بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مکمل های غذایی لاکتوز چه عوارضی دارد؟

 توسط باکتری‌ها برای تولید آمینواسید و پروتئین بکار می‌رود. در این حالت میزان آمونیاک سرم کاهش یافته و عملکرد مغزی بهتر می‌شود.
تحریک رشد باکتری‌های مانند لاکتولوز یک دی ساکارید نیمه صناعی است که از قندهای D-لاکتوز و D-فروکتوز تشکیل شده است.

این ماده در حالت طبیعی وجود ندارد. این قندها توسط پیوند بتا گلیکوزیدی به هم متصل می‌شوند و آن را در برابر هیدرولیز توسط آنزیم‌های هضم کننده‌ی انسانی مقاوم می‌کنند.

هیچ آنزیم دی ساکاریدازی در غشای میکروویلی‌های انتروسیت‌های روده‌ی باریک وجود ندارد که بتواند لاکتولوز را هیدرولیز کند؛ از این رو دی ساکارید از روده‌ی باریک جذب نی شود.

ولی لاکتولوز توسط تعداد محدودی از باکتری‌های کولون تخمیر می‌شود. این حالت می‌تواند منجر به تغییراتی در اکو سیستم کولون به نفع برخی از باکتری‌ها مانند لاکتوبا سیل‌ها و بیفیدوباکترها شود که می‌تواند برای سلامتی سودمند باشد.


لاکتولوز در درمان یبوست و انسفالوپاتی کبدی بکار می‌رود. کارآیی و اثر بخشی لاکتولوز در این شرایط براساس تخمیر آن در کولون توسط باکتری‌های خاص و افزایش میزان این باکتری‌ها در کولون استوار است.

مواد حاصل از تخمیر اساساً اسید‌های ارگانیک مانند لاکتیک اسید واسیدهای چرب با زنجیره کوتاه هستند که با ایجاد خاصیت اسموتیک منطقه‌ای در کولون منجر به افزایش حجم مدفوع و تحریک حرکات پریستالتیسم می‌شوند.

هر چه دوز مورد استفاده برای درمان انسفالوپاتی کبدی بالاتر باشد، PH کولون پایین تر بوده و آمونیاک در فرم یون‌های آمونیوم بیفیدوباکترها مزایای دیگری نیز برای سلامتی دارد مثلاً از بروز سرطان کولون جلوگیری می‌کند.

لاکتولوز بعنوان یک فاکتور بیفیدوژنیک مطرح می‌شود. موادی مانند لاکتولوز که رشد باکتری‌های مفید رادرکولون افزایش می‌دهند پره بیوتیک (Prebiotics) نامیده می‌شوند.

پره بیوتیک‌ها بطور معمول الیگوساکاریدهای غیر قابل هضم هستند. علاوه براستفاده از آن در درمان انسفالوپاتی کبدی و یبوست، لاکتولوز در ژاپن به عنوان یک مکمل غذایی نیز استفاده می‌شود. لاکتولوز در ایالات متحده نیز برای این موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.


لاکتولوز یک ماده‌ی جامد می‌باشد که بسیار محلول در آب است و مزه‌ی شیرین دارد. لاکتولوز از لاکتوز شیرین تر است ولی شیرینی آن از فروکتوز کمتر می‌باشد.

لاکتولوز همچنین بصورت –O-4بتا–D-گالاکتو پیرانوزیل-D-فروکتوفورانوز شناخته می‌شود. فرمول مولکولی  C12H22O11است و وزن مولکولی آن 30/342 دالتون می‌باشد.

فارماکوکینتیک مکمل های غذایی لاکتوز
به دنبال خوردن، لاکتولوز به مقدار بسیار کم در معده یا روده‌ی باریک هضم و جذب شده و به کولون می‌رسد.

لاکتولوز در کولون توسط بیفیدوباکترها، لاکتوباسیل‌ها و چندین باکتری دیگر تخمیر شده واسیدهای چرب با زنجیره‌ی کوتاه استات، پروپیونات و بوتیرات؛ گازهای هیدروژن، سولفید هیدروژن، دی اکسید کربن و متان؛ و لاکتات، پیروات، سوکسینات و فرمات تولید می‌شود.

استات، پروپیونات و بوتیرات متابولیزه نشده در کولونوسیت‌ها از کولون جذب شده و توسط سیستم پورت به کبد منتقل می‌شوند. این اسیدهای چرب با زنجیره‌ی کوتاه به مقدار وسیع در هپاتوسیت‌ها متابولیزه می‌شوند.

استات، پروپیونات و بوتیرات متابولیزه نشده در هپاتوسیت‌ها از طریق جریان خون به بافتهای مختلف بدن منتقل می‌شوند و در آنجا تحت متابولیسم بیشتر قرار می‌گیرند.

بوتیرات یک سوخت مهم برای کولونوسیت‌ها می‌باشد. لاکتولوز بطور کامل در کولون متابولیز می‌شود و هیچ لاکتولوزی به داخل مدفوع دفع نمی‌شود.


افرادیکه ایلئوستومی شده‌اند ممکن است اجتماعی از میکروب‌ها در ایلئوم آنها کلونیزه شده باشد. در این موارد، لاکتولوز می‌تواند با مکانیسم مشابه تخمیر در کولون، توسط برخی از این باکتری‌های موجود در ایلئوم تخمیر شود.

اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی لاکتوز

لاکتولوز برای درمان یبوست وانسفالوپاتی کبدی بکار می‌رود. مطالعات اولیه بیان می‌کنند که این ماده می‌تواند از بدن در برابر برخی از پاتوژن‌های روده‌ای محافظت کند که می‌تواند در درمان برخی بیماری‌های التهابی روده کمک کننده بوده و در پیشگیری از سرطان‌های کولورکتال مفید باشد.

علاوه بر این مطالعات مقدماتی بیان می‌کنند که استفاده از این ماده می‌تواند در پوکی استخوان، دیابت قندی و نارسایی کلیه سودمند باشد.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی لاکتوز
برخی محصولات لاکتولوز حاوی گالاکتوز می‌باشد. از این رو لاکتولوز در افرادیکه باید رژیم کم گالاکتوز داشته باشند منع مصرف دارد.

لاکتولوز همچنین در افرادیکه به هر یک از اجزای تشکیل دهنده‌ی محصولات حاوی لاکتولوز حساسیت دارند منع مصرف دارد.

موارد احتیاط مکمل های غذایی لاکتوز
در ایالات متحده، لاکتولوز فقط با نسخه‌ی پزشک داده می‌شود. استفاده از آن نیازمند نظارت پزشکی است. مصرف این ماده بعنوان مکمل غذایی، بصورت تجربی می‌باشد.


افرادیکه با مصرف فیبرهای غذایی دچار علایم گوارشی (خروج گاز از روده، نفخ، اسهال) می‌شوند، باید در استفاده از لاکتولوز احتیاط کنند.
افرادیکه عدم تحمل نسبت به لاکتوز دارند باید در استفاده از لاکتولوز احتیاط کنند.


یکی از متابولیت‌های لاکتولوز گاز هیدروژن می‌باشد. بصورت فرضیه بیان شده است که، این مسئله می‌تواند در افرادیکه لاکتولوز مصرف می‌کنند و باید تحت الکتروکوتر حین پروکتوسکوپی یا کولونوسکوپی قرار گیرند یک خطر بالقوه می‌باشد. ت

جمع مقادیر زیاد هیدروژن در حضور یک جرقه‌ی الکتریکی میتواند منجر به بروز انفجار شود. از این رو افرادیکه تحت این درمانها قرار میگیرند باید حداقل یک هفته قبل ازانجام، مصرف لاکتولوز را قطع کنند.


زنان باردار و مادران شیرده باید از مصرف لاکتولوز اجتناب کنند.

عوارض جانبی مکمل های غذایی لاکتوز
دوزهای مسهل این ماده به طور معمول 20 تا 40 گرم در روز می‌باشد. دوزهای تا 10 گرم در روز معمولاً بخوبی تحمل می‌شوند.

برخی افراد نسبت به بروز عواض جانبی گوارشی احتمالی لاکتولوز حساس ترند. عوارض جانبی ناشی از مصرف این ماده بیشتر گوارشی بوده و شامل خروج گاز از روده و کرامپ‌های شکمی می‌باشد.

دوزهای بیشتر از 13 گرم در روز می‌توانند منجر به بروز اسهال شوند. همچنین تهوع و استفراغ نیز در دوزهای بالاتر این ماده گزارش شده است. برخی بیان می‌کنند که طعم لاکتولوز راضی کننده نمی‌باشد.

تداخلات مکمل های غذایی لاکتوز

داروها
مصرف همزمان داروهای ضداسیدی غیر قابل جذب با لاکتولوز می‌تواند باعث مهار اثر لاکتولوز در کاهش PH کولون شود که روی فعالیت مسهلی این ماده و فعالیت آن در درمان انسفالوپاتی کبدی اثر منفی دارد.


مکمل‌های غذایی
مصرف همزمان پروبیوتیک‌هایی مانند بیفیدوباکتریوم لانگوم Bifidobacterium longum و لاکتولوز می‌تواند اثرات سودمند لاکتولوز بر سلامتی را افزایش دهد.
در صورت مصرف همزمان، لاکتولوز می‌تواند جذب روده‌ای مکمل‌های کلسیم و منیزیوم را افزایش دهد.

غذاها
لاکتولوز می‌تواند جذب روده‌ای کلسیم و منیزیوم را از غذاها افزایش دهد.

اور دوز مکمل های غذایی لاکتوز
هیچ گزارشی از مصرف بیش ازاندازه‌ی این ماده وجود ندارد.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی لاکتوز
در ژاپن، لاکتولوز در برخی غذاها و مکمل‌های غذایی موجود است. استفاده از آن در ایالات متحده بعنوان مکمل همچنان بصورت تجربی صورت می‌گیرد.

دوزهای مورد استفاده از این ماده بعنوان مکمل در ژاپن 2 تا 5 گرم در روز می‌باشد. دوزهای بیشتر از 10 گرم در روز می‌توانند عوارض گوارشی (خروج گاز از روده، کرامپ‌های شکمی، اسهال) ایجاد کنند.

دوزهای 10 تا 20 گرم در روز و حداکثر تا 40 گرم در روز برای درمان یبوست استفاده می‌شوند. دوزهای 60 تا 120 گرم در روز برای درمان انسفالوپاتی کبدی بکار می‌روند. لاکتولوز دارویی بصورت محلول و پودرهای کریستالین موجود است.

جهت استفاده‌های درمانی، لاکتولوز در ایالات متحده فقط با نسخه‌ی پزشک داده می‌شود.

........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر
توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد