بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

اطلاعات تکمیلی مکمل شناسی در مورد مکمل های غذایی روغن دانه شاهدانه

روغن دانه شاهدانه از دانه‌های گیاه Cannabis Sativa مشتق می‌شود. روغن دانه شاهدانه منبع نسبتاً سرشاری از آلفا – لینولنیک اسید (ALA) است و یکی از معدود دانه گیاهی است که دارای مقادیر نسبتا خوبی گاما لینولنیک اسید (GLA) نیز می‌باشد.

غلظت‌های ALA در روغن دانه شاهدانه از 15% تا 25% و غلظت GLA تقریباً از 1% تا 6% متغیر است. بارزترین اسید چرب موجود در روغن دانه شاهدانه لینولئیک اسید می‌باشد که تقریباً 50% تا 70% محتوی اسید چرب آن را شامل می‌شود.


دانه شاهدانه و روغن دانه شاهدانه به طور طبیعی حاوی مقادیر قابل توجهی از تترا هیدرو کانابینول یا هر ماده روان گردان حاصل از Cannabis Sative نمی‌باشد.

با این حال، مقادیر ناچیزی از این مواد در برخی نمونه‌های روغن گزارش شده که به احتمال زیاد ناشی از آلودگی دانه توسط رزین یا سایر بقایای گیاهی مجاور می‌باشد.


ALA، GLA، لینولئیک اسید و تمام اسیدهای چرب موجود در روغن دانه شاهدانه به شکل تری گلیسیریدها یا چربی‌های خنثی حضور دارد.


اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی روغن دانه شاهدانه
روغن دانه شاهدانه تجمع پلاکتی را مهار کرده، اثرات مطلوبی روی لیپیدها دارد و در نتیجه خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد. سودمندی این روغن درآرتریت، اختلالات خود ایمنی و التهاب هنوز توسط تحقیقات معتبر اثبات نشده است.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی روغن دانه شاهدانه
هرگونه حساسیت شناخته شده به محصولات حاوی روغن دانه شاهدانه

موارد احتیاط مکمل های غذایی روغن دانه شاهدانه

زنان باردار و مادران شیرده باید از مصرف مکمل روغن دانه شاهدانه اجتناب کنند. به خاطر فعالیت آنتی ترومبیک احتمالی این روغن، افراد مبتلا به هموفیلی و افرادی که وارفارین مصرف می‏کنند باید در مصرف آن احتیاط کنند. روغن دانه شاهدانه باید در افرادی که نیاز به اعمال جراحی دارند، قطع شود.


روغن دانه شاهدانه سرشار از اسیدلینولئیک است. این اسید چرب ممکن است رشد سلول‌های سرطان پروستات و پستان را تحریک کند. افراد مبتلا به سرطان پروستات یا پستان باید در استفاده از این ماده احتیاط کنند. کانابینوئیدها در برخی نمونه‌های روغن دانه شاهدانه دیده شده است.

عوارض جانبی مکمل های غذایی روغن دانه شاهدانه
روغن دانه شاهدانه ممکن است علائم گوارشی خفیفی، مانند تهوع و اسهال ایجاد کند.

تداخلات مکمل های غذایی روغن دانه شاهدانه
داروها
تداخلاتی بین روغن دانه شاهدانه، ALA و متابولیتهای آن و آسپرین و سایر NSAID‌ها رخ داده است.

چنین تداخلاتی در صورت وقوع ممکن است با خونریزی از بینی و افزایش استعداد به کبودی، تظاهر یابند.

در صورت وقوع، کاهش یا قطع مصرف این روغن توصیه می‌شود. چنین تداخلاتی ممکن است بین روغن دانه شاهدانه و وارفارین هم رخ دهد.

مکمل‌های غذایی
تداخل ممکن است در صورت مصرف همزمان روغن دانه شاهدانه و مکمل‌های غذایی مانند روغن ماهی که فعالیت احتمالی آنتی ترومبیک دارند، رخ دهد.

گیاهان
تداخلات ممکن است بین روغن دانه شاهدانه، ALA و متابولیت‌های آن و گیاهانی مانند سیر (Allium Sativun) و جینکو (Ginkgo biloa) رخ دهد. این چنین تداخلاتی ممکن است با خونریزی از بینی و افزایش کبود شدن تظاهر یابد.

اوردوز مکمل های غذایی روغن دانه شاهدانه
هیچ گزارشی از اوردوز دانه شاهدانه گزارش نشده است.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی روغن دانه شاهدانه

روغن دانه شاهدانه به شکل کپسول و بطری‌های روغن موجود است. محتوی ALA آن از 15 تا 25% متغیر است. سه تا 4 گرم ALA تقریباً معادل 3/0 گرمی می‌باشد که از رژیم سرشار از ماهی بدست می‌آید. از آنجایی که روغن شاهدانه به راحتی اکسید می‌شود، باید حاوی آنتی اکسیدانهایی مانند ویتامین E باشد.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد