بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

عوارض مکمل های غذایی L-آرژنین چیست؟

مکمل L- آرژنین ممکن است دارای فعالیت‌های آنتی آتروژنیک، آنتی اکسیدانی و تنظیم کننده ایمنی باشد. همچنین ممکن است در بهبودی زخم‌ها نیز موثر باشد.


فارماکوکینتیک مکمل های غذایی L-آرژنین
پس از خوردن، L-آرژنین از مجرای روده باریک به داخل انتروسیت‌ها جذب می‌شود. جذب آن با کارایی بالا و توسط مکانیزم انتقال فعال رخ می‏دهد. قسمتی از متابولیسم L-آرژنین در انتروسیت‌ها رخ می‏دهد.

L- آرژنین متابولیزه نشده در انتروسیت، وارد گردش خون پورت شده و به کبد منتقل می‌شود، که دوباره قسمتی از آن متابولیزه می‌گردد. L- آرژنین متابولیزه نشده در کبد، از طریق گردش خون سیستمیک، در بافت‌های مختلف بدن توزیع می‌شود.

L- آرژنین در فعالیت‌های متابولیک بسیاری شامل تولید پروتئین‌ها، D- گلوکز، گلیکوژن،
L-اورنیتین،اوره، نیتریک اکسید، L-گلوتامات، کراتین – پلی آمین‌ها، L-پرولین،آگماتین و توفتسین شرکت می‏کند.  


L-آرژنین توسط فیلتراسیون گلومرولی حذف و به طور کامل توسط توبول‌های کلیوی باز جذب می‌شود. این اسید آمینه، تقریبا یک تا دو ساعت پس از تجویز خوراکی، به سطح پیک پلاسمایی خود می‌رسد.

اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی L-آرژنین
L-آرژنین نویدهایی را در درمان و پیشگیری از اختلالات قلبی- عروقی شامل آترواسکلروز، هیپرتانسیون، هیپرلیپیدمی و آنژین صدری، درمان بعضی اشکال نا باروری مردان و بعضی اختلالات کلیه داده است و در مواردی در بهبود زخم‌ها مفید بوده است.


نتایج برخی مطالعات اثرات آن در تنظیم ایمنی و مقابله با برخی سرطانها نشان می‌دهد. شواهد اولیه‌ای وجود دارد که این ماده می‏تواند در بعضی مردان اختلال عملکرد نعوظ را بهبود دهد و همچنین در بعضی افراد دچار میگرن، بیماری کبدی و دیسکنزی صفراوی اولیه مفید باشد.

شواهد گیج کننده اما اکثراً منفی، در ارتباط با این عقیده که این ماده می‏تواند توان ورزشی را ارتقا بخشیده و جرم توده عضلانی را افزایش دهد، وجود دارد.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی L-آرژنین

مصرف مکمل‌های L-آرژنین در افراد دچار اختلال ژنتیکی نادر، آرژینمی و همچنین در افرادی که به هر جز محصولات حاوی آرژینین، حساسیت دارند، غیر مجاز است.


موارد احتیاط مکمل های غذایی L-آرژنین
به دلیل عدم وجود مطالعات طولانی مدت ایمنی و به دلیل احتمال تحریک هورمون رشد، زنان باردار و مادران شیرده باید از مصرف مکمل‌های L-آرژنین پرهیز نمایند.


افراد دچار نارسایی کلیه یا کبد، باید مکمل L-آرژنین را با احتیاط مصرف نمایند.


پروتئین‌های ویروس هرپس سیمپلکس از L-آرژنین غنی هستند. گزارشاتی مبنی بر عود مجدد ضایعات سیمپلکسی در افراد با سابقه این ضایعات که مکمل L-آرژنین را دریافت کرده اند، وجود دارد.

عوارض جانبی مکمل های غذایی L-آرژنین
دزهای روزانه مکمل L-آرژنین تا حداکثر 15 گرم معمولاً قابل تحمل است. شایع‌ترین واکنش نامطلوب دوزهای بالاتر – از 15 تا 30 گرم روزانه – تهوع، کرامپ شکم و اسهال می‌باشد. بعضی افراد ممکن است علائم را با دوز‌های کمتر تجربه کنند.

تداخلات مکمل های غذایی L-آرژنین
داروها
 Cyclosporine: L-آرژنین ممکن است با اثر ضد ناتورتیک سیلکو سپورین تداخل نماید.
Ibuprofen: ممکن است L-آرژنین جذب ایبوپروفن را در صورت استفاده همزمان افزایش دهد.


نیترات‌های ارگانیک: از نظر تئوری مکمل‌های L-آرژنین ممکن است اثرات نیترات ارگانیک را در صورت استفاده همزمان افزایش دهد.
Sildenafil citrate: از نظر تئوری، مکمل‌های L-آرژنین اگر همزمان با سیلد نافیل سیترات استفاده شوند، ممکن است اثرات آن دارو را افزایش دهد.

گیاهان
Yuhimbe: مکمل‌های L-آرژنین اگر همزمان با یوهیمبین استفاده شوند، ممکن است اثرات این گیاه را افزایش دهد.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی L-آرژنین
L-آرژنین به اشکال قرص، کپسول و پودر و به صورت L-آرژنین هیدرو کلراید و L-آرژنین باز آزاد در دسترس است. همچنین در غذاهای طبی به عنوان‌های کمک کننده به افزایش عملکرد ایمنی یافت می‌شود.


دوز‌های مختلفی از این مکمل توصیه می‌شود. برای سلامتی قلب وعروق دوزهای 8 تا 21 گرم روزانه در دوزهای منقسم، برای کمک به افزایش کمیت و کیفیت اسپرم دوزهای 10 تا 20 گرم روزانه در دوزهای منقسم و برای اختلال عملکرد نغوظ دوزهای 5 گرم روزانه استفاده می‌شود.

دوزهای 5/1 تا 4/2 گرم روزانه هم برای سیستیت بینابینی توصیه می‌شود.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد