بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

آنچه که باید در مورد مکمل های غذایی L-تیروزین بدانید

L-تیروزین یک آمینواسید پروتئینی است. این آمینواسید بعنوان آمینواسید ضروری تحت شرایط خاص طبقه‌بندی می‌شود.
در بسیاری از حالات، بدن می‌تواند مقادیر کافی L-تیروزین را، اساساً از L-فنیل آلانین، جهت تأمین نیازهای فیزیولوژیکی خود بسازد.

ولی، شرایطی نیز وجود دارد که بدن نیازمند وجود یک منبع غذایی از آمینواسید می‌باشد تا بتواند نیازهای فیزیولوژیکی خود را تأمین کند. برای مثال، L-تیروزین یک آمینواسید ضروری برای بیماران مبتلا به فنیل کتونوری می‌باشد.

L-تیروزین در پروتئین‌های تمام اشکال زنده یافت می‌شود. منابع غذایی L-تیروزین بیشتر از پروتئین‌های حیوانی و گیاهی حاصل می‌شود. گیاهان و آب میوه‌ها حاوی مقادیر کمی آمینواسید آزاد می‌باشد.

آمینواسید آزاد همچنین در غذاهای تخمیری مانند ماست و میسو وجود دارد. علاوه بر شرکت در تولید پروتئین، L-تیروزین پیش ساز تولید کاتکول آمین‌های اپی نفرین، نوراپی نفرین و دوپامین، هورمونهای تیروئیدی تیروکسین و تری یدوتیرونین، و پیگمان ملانین می‌باشد.


اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی L-تیروزین
نتایج مطالعات در رابطه با اثرات ضدافسردگی L-تیروزین متفاوتند ولی اکثراً منفی می‌باشد. این مسئله که L-تیروزین می‌تواند برخی از علایم فیزیکی و ذهنی ناشی از استرس‌های محیطی را کم کند بر اساس یک سری شواهد اولیه و مقدماتی می‌باشد.

همچنین این مطلب که تیروزین در نارکولپسی و ناهنجاریهای کاهش توجه مفید می‌باشد بوسیله‌ی چند مطالعه رد شده است.

یک مطالعه‌ی دیگر نشان داده است که مکمل‌های تیروزین عملکرد عصبی و روانی را در بیماران مبتلا به فنیل کتونوری بهتر نمی‌کند.

این مسئله که تیروزین در بهتر کردن علایم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و ترک دارو مفید است عموماً غیر علمی بوده و ثابت نشده‌اند.

هیچ مدرکی دال بر اینکه تیروزین روی دمانس، بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون تأثیر دارد، وجود ندارد.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی L-تیروزین
L-تیروزین در افرادیکه اختلال متابولیسم مادرزادی آلکاپتونوریا و تیروزینمی تیپ I و II دارند منع مصرف دارد. همچنین در افرادیکه مهار کننده‌های غیر انتخابی مونوآمین اکسیداز (MAO) مصرف می‌کنند، نباید مصرف شود.


L-تیروزین در افرادیکه به هر یک از اجزای تشکیل دهنده‌ی مکمل‌های حاوی L-تیروزین حساسیت دارند منع مصرف دارد.

موارد احتیاط مکمل های غذایی L-تیروزین
زنان باردار و مادران شیرده باید از مصرف مکمل‌های حاوی L-تیروزین اجتناب کنند.
افرادیکه فشار خون بالا دارند باید در مصرف L-تیروزین احتیاط کنند.


افراد مبتلا به ملانوم باید از مصرف مکمل‌های L-تیروزین خودداری کنند.

عوارض جانبی مکمل های غذایی L-تیروزین
L-تیروزین عموماً به خوبی تحمل می‌شود. گزارشاتی وجود دارد که تعدادی از افرادیکه مکمل‌های L-تیروزین مصرف می‌کرده‌اند دچار بی خوابی و حالات عصبی شده‌اند.

تداخلات مکمل های غذایی L-تیروزین
داروها
مهار کننده‌های غیر انتخابی MAO شامل phenelzine sulfate، tranylcypromine sulfateو pargyline HCl: مصرف همزمان L-تیروزین و مهار کننده‌های غیر انتخابی MAO می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی L-تیروزین
افرادیکه مکمل L-تیروزین مصرف می‌کنند بطور معمول روزانه 500 تا 1500 میلی‌گرم از آن را دریافت می‌کنند.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد