاد در گیاهان، قارچ‌ها و باکتری‌ها وجود دارند.

آربینوگالاکتان‌ها از مونومرهای D-گالاکتوز و L-آرابینوز تشکیل شده‌اند بطوریکه زنجیره‌ی اصلی بصورت بتا–D-(1-3)–گالاکتان بوده و زنجیره‌های جانبی آن از گالاکتوز و آرابینوز با طول‌های مختلف ساخته شده‌اند. گالاکتان خود پلیمری از گالاکتوز می‌باشد.


در گیاهان، آربینوگالاکتان‌ها بصورت پروتئین‌های آربینوگالاکتان وجود دارند. این پروتئین‌ها، پروتئوگلیکان‌هایی هستند که در رشد و نموی گیاهان نقش دارند؛ همچنین می‌توانند در انتقال سیگنال در گیاهان نقش داشته باشند.


آرابینوگالاکتان‌های رژیم غذایی از هویج، تربچه، گوجه فرنگی، نخود و گندم و سایر مواد غذایی گیاهی تأمین می‌شوند. صمغ عربی، یک افزودنی غذایی گیاهی رایج است که از آربینوگالاکتان‌های به شدت شاخه دار تشکیل شده است.

آرابینوگالاکتان‌ها همچنین در گیاهانی مانند گونه‌های Echinacea و قارچ‌های خوراکی مانند Ganoderma lucidum وجود دارند. تصور می‌شود آرابینوگالاکتان‌ها در فعالیت‌های افزایش ایمنی ناشی از مصرف Echinacea و ganoderma نقش دارند.


لارچ آرابینوگالاکتان بعنوان یک فیبر غذایی غیر قابل هضم محلول در نظر گرفته می‌شود. همچنین تصور می‌شود این ماده رشد باکتری‌هایی مانند بیفیدوباکترها و لاکتوباسیل‌ها در روده بزرگ را تحریک می‌کند.

این باکتری‌ها می‌توانند برای سلامتی بسیارسودمند باشند. موادی که رشد بیفیدوباکترها را تحریک می‌کنند عوامل بیفیدوژنیک نامیده می‌شوند. موادی که رشد روده‌ای باکتری‌های سودمند را افزایش می‌دهند، پره بیوتیک نامیده می‌شوند.


اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی لارچ آربینوگالاکتان

در مطالعات روی حیوانات و بررسی‌های آزمایشگاهی، لارچ آرابینوگالاکتان‌ها ایمنی بدن را افزایش می‌دهند.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی لارچ آربینوگالاکتان

لارچ آرابینوگالاکتان در افرادیکه به هر یک از اجزای تشکیل دهنده‌ی محصولات حاوی لارچ آرابینوگالاکتان حساسیت دارند منع مصرف دارد.

موارد احتیاط مکمل های غذایی لارچ آربینوگالاکتان
از آنجائیکه لارچ آرابینوگالاکتان حاوی گالاکتوز می‌باشد و فارماکوکینتیک این ماده در انسان‌ها نامعلوم است، افرادیکه نیاز به رژیم کم گالاکتوز دارند باید از مصرف این ماده اجتناب کنند.


تا زمان انجام بررسی‌های طولانی مدت در مورد بی خطر بودن این ماده، زنان باردار و مادران شیرده باید از مصرف مکمل‌های لارچ آرابینوگالاکتان اجتناب کنند.
افرادیکه نسبت به لاکتوز عدم تحمل دارند باید در مصرف مکمل‌های لارچ آرابینوگالاکتان احتیاط کنند.

عوارض جانبی مکمل های غذایی لارچ آربینوگالاکتان
به نظر می‌رسد روزانه تا 10 گرم از این ماده بخوبی تحمل می‌شود. هیچ گزارشی از عوارض جانبی این ماده وجود ندارد. ولی مانند مواد مشابه، انتظار می‌رود که در دوزهای بالاتر (مثلاً بیش از 30 گرم در روز) عوارض گوارشی مانند خروج گاز از روده، کرامپ‌های شکمی و اسهال احتمالاً در برخی افراد بروز کنند.

تداخلات مکمل های غذایی لارچ آربینوگالاکتان
تداخل شناخته شده‌ای با داروها، مکمل‌های غذایی، غذاها و گیاهان وجود ندارد.

اور دوز مکمل های غذایی لارچ آربینوگالاکتان
گزارشی از مصرف بیش از حد این ماده وجود ندارد.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی لارچ آربینوگالاکتان
لارچ آرابینوگالاکتان به فرم‌های کپسول، پودر و فرآورده‌های ترکیبی وجود دارد و بعنوان یک مکمل غذایی به فروش می‌رسد. دوز این ماده متغیر بوده و می‌تواند بین 1 تا 3 گرم در روز و حتی گاهی اوقات بیشتر باشد.

........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد