بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

اطلاعات تکمیلی مکمل شناسی در مورد مکمل های غذایی L- کارنیتین

L- کارنیتین یک مشتق آمینواسیدی است که تقریباً در تمام سلولهای بدن وجود دارد. این ماده اسید‌های چرب با زنجیره‌های بلند را از غشای داخلی میتوکندری در میتوکندریها عبور می‌دهد تا در آنجا تحت بتا اکسیداسیون قرار گرفته و انرژی بیولوژیکی به فرم آدنوزین تری فسفات یا ATP تولید کنند.


L- کارنیتین از لحاظ شیمیایی بصورت –(R)3-کربوکسی-2-هیدروکسی –N,N,N – تری متیل -1- پروپان آمونیوم هیدروکسید، نمک داخلی؛ بتا – هیدروکسی – گاما – N,N,N – تری متیل آمینو بوتیرات؛ گاما – آمینو – بتا – هیدروکسی بوتیریک اسید تری متیل بتائین؛ (3-کربوکسی-2-هیدروکسی پروپیل) تری متیل آمونیوم هیدروکسید، نمک داخلی؛ گاما – تری متیل – بتا – هیدورکسی بوتیرو بتائین و 3- هیدروکسی – 4- (تری متیل آمونیو) بوتانوات شناخته می‌شود.

L-کارنیتین همچنین با عنوان لووکارنیتین شناخته می‌شود و قبلاً به آن ویتامین BT گفته می‌شد. L-کارنیتین یک آمین چهار گانه است و به خانواده شیمیایی کولین تعلق دارد ودر آب محلول است.

L-کارنیتین بطور طبیعی در فرآورده‌های حیوانی وجود دارد. به جز آووکادو و برخی ازمحصولات تخمیری سویا مانند تمپه tempeh فقط مقادیر بسیار کمی از این ماده در گیاهان یافت می‌شود.

L-کارنیتین یک مولکول کایرال است. ایزومر فضایی D-کارنیتین، فعالیت بیولوژیکی L-کارنیتین را ندارد و حتی ممکن است بعنوان آنتاگونیست L-کارنیتین در فعالیت‌های بیولوژیکی آن عمل کند.


L-کارنیتین در بدن انسان خصوصاً درکبد و کلیه‌ها، از آمینواسید‌های ضروری L-لیزین و L-متیونین ساخته می‌شود. در بیوسنتز این ماده نیاسین، ویتامین‌های B6 و C و آهن نقش دارند.

L-کارنیتین تحت شرایط خاصی بعنوان ماده‌ی غذایی ضروری در نظر گرفته می‌شود. این شرایط خاص عبارتند از: مواردی که در آنها نیاز به استفاده از L-کارنیتین خارجی (اگزوژن) می‌باشد مانند تغذیه‌ی وریدی طولانی مدت، درمان باوالپروییک اسید واحتمالاً در افراد مسن.


L-کارنیتین در شکل‌ها و فرم‌های محدودی موجودمی باشد. L-کارنیتین خوراکی به عنوان یک مکمل غذایی و نیز بعنوان یک درمان دارویی تجویز شده برای کمبودهای اولیه و ثانویه L-کارنیتین و فرم داخل وریدی (لووکارنیتین) بعنوان یک داروی تجویز شده برای درمان کبود‌های اولیه و ثانویه‌ی
L-کارنیتین به کار می‌رود.

استیل - L-کارنیتین، مشتق دیگری از هر دو گروه L-کارنیتین و استیل، بعنوان یک مکمل غذایی وجود دارد. مشتق دیگری از L-کارنیتین، پروپیونیل-
 L-کارنیتین، در اروپا وجود داشته، ولی در حال حاضر در ایالات متحده موجود نیست.

عملکرد مکمل های غذایی L- کارنیتین
استفاده از مکمل L-کارنیتین احتمالاً فعالیت محافظت کننده از قلب داشته و همچنین فعالیت آن را بهبود می‌بخشد. این ماده همچنین در کاهش سطح تری گلیسیرید و کمک به افزایش سطح HDL-کلسترول موثر بوده و دارای خواص آنتی اکسیدانی نیز می‌باشد.


استیل - L-کارنیتین احتمالاً اثرات محافظت کننده از سیستم عصبی داشته همچنین این ماده ممکن است در درمان اختلالات کولینرژیک ناشی از افزایش سن مانند ناهنجاری دمانس شامل بیماری آلزایمر (به توضیحات مربوط به استیل - L-کارنیتین مراجعه کنید) کمک کننده باشد.

مکانیسم عمل مکمل های غذایی L- کارنیتین
حداقل دو عملکرد اصلی برای L-کارنیتین وجود دارد، تمام بافت‌ها به جز مغز از اسید‌های چرب با زنجیره‌ی طولانی برای تولید انرژی استفاده می‌کنند. در قلب و عضلات اسکلتی، قسمت اعظم انرژی از بتا اکسیداسیون اسیدهای چرب تأمین می‌شود.

اسیدهای چرب با زنجیره‌ی طولانی جهت عبور از غشای داخلی میتوکندری و ورود به داخل میتو کندری، برای متابولیسم وتولید انرژی، به L-کارنیتین نیاز دارند.

بعد از تحویل دادن اسیدهای چرب با زنجیره‌ی طولانی به داخل میتوکندری‌ها، L-کارنیتین، خود (به صورت دست نخورده) یا بصورت استریفیه شده با یک گروه آسیل، مجدداً از غشای میتوکندری عبور کرده و خارج می‌شود تا دوباره در این فرایند شرکت کند.


عملکرد دیگر L-کارنیتین این است که اسیدهای چرب با زنجیره‌های کوتاه و متوسط را از میتوکندری‌ها خارج سازد تا سطح کوآنزیم A را در این ارگانل‌ها ثابت نگه دارد، این اسیدهای چرب در نتیجه متابولیسم طبیعی وغیر طبیعی ایجاد می‌شوند.

این عملکرد L-کارنیتین از تجمع اسیدهای چرب با زنجیره‌ی کوتاه و متوسط در میتوکندری‌ها، که ممکن است در فرایند تولید انرژی حیاتی برای سلول‌ها مداخله کنند، جلوگیری می‌کند.


دو نوع کمبود L-کارنیتین وجود دارد: کمبود سیستمیک اولیه کارنیتین (SCD) و سندرم‌های کمبود ثانویه‌ی کارنیتین. SCD یک ناهنجاری اتوزومال مغلوب می‌باشد که با کاردیومیوپاتی پیشرونده، میوپاتی اسکلتی، هیپوگلیسمی و هیپرآمونمی مشخص می‌شود.

به نظر می‌رسد SCD تا حدودی بعلت نقص در عملکرد پروتئین انتقال دهنده به نام OCT N2 ایجاد می‌شود، که به حمل L-کارنیتین به داخل سلول‌ها کمک می‌کند. بیماران با SCD سطوح پائینی از L-کارنیتین در کبد و عضلات اسکلتی و غلظت‌های متفاوتی از L-کارنیتین در سرم دارند.

گاهی استفاده از دوزهای بالای L-کارنیتین بصورت خوراکی یا داخل وریدی، در درمان این ناهنجاری ژنتیکی نادر سودمند است.


تعداد زیادی از ناهنجاری‌ها می‌توانند باعث کمبود ثانویه L-کارنیتین شوند. برخی از این ناهنجاری‌ها، نقایص ژنتیکی متابولیسم می‌باشد مانند متیل مالونیک اسیدوریا، کمبود سیتوکروم C اکسیداز، کمبود Fatty acyl-coenzyme A dehydrogenase شامل کمبود زنجیره‌های بلند و متوسط، ایزو والریک اسیدمی، گلوتاریک اسیدوری و پروپیونیک اسیدمی.


مکانیسم ایجاد کمبود L-کارنیتین در این ناهنجاری‌ها نامشخص است. برخی این فرضیه را مطرح می‌کنند که تجمع مولکولهای Fatty acyl CoA با زنجیره‌های متوسط و کوتاه در میتوکندری به این دلیل اتفاق می‌افتد که L-کارنیتین کافی برای خارج کردن آنها وجود ندارد.

این تجمع فرایندهای تولید انرژی در داخل میتوکندری را مختل می‌کند. علایم کمبود ثانویه L-کارنیتین در عضلات، همانطور که انتظار می‌رود، شامل ضعف عضلانی وخستگی می‌باشد.


کمبود ثانویه L-کارنیتین همچنین می‌تواند ثانویه به شرایط دیگری مانند نارسایی مزمن کلیوی تحت درمان با همودیالیز، سیروز همراه با کاشکسی، میوپاتی‌های شدید مزمن، میکزادما، کم کاری هیپوفیز، نارسایی آدرنال، هایپرآمونمی ناشی ازدرمان با والپروئیک اسید، سندرم Rey’s ناشی از والپروات، ایدز پیشرفته وحاملگی باشد.

این حالت همچنین ممکن است در HIV تحت درمان با آنالوگ‌های نوکلئوزیدی دی دیازین (ddI)، زالسیتابین (ddC) و استاوودین (d4T) دیده شود. بعلاوه، ممکن است در نوزادان نارس که تغذیه‌ی وریدی دریافت می‌کنند نیز ایجاد شود.

شواهد مقدماتی وجوددارد مبنی بر اینکه کمبود ثانویه‌ی L-کارنیتین ممکن است در پی افزایش سن نیز رخ دهد.


L-کارنیتین می‌تواند خواص آنتی اکسیدانی داشته باشد. اختلال در اکسیداسیون اسیدهای چرب با زنجیره بلند در میتوکندری و یا تجمع مولکولهای fatty acyl CoA با زنجیره‌های کوتاه و متوسط در میتوکندری میتواند منجر به افزایش استرس‌های اکسیداتیو شود.

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه پروپیونیل - L-کارنیتین، یکی از مشتقات L-کارنیتین، میتواند از طریق خواص آنتی اکسیدانی که دارد قلب ایسکمیک را از صدمات ناشی از برقراری مجدد جریان خون (reperfusion) محافظت کند.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد