بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

پیشگیری از سنگ کلیه با مصرف مرکبات

پیشگیری از سنگ کلیه با مصرف مرکبات
 مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که مصرف آب میوه‌های طبیعی مرکبات می‌تواند از رشد سنگ کلیه و تولید سنگ‌های دردناک پیشگیری کرده و از رسوب و کریستالیزه شدن املاح در کلیه جلوگیری کند.

درواقع، ماده هیدروکسی سیترات که در مرکبات به وفور دیده می‌شود، ترکیبات کریستالی اگزالات کلسیم را که اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده سنگ کلیه در انسان است، در خود حل کرده و می‌تواند به عنوان یک ماده دارویی بسیار تاثیرگذار برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه محسوب شده و در بیماران دارای سنگ کلیه نیز می‌تواند سبب کوچک شدن سنگ و از بین رفتن زائده‌های دردناک آن شود.

بهترین توصیه پزشکان به بیماران دارای خطر بالای ابتلا به سنگ کلیه، مصرف میزان زیاد آب و مرکبات و پرهیز از مصرف غذاهای دارای اگزالات بالا است. مهم‌ترین مواد غذایی دارای اگزالات عبارتند از: ریواس، بامیه، اسفناج و بادام.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، مصرف مواد دارای اسید سیتریک مانند مرکبات در اشکال مختلف می‌تواند روند شکل‌گیری سنگ کلیه و رسوبات را کند کند. 

بر این اساس، پژوهشگران موفق به طراحی و ارائه دارویی شده‌اند که بر پایه سیترات پتاسیم شکل گرفته و می‌تواند تا حد زیادی از عوارض و درد ناشی از دفع سنگ کلیه بکاهد. البته این دارو دارای عوارض جانبی است که برخی افراد نمی‌توانند آن را تاب آورده و مصرف کنند.

  به باور پژوهشگران هنوز بهترین راه برای پیشگیری از رسوب املاح در کلیه و بروز سنگ کلیه، مصرف زیاد آب و مرکبات است.

************

منبع: سامانه مکمل شناسی به نقل از وبسایت روزنامه سپید 

بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد