بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

اطلاعات مکمل های غذایی L-متیونین را جدی بگیریم

L-متیونین یک آمینواسید پروتئینی است. این آمینواسید بعنوان یک آمینواسید ضروری در انسان‌ها طبقه‌بندی می‌شود و از این رو باید توسط رژیم غذایی تأمین شود.

میزان دریافت روزانه‌ی L-متیونین توصیه شده توسط سازمان دارو و غذای ایالات متحده (FDA) و سازمان بهداشت جهانی، 13 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن و یا حدود روزانه 1 گرم برای بالغین می‌باشد.

ولی میزان دریافت واقعی بیشتر از این مقدار است. منابع غنی L-متیونین شامل پنیر، تخم مرغ، ماهی، گوشت و مرغ می‌باشد. L-متیونین همچنین در میوه جات و سبزیجات نیز یافت می‌شود ولی مقدار آن زیاد نیست. مقادیر کمی از L-متیونین آزاد در سبزیجات، آب سبزیجات و غذاهای تخمیری وجود دارد.


علاوه بر نقش آن بعنوان پیش ساز در تولید پروتئین، L-متیونین در تعداد فراوانی از واکنش‌های بیوشیمیایی مانند تولید S-آدنوزیل متیونین (SAM یا SAMe)، L-سیستئین، گلوتاتیون، تارین و سولفات شرکت می‌کند.

SAM نیز بعنوان دهنده‌ی گروه متیل همراه با سایر مواد در تولید کراتین، اپی نفرین، ملاتونین و پلی آمین‌های اسپرمین و اسپرمیدین شرکت می‌کند.


L-متیونین همچنین یک آمینواسید گلیکوژنیک می‌باشد و میتواند در تولید D-گلوکز و گلیکوژن شرکت کند. توانایی L-متیونین در کاهش اثرات سمی هپاتوتوکسین‌هایی مانند استامینوفن و متوتروکسات روی کبد، به این پیشنهاد منجر شد که L-متیونین به فرآرورده‌های استامینوفن اضافه شود.

هر چند، برخی مطالعات اخیراً عنوان کرده‌اند دریافت زیاد L-متیونین می‌تواند منجر به افزایش میزان کارسینوژنز روده‌ای شود، ولی این مسئله هنوز آشکار نیست.

علاوه بر این یکی از متابولیت‌های L-متیونین، L-هوموسیستئین، یک فاکتور مهم در بیماری عروق کرونر قلب و سایر بیماری‌های عروقی می‌باشد.


L-متیونین یک آمینواسید حاوی سولفور می‌باشد که بسیار کم در آب محلول است. فرمول مولکولی آن بصورت C5H11NO2S بوده و وزن مولکولی آن 21/149 دالتون است.

L-متیونین همچنین بصورت 2-آمینو-4-(متیل تیو)بوتیریک اسید، آلفا–آمینو-گاما–متیل مرکاپتوبوتیریک اسید، (S)-2-آمینو-4-(متیل تیو)بوتیریک اسید و گاما–متیل–تیو–آلفا–آمینوبوتیریک اسید شناخته می‌شود.

این آمینواسید بصورت Met مخفف می‌شود و مخفف تک حرفی آن M است. کلمات L-متیونین و متیونین به جای هم بکار می‌روند. ایزومر فضایی D آن، D-متیونین، فعالیت بیولوژیکی در خصوص تولید پروتئین و واکنش‌های بیولوژیکی که در بالا توضیح داده شد ندارد.

هر چند که D-متیونین همانند L-متیونین می‌تواند فعالیت آنتی اکسیدانی داشته باشد.


عملکرد  مکمل های غذایی L-متیونین

L- متیونین می‌تواند از تأثیرات سمی هپاتوتوکسین‌ها مانند استامینوفن محافظت کرده و همچنین فعالیت آنتی‌اکسیدانی داشته باشد.

مکانیسم عمل  مکمل های غذایی L-متیونین

مکانیسم اثر ضدهپاتوتوکسیک احتمالی L-متیونین کاملاً مشخص نیست. تصور می‌شود متابولیسم دوزهای بالای استامینوفن در کبد منجر به کاهش سطح گلوتاتیون کبدی و افزایش شرایط اکسیداتیو می‌شود.

L-متیونین یک پیش ساز L-سیستئین می‌باشد. خود L-سیستئین می‌تواند اثرات آنتی اکسیدانی داشته باشد. به نظر می‌رسد فعالیت آنتی اکسیدانی L-متیونین و متابولیت‌های L-متیونین دلیل اثر آنتی هپاتوتوکسیک احتمالی آن باشد.

مطالعه‌ی اخیر بیان می‌کند که خود متیونین به دلیل خاصیت گروه سولفور آن، خاصیت خورندگی رادیکال‌های آزاد و توانایی شلاتوری دارد.


فارماکوکینتیک  مکمل های غذایی L-متیونین

به دنبال خوردن، L-متیونین بوسیله‌ی انتقال فعال از مجرای روده‌ی باریک به داخل انتروسیت‌ها جذب می‌شود. بخشی از متابولیسم آن در داخل انتروسیت‌ها صورت می‌گیرد.

بخشی که متابولیزه نشده است توسط سیستم خون پورت به کبد برده می‌شود.در کبد، L-متیونین همراه با سایر آمینواسیدها در ساختن پروتئین شرکت می‌کند.

همچنین میتواند در بسیاری از واکنش‌های متابولیکی مانند تولید SAMe، L-هوموسیستئین، L-سیستئین، تارین و سولفات شرکت کرده یا برای تولید D- گلوکز و گلیکوژن متابولیزه شود.

L-متیونین متابولیزه نشده در کبد به بافت‌های مختلف بدن منتقل شده و در آنجا در واکنش‌هایی مشابه آنچه در بالا توضیح داده شد شرکت می‌کند.

اندیکاسیون و کاربرد  مکمل های غذایی L-متیونین
هیچ اندیکاسیونی برای مصرف L-متیونین تکمیلی وجود ندارد مگر اینکه بطور ویژه توسط پزشک توصیه شود.

در برخی از موارد مسمومیت با استامینوفن بعنوان آنتی دوت (خنثی کننده) مؤثر می‌باشد. ولی چون برخی از مطالعات نشان داده‌اند که می‌تواند سیرپیشرفت برخی از سرطان‌ها را افزایش دهد، استفاده از مکمل‌های آن توصیه نمی‌شود.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد