بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

اطلاعاتی راجع به مکمل های غذایی هوپرزین A

هوپرزین A یک آلکالوئید گیاهی مشتق از گیاه خزه ای، Huperzia serrata بوده که عضوی از گونه‌های Lycopodium می‌باشد. Huperzin serrata در طب سنتی چین برای درمان تب و التهاب استفاده می‌شود.


هوپرزین A مهار کننده استیل کولین استراز است. هوپرزین B، که نیز از Huperzia Serrata مشتق می‌شود، مهار کننده بسیار ضعیف تر استیل کولین استراز می‌باشد.

هوپرزین A طبیعی یک مولکول کایرال است که L- هوپرزین A و یا (-)-هوپرزین A نیز نامیده می‌شود. هوپرزین A سنتتیتک یک مخلوط راسمیک به نام (+)- هوپرزین A می‌باشد.

هوپرزین A به عنوان HUP، hup A و سلاژین نیز شناخته می‌شود. در طب چینی، عصاره‌ی Huperzin serrata به عنوان chien Tseng Ta و Shuangyiping نیز شناخته می‌شود مشتقات هوپرزین A استفاده دارویی دارند.

عملکرد مکمل های غذایی هوپرزین A
هوپرزین A ممکن است در برخی افراد فعالیت‌های شناختی را بهبود دهد.

مکانیسم عمل مکمل های غذایی هوپرزین A
بیماری آلزایمر یک اختلال نورودژراتیو همراه با پلاک‌های نوریتیک می‌باشد که قشرمخ، آمیگدال و هیپوکامپ را درگیر کرده و در فرآیند انتقال عصبی در مغز
نیز اختلال ایجاد می‌کند.

یکی از نقایص عملکردی اصلی در بیماری آلزایمر، کاهش عملکرد نورونهای کولینرژیک بوده که دلیل منطقی برای استفاده از داروهایی است که میزان استیل کولین را در مغز بیماران آلزایمری افزایش می‏دهد.

دو داروی دارای مجوز FDA برای درمان بیماری آلزایمر، Tacrine و Donepezil، مهار کننده استیل کولین استراز می‌باشد.


هوپرزین A یک مهار کننده استیل کولین استراز می‌باشد، که به دنبال تجویز آن سطح استیل کولین در مغز رت افزاش می‌یابد.

همچنین سطوح نوراپی نفرین و دوپامین را افزایش داده در حالی که روی سروتونین اثری ندارد.
فرم L طبیعی یا (-) - هوپرزین A یا L طبیعی تقریباً سه برابر از (+)- هوپرزین A یا مخلوط راسمیک در محیط آزمایشگاه قوی تر می‌باشد.

فارماکوکینتیک مکمل های غذایی هوپرزین A
مطالعات محدودی روی هوپرزین A وجود دارد، به نظر می‏رسد که هوپرزین A سریعاً از دستگاه گوارش جذب شده و از طریق گردش خون باب به کبد منتقل می‌شود.

بخشی از این ترکیب در کبد متابولیزه می‌شود سپس هوپرزین Aو متابولیت هایش به طور گسترده‌ای در بدن شامل مغز پخش می‌شوند. 80 دقیقه پس از خوردن این ترکیب زمان رسیدن به پیک سطح خونی آن می‌باشد.

اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی هوپرزین A
هوپرزین A اثرات فارماکولوژیک قوی دارد و به ویژه از آنجا که ایمنی مصرف بلند مدت آن مشخص نشده است باید فقط تحت نظارت پزشکی استفاده شود.

این ترکیب ممکن است در بیماری آلزایمر و اختلال حافظه مربوط به سن موثر باشد. در برخی موارد برای درمان تب و سایر اختلالات التهابی استفاده شده است اما هیچ شاهد علمی قطعی برای حمایت از استفاده از آن وجود ندارد.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی هوپرزین A
هرگونه حساسیت شناخته شده به هر جز محصولات حاوی هوپرزین A.

موارد احتیاط مکمل های غذایی هوپرزین A
مصرف هوپرزین A برای کودکان، زنان باردار و مادران شیرده غیر مجاز است.
به خاطر اثرات نامطلوب احتمالی در مبتلایان به اختلالات تشنجی،آریتمی قلبی،آسم، بیماریهای التهابی و تحریکی روده و افراد دچار سندرم‌های سو جذب، این افراد باید از مصرف هوپرزین A اجتناب کنند.

عوارض جانبی مکمل های غذایی هوپرزین A
اثرات نامطلوب احتمالی شامل عوارض گوارشی مانند تهوع و اسهال، تعریق، تاری دید و گیجی می‌باشد. سایر عوارض احتمالی استفراغ، کرامپ، برونکواسپاسم،برادی کاردی،آریتمی، تشنجات، بی اختیاری ادراری، افزایش دفع ادرار و افزایش ترشخ بزاق است.

تداخلات مکمل های غذایی هوپرزین A
داروها
مهار کننده‌های استیل کولین استراز: استفاده از هوپرزین A همراه مهار کننده‌های استیل کولین استراز donepzil یا tacrine ممکن است اثرات نامطلوب تجمعی ایجاد کند.

سایرمهار کننده‌های استیل کولین استراز شامل neostigmine، physiostigmine و pyridostigmine هستند. استفاده از این عوامل همراه هوپرزین نیز ممکن است موجب ایجاد اثرات نامطلوب تجمعی شود.


داروهای کولینرژیک: استفاده از هوپرزین A همراه داروهای کولینرژیک مانند bethanechol، ممکن است موجب اثرات نامطلوب تجمعی شود.

مکمل‌های غذایی
استفاده از هوپرزین A همراه کولین، فسفاتیدیل کولین، CDP – کولین و L-آلفا – گلیسریل فسفوریل کولین از نظر تئوری ممکن است موجب اثرات نامطلوب تجمعی شود.

اوردوز مکمل های غذایی هوپرزین A
هیچ گزارشی از اوردوز هوپرزین A وجود ندارد.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی هوپرزین A
اشکال گوناگونی از هوپرزین A شامل عصاره‌های Huperzia serrata، (-)-هوپرزین A طبیعی و (+) - هوپرزین A راسمیک سنتیتک وجود دارد.

(-)-هوپرزین A طبیعی تقریباً سه برابر از مخلوط راسمیک سنتتیک قوی تر می‌باشد. دوزهایی از (-)-هوپرزین A طبیعی که در مطالعات بالینی استفاده شده‌اند از 60 میکروگرم تا 200 میکرو گرم روزانه متغیر است. هوپرزین A باید فقط با توصیه و پایش پزشک استفاده شود.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد