بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مکمل های غذایی فاکتور رشد شبه انسولین

فاکتور رشد شبه انسولین (IGF-1) یک پلی پپتید تک زنجیره حاوی 70 اسید آمینه و یک فاکتورتروپیک است که با سطوح بالایی در جریان خون گردش می‏کند.

این ماده واسطه بسیاری از اثرات هورمون رشد می‌باشد. اگرچه منبع اصلی IGF سرم، کبدی است اما بسیاری از بافت‌های دیگر نیز آن را سنتز کرده و به عمل تروفیک آن حساس می‌باشد. IGF-1 در متون گذشته سوماتومدین (Somatomedin) نامیده می‌شد.

IGF-1 و انسولین ساختار سه بعدی مشابهی دارند.
به نظر می‏رسد IGF-1 ساختار عصبی را تحت تأثیر قرار داده و در سراسر زندگی عملکرد داشته باشد.

در مطالعات تجربی نشان داده شده که توانایی بازگرداندن عملکرد سلول نرون و تحریک رشد عصب را دارد. به خاطر این ویژگی‌ها، IGF-1 انسانی نو ترکیب در کارآزمایی‌های بالینی برای درمان اسکلروز جانبی آمیو تروفیک Amyotrophic lateral sclerosis (ALS) استفاده شده است.


اخیراً، IGF-1 انسانی نو ترکیب و همچنین هورمون رشد انسانی نوترکیب و چندین سکرتاگوگوها یا آزاد کننده‌های هورمون رشد وارد بازار مکمل‌های غذایی شده است.

عملکرد مکمل های غذایی فاکتور رشد شبه انسولین
مکمل IGF-1 فعالیت مفروض آنابولیک و لیپولیتیک دارد.

مکانیسم عمل مکمل های غذایی فاکتور رشد شبه انسولین
مکانیسم عمل مکمل IGF-1 ناشناخته می‌باشد.

فارماکوکینتیک مکمل های غذایی فاکتور رشد شبه انسولین
تجویز خوراکی IGF-1 فراهمی زیستی بسیار ضعیفی دارد. هیچ شاهد قطعی وجود ندارد که IGF-1 در صورت تجویز به صورت اسپری، از مخاط دهان جذب‏شود. تجویز خوراکی مکملIGF-1 می‌تواند سبب هضم این پروتئین در روده کوچک به اسیدهای آمینه سازنده شود.

اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی فاکتور رشد شبه انسولین
فعالیتهای احتمالی در نظر گرفته شده برای مکمل IGF-1 مانند اثرضد پیری، تحریک توده عضلانی بدون چربی، افزایش قدرت جنسی و توان ورزشی، محافظت از مفاصل، اثرات ضد دیابتی و ضد آترواسکلروز، کمک به خوابیدن، تقویت سیستم ایمنی و محافظت عصبی در حال از بین رفتن است.

هیچ شاهد قطعی برای حمایت از این احتمالات در مورد IGF-1 خوراکی وجود ندارد. افزایش سطح IGF-1 با افزایش خطر چند سرطان، به ویژه سرطان پروستات همراه است.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی فاکتور رشد شبه انسولین
مکمل IGF-1 در افراد با شواهدی از بدخیمی فعال و همچنین در افرادی که به هر جز محصولات حاوی IGF-1 حساسیت دارند منع مصرف دارد.


موارد احتیاط مکمل های غذایی فاکتور رشد شبه انسولین زنان باردار و مادران شیرده و نوجوانان باید از مصرف محصولات حاوی IGF-1 اجتناب کنند.
IGF-1 مکمل برای مصرف تزریقی در نظر گرفته نشده و هرگز نباید به این روش مصرف شود.

عوارض جانبی مکمل های غذایی فاکتور رشد شبه انسولین
مورد خاصی برای مکمل‌های حاوی IGF-1 شناخته نشده است.

تداخلات مکمل های غذایی فاکتور رشد شبه انسولین
مورد خاصی برای مکمل‌های حاوی IGF-1 شناخته نشده است.

اوردوز مکمل های غذایی فاکتور رشد شبه انسولین
مورد خاصی برای مکمل‌های حاوی IGF-1 گزارش نشده است.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی فاکتور رشد شبه انسولین
مکمل‌های IGF-1 موجود عموماً به شکل اسپری دهانی بوده و دوز توصیه شده‌ای وجود ندارد.

........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد