بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

تاثیر مکمل های غذایی ایپریفلاون در سلامت استخوان ها

ایپریفلاون یک مشتق سنتیک از ایزوفلاون گیاهی، جنیستئین می‌باشد.جنیستئین عمدتا در سویا به شکل جنیستین و همچنین در سایر منابع گیاهی نیز به مقادیر کمتر یافت می‌شود.

ایپریفلاون به مقدار کم در سس‌های سویا وجود دارد. اگرچه ایپریفلاون گاهی اوقات عنوان فیتو استروژن دسته‌بندی می‌شود، اما فعالیت استروژنی مستقیم ندارد.

ایپریفلاون هیچ گیرنده استروژنی را فعال نمی‏کند اما به نظر می‏رسد که اثر مطلوبی روی تراکم استخوان داشته باشد. ایپریفلاون برای درمان پوکی استخوان در برخی کشورهای اروپایی و ژاپن مجوز یافته است.


ایپریفلاون به عنوان 7-ایزو پروپوکسی -3- فنیل-H4 – 1- بنزوپیران-4-اون؛ 7-(1- متیل اتوکسی) -3-فنیل-4H-1 - بنزوپیران-4-اون؛ 7-ایزوپروپوکسی-3-فنیل کرومون و 7- ایزو پروپوکسی ایزوفلاوون، نیز شناخته می‌شود. یک ماده جامد بوده که انحلال پذیری ضعیفی در آب دارد.

عملکرد مکمل های غذایی ایپریفلاون
اپیریفلاون ممکن است اثر مطلوبی روی تراکم استخوان داشته باشد.

مکانیسم عمل مکمل های غذایی ایپریفلاون

پوکی استخوان ناشی از عدم تعادل بین فعالیت استئوکلاستی و استئوبلاستی می‌باشد که با افزایش نرخ باز گردش استخوان به دنبال یائسگی، رخ می‏دهد. استئوکلاست‌ها سلول‌های جذب کننده استخوان و استئوبلاست‌ها سلول‌های تشکیل دهنده استخوان هستند.

در پوکی استخوان، از دست دادن خالص توده استخوانی به خاطر فعالیت بیش از حد استئوکلاست‌ها و یا اختلال فعالیت استئو بلاست‌ها در تشکیل استخوان روی می‏دهد.


مطالعات حیوانی در محیط آزمایشگاه مطرح کردند که ایپریفلاون جذب استئوکلاستیک استخوان را مهار کرده و ممکن است تشکیل استخوان را تحریک کند.

ایپریفلاون هیچ فعالیت استروژنی ندارد. مکانیزم عمل این ماده روی استئوکلاست‌ها و سلول‌های پیش ساز آن به خوبی مشخص نیست. شواهدی موجود است که ایپریفلاون ممکن است فعالیت استئوبلاست‌ها را با تنظیم کاهشی گیرنده‌های اندوتلین تحریک کند.

ایپریفلاون همچنین ممکن است توانایی اندوتلین 1 را جهت مهارمعدنی شدن کاهش دهد. این ماده در پیشگیری از دست دادن استخوان در رت‌هایی که تخمدانشان برداشته شده، موثر بوده است.


ایپریفلاون در مقایسه با استرا دیول، افزایش آلکالین فسفاتاز، فاکتور رشد شبه انسولین (IGF-1) و پروتئین متصل به IGF1 (IGFBP-3)، ناشی از برداشتن تخمدان را کاهش نمی‌دهد.


فارماکوکینتیک مکمل های غذایی ایپریفلاون
ایپریفلاون پس از جذب از روده کوچک، وارد گردش خون باب می‌شود. غذاهای حاوی چربی جذب آن را افزایش می‌دهند. ایپریفلاون در کبد متابولیزه می‌شود.

دو متابولیت اصلی آن 7- هیدروکسی – ایپریفلاون و 7- (1- کربوکسی – اتوکسی) – ایزوفلاوون می‌باشد. ایپریفلاون و متابولیت هایش به بافت‌های گوناگون بدن از طریق گردش خون سیستمیک پخش می‌شوند.


در خون، ایپریفلاون و متابولیتهایش به آلبومین متصل می‌شوند وحذف آنها از طریق ادرار است. کسر کوچکتر از ایپریفلاون خورده شده در مدفوع دفع شود.

اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی ایپریفلاون

ایپریفلاون ممکن است برای کمک به پیشگیری و کاهش جذب استخوان در پوکی استخوان اندیکاسیون یابد و همچنین ممکن است به کاهش درد استخوانی همراه پوکی استخوان کمک کند.

شواهدی موجود است که این ماده می‏تواند در اصلاح برخی اختلالات لیپیدی همراه کمبود استروژن مفید واقع شود.

از آنجایی که ایپریفلاون اثرات مستقیم استروژنی ندارد، می‌تواند در مردان مسن مبتلا به پوکی استخوان هم مانن زنان استفاده شود.

ایپریفلاون ممکن است به پیشگیری یا کاهش از دست دادن استخوان در مردانی دچارسرطان پروستات و تحت درمان با داروهای کاهش دهنده آندروژن کمک کند.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی ایپریفلاون

هرگونه حساسیت شناخته شده به محصولات حاوی اپیریفلاون

موارد احتیاط مکمل های غذایی ایپریفلاون
به خاطر فقدان مطالعات بلند مدت در مورد ایمنی این ماده، مصرف آن توسط زنان باردار و مادران شیرده غیر مجاز است. افرادی که تئوفیلین مصرف می‏کنند باید از تداخل آن با ایپریفلاون که موجب بالا رفتن سطوح تئوفلین می‌شود، آگاه باشند.

عوارض جانبی مکمل های غذایی ایپریفلاون
عوارض خفیف گوارشی مانند تهوع گزارش شده است.

تداخلات مکمل های غذایی ایپریفلاون
داروها
Theophylline: ایپریفلاون متابولیسم و حذف تئوفیلین را مهار می‏کند. ایپریفلاون و متابولیت آن 7- هیدروکسی- ایزوفلاوون، CYP (سیتو کرم P450) 1A2 و نیز CYP2C9 را مهار میکنند.

مهار متابولیسم تئوفیلین توسط سیتوکرم P450 باعث ایجاد سطوح بالای تئوفیلین سرم می‌شود. بنابراین کسانی که تئوفیلین مصرف می‌کنند باید سطح سرمی تئوفیلین خود را به دقت جهت اجتناب از هرگونه اثر سمی سطوح بالای تئوفیلین، پایش کنند.


Tolbutamide: ایپریفلاون و 7- هیدروکسی ایپریفلاون فعالیت هیدروکسیلاز تولبوتامید را مهار می‏کنند. در نتیجه می‌توان انتظار داشت که استفاده از ایپریفلاون سبب افزایش سطح تولبوتامید در صورت تجویز همزمان شود.


 Nifedipine: 7- هیدروکسی – ایپریفلاون فعالیت نیفیدیپین اکسیداز را مهار می‏کند، در نتیجه می‌توان انتظار داشت که استفاده از ایپریفلاون سبب افزایش سطح نیفیدیپین در صورت تجویز همزمان شود.


استروژن: ایپریفلاون ممکن است اثرات استروژن را افزایش دهد.
SERM’s: ایپریفلاون ممکن است اثرات تنظیم کننده‌های انتخابی گیرنده استروژن را افزایش دهد.


Calcitonin: ایپریفلاون ممکن است اثرات کلسیتونین را افزایش دهد.
بیوفسفونات ها: ایپریفلاون ممکن است اثرات بیو فسفانات‌ها در کنترل پوکی استخوان را افزایش دهد.

مکمل‌های غذایی
ایپریفلاون اثرات ویتامین Dو K، کلسیم و فلوراید را در کنترل پوکی استخوان افزایش می‌دهد.

اور دوز  مکمل های غذایی ایپریفلاون
گزارشی از مسمومیت با ایپریفلاون وجود ندارد.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی ایپریفلاون
دوز معمول برای استفاده در کنترل پوکی استخوان 200 میلی‌گرم دو یا سه بار در روز می‌باشد.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد