بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

تاثیر مکمل های غذایی L-کارنیتین در سلامت

L- کارنیتین یک مشتق آمینواسیدی است که تقریباً در تمام سلولهای بدن وجود دارد. این ماده اسید‌های چرب با زنجیره‌های بلند را از غشای داخلی میتوکندری در میتوکندریها عبور می‌دهد تا در آنجا تحت بتا اکسیداسیون قرار گرفته و انرژی بیولوژیکی به فرم آدنوزین تری فسفات یا ATP تولید کنند.


L- کارنیتین از لحاظ شیمیایی بصورت –(R)3-کربوکسی-2-هیدروکسی –N,N,N – تری متیل -1- پروپان آمونیوم هیدروکسید، نمک داخلی؛ بتا – هیدروکسی – گاما – N,N,N – تری متیل آمینو بوتیرات؛ گاما – آمینو – بتا – هیدروکسی بوتیریک اسید تری متیل بتائین؛ (3-کربوکسی-2-هیدروکسی پروپیل) تری متیل آمونیوم هیدروکسید، نمک داخلی؛ گاما – تری متیل – بتا – هیدورکسی بوتیرو بتائین و 3- هیدروکسی – 4- (تری متیل آمونیو) بوتانوات شناخته می‌شود. L-کارنیتین همچنین با عنوان لووکارنیتین شناخته می‌شود و قبلاً به آن ویتامین BT گفته می‌شد. L-کارنیتین یک آمین چهار گانه است و به خانواده شیمیایی کولین تعلق دارد ودر آب محلول است. L-کارنیتین بطور طبیعی در فرآورده‌های حیوانی وجود دارد. به جز آووکادو و برخی ازمحصولات تخمیری سویا مانند تمپه tempeh فقط مقادیر بسیار کمی از این ماده در گیاهان یافت می‌شود. L-کارنیتین یک مولکول کایرال است. ایزومر فضایی D-کارنیتین، فعالیت بیولوژیکی L-کارنیتین را ندارد و حتی ممکن است بعنوان آنتاگونیست L-کارنیتین در فعالیت‌های بیولوژیکی آن عمل کند.


L-کارنیتین در بدن انسان خصوصاً درکبد و کلیه‌ها، از آمینواسید‌های ضروری L-لیزین و L-متیونین ساخته می‌شود. در بیوسنتز این ماده نیاسین، ویتامین‌های B6 و C و آهن نقش دارند. L-کارنیتین تحت شرایط خاصی بعنوان ماده‌ی غذایی ضروری در نظر گرفته می‌شود. این شرایط خاص عبارتند از: مواردی که در آنها نیاز به استفاده از L-کارنیتین خارجی (اگزوژن) می‌باشد مانند تغذیه‌ی وریدی طولانی مدت، درمان باوالپروییک اسید واحتمالاً در افراد مسن.


L-کارنیتین در شکل‌ها و فرم‌های محدودی موجودمی باشد. L-کارنیتین خوراکی به عنوان یک مکمل غذایی و نیز بعنوان یک درمان دارویی تجویز شده برای کمبودهای اولیه و ثانویه L-کارنیتین و فرم داخل وریدی (لووکارنیتین) بعنوان یک داروی تجویز شده برای درمان کبود‌های اولیه و ثانویه‌ی


L-کارنیتین به کار می‌رود. استیل - L-کارنیتین، مشتق دیگری از هر دو گروه L-کارنیتین و استیل، بعنوان یک مکمل غذایی وجود دارد. مشتق دیگری از L-کارنیتین، پروپیونیل-


 L-کارنیتین، در اروپا وجود داشته، ولی در حال حاضر در ایالات متحده موجود نیست.

فارماکوکینتیک

حدود 60 تا 75% L-کارنیتین موجود در غذا جذب می‌شود. درصدی از این ماده که از مکمل‌ها جذب می‌شود کمتر است. در یک مطالعه فقط 20% از یک دوز 2 گرمی L-کارنیتین خوراکی جذب شده بود. قسمت اعظم L-کارنیتین خوراکی در روده‌ی باریک و ظاهراً با مکانیسم‌های انتشار تسهیل شده و انتقال فعال جذب می‌شود. پس از مصرف یک دوز 1980 میلی گرمی L-کارنیتین بصورت دوبار در روز، حداکثر غلظت پلاسمایی این ماده (C Max) 80 نانومول در هر میلی لیتر و زمان رسیدن به حداکثر غلظت (T max) 3/3 ساعت بوده است. فراهم زیستی L-کارنیتین خوراکی حدود 15% می‌باشد. این ماده به پروتئین پلاسما یا آلبومین متصل نمی‌شود.


پنج مرد سالم، یک دوز [3 H-متیل]- L-کارنیتین و به دنبال آن 15 روز رژیم غنی از کارنیتین و مکمل L-کارنیتین مصرف کردند که %58 تا 65% از دوز رادیواکتیو این ماده در عرض 5 تا 11 روز در ادرار و مدفوع آنها دفع شد.

حداکثر غلظت [3 H-متیل]- L-کارنیتین در سرم در عرض 2 تا 5/4 ساعت پس از دریافت L-کارنیتین رادیو اکتیو ایجاد شد. متابولیت‌های عمده‌ای که یافت شدند عبارتند از: تری متیل
N-اکسید عمدتاً در ادرار [8% تا 49% از دوز استفاده شده] و [3 H]- گاما- بوتیروبتائین عمدتاً در مدفوع [44% تا 45% از دوز استفاده شده]. کمتر از 1% کل L-کارنیتین دفع شده، از طریق مدفوع دفع می‌شود. پس از رسیدن به حالت پایدار، به دنبال 4 روز مصرف خوراکی حدود 2000 میلی‌گرم L-کارنیتین دوبار در روز، دفع ادراری L-کارنیتین حدود 9% از میزان دوز خوراکی استفاده شده بوده است. تقریباً 95% از L-کارنیتین فیلتر شده در افراد سالم باز جذب می‌شود. هیپوتیروئیدی دفع ادراری L-کارنیتین را کاهش می‌دهد در حالیکه هایپرتیروئیدی آن را افزایش می‌دهد.


پس از جذب از روده، حدود 25% از L-کارنیتین در مخاط روده اسیله می‌شود. L-کارنیتین خوراکی و متابولیت اسیله شده‌ی آن در بسیاری از بافت‌های بدن توزیع می‌شود. برداشت L-کارنیتین به داخل سلول‌ها ظاهراً بامکانیسم انتشار تسهیل شده و در برخی موارد با انتقال فعال صورت می‌گیرد. قسمت اعظم ذخایر L-کارنیتین در بدن، در قلب و عضلات اسکلتی می‌باشد.

اندیکاسیون و کاربرد

مهم‌ترین مورد استفاده مکمل L-کارنیتین در درمان ایسکمی قلبی و بیماری عروق محیطی می‌باشد. همچنین استفاده از آن عموماً در حفاظت از قلب اندیکاسیون دارد. این ماده سطوح تری گلیسیرید را کاهش داده و HDL-کلسترول را افزایش می‌دهد. استفاده ازاین ماده در سندرم‌های کمبود کارنتینین اولیه و ثانویه سودمند است. شواهد کمی برای استفاده از آن در ناهنجاری‌های کبدی، کلیوی و سیستم ایمنی یا در دیابت و بیماری آلزایمر وجود دارد. همچنین شواهد کمی جهت اثبات نقش این ماده در افزایش انرژی، ازدیاد توانایی انجام فعالیت‌های ورزشی و مهار چاقی وجود دارد. هیچ شاهدی بر این ادعا وجود ندارد که گیاهخواران نیاز به دریافت مکمل L-کارنیتین دارند.

 

موارد منع مصرف

حساسیت شناخته شده به یک فرآورده‌ی حاوی L-کارنیتین.

موارد احتیاط

مطالعات استاندارد انجام شده برای بررسی ایجاد موتاسیون توسط این ماده نشان داده است که L-کارنیتین موتاژن نیست.
مطالعات انجام شده در مورد تولید مثل بر روی موش‌ها وخرگوش‌ها و با دوزهای تا 8/3 برابر دوزهای مورد استفاده برای انسان در درمان کمبود اولیه و ثانویه L-کارنیتین نشان می‌دهد که این ماده هیچگونه تأثیری بر باروری نداشته و هیچ آسیبی به جنین نمی‌زند. هر چند، مطالعات کافی و کنترل شده روی زنان باردار وجودندارد. از آنجاییکه مطالعات تولید مثل حیوانات همیشه پیشگویی کننده‌ی پاسخ انسانی به دارو نیست، L-کارنیتین تکمیلی باید تنها در زنان بارداری که واضحاً به آن نیاز دارند، تحت نظارت پزشک مصرف شود. این مسئله که آیا L-کارنیتین به داخل شیر انسان ترشح می‌شود یا نه ناشناخته است بنابراین مصرف آن در مادران شیرده نیز توصیه نمی‌شود، مبتلایان به اختلالات تشنج باید از L-کارنیتین فقط با تجویز و نظارت پزشک استفاده کنند.

عوارض جانبی

علایم خفیف گوارشی مانند تهوع واستفراغ گذرا، کرامپ‌های شکمی و اسهال در موارد مصرف خوراکی L-کارنیتین گزارش شده‌اند. ضعف عضلانی خفیف در بیماران اورمیکی که ترکیب راسمیک Dو L-کارنیتین مصرف می‌کنند گزارش شده است. هیچ گزارشی از ضعف عضلانی خفیف در بیماران اورمیکی که L-کارنیتین دریافت می‌کنند وجود ندارد. L-کارنیتین تکمیلی عموماًً به خوبی تحمل می‌شود.
اگرچه شواهد کمی وجود دارد ولی تشنج در بیمارانی که L-کارنیتین خوراکی یا داخل وریدی دریافت می‌کنند، در افراد دارای سابقه یا بدون سابقه تشنج قبلی، گزارش شده است. در افرادی که سابقه‌ی تشنج قبلی داشته اند، افزایش در دفعات تکرار و شدت تشنج‌ها گزارش شده است.


تداخلات مکمل های غذایی L-کارنیتین

درمان با والپروئیک اسید، آنالوگ‌های نوکلئوزیدی دی دانوزین (ddI)، زالسیتابین (ddC) و استاوودین (d4T) ممکن است منجر به بروز کمبود ثانویه L-کارنیتین شود. همچنین آنتی بیوتیک‌های حاوی پیوالیک اسید، Pivampicillin، Pivmecillinam و Pivcephalexin نیز می‌توانند منجر به کمبود این ماده شوند. این آنتی بیوتیک‌ها در اروپا استفاده می‌شوند.
مکمل کولین می‌تواند منجر به افزایش احتباس L-کارنیتین شود. کمبود ویتامین C می‌تواند باعث بروز کمبود ثانویه‌ی L-کارنیتین شود.

اور دوز مکمل های غذایی L-کارنیتین

گزارشی ازمسمومیت با دوز بیش از اندازه‌ی L-کارنیتین وجود ندارد. LD50 خوراکی L-کارنیتین در موشها 2/19 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می‌باشد.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی L-کارنیتین

L-کارنیتین به شکل‌های محدودی وجود دارد، L-کارنیتین خوراکی بصورت یک مکمل غذایی و نیز بعنوان دارو جهت درمان کمبود اولیه و ثانویه‌ی L-کارنیتین موجود می‌باشد. شکل داخل وریدی بعنوان دارو جهت درمان کمبود اولیه و ثانویه L-کارنیتین وجود دارد. استیل - L-کارنیتین نیز بعنوان یک مکمل غذایی در دسترس می‌باشد. پروپیونیل-L-کارنیتین در اروپا وجود دارد ولی در حال حاضر در ایالات متحده موجود نیست. نمک‌های موجود L-کارنیتین عبارتند از: L-کارنیتین HC1، L-کارنیتین تارترات و L-کارنیتین فومارات.


افرادیکه از مکمل‌های L-کارنیتین جهت حفظ سلامت قلب و عروق (و موارد دیگر) استفاده می‌کنند می‌توانند روزانه 500 میلی‌گرم تا 2 گرم از آن را دریافت کنند. مقادیر بالاتر بصورت دوزهای تقسیم شده مصرف می‌شود. دارو را می‌توان همراه غذا یا به تنهایی استفاده کرد.


جهت اطلاع از دوز و طریقه مصرف لووکارنیتین در درمان کمبود اولیه و ثانویه‌ی L-کارنیتین به منابع و مراجع رومیزی پزشکان مراجعه کنید. به توضیحات استیل - L-کارنیتین جهت اطلاع از دوز این مکمل مراجعه کنید.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد