بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

کاربرد مکمل های غذایی کاتچین‌های چای سبز

کاتچین‌ها به دسته فلاون – 3- اُل فلاوونوئید‌ها تعلق دارند. کاتچین‌های چای سبز فلاوون – 3- ال‌هایی هستند که در برگ‌های چای سبز (Camellia Sinensis) یافت می‌شوند.

چهار کاتچین اصلی در برگهای چای سبز (-)- اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)، (-)- اپی کاتچین گالات (EGC)، (-)- اپی‌گالو کاتچین (EGC) و (-)- اپی کاتچین (EC) می‌باشد. اینها مواد پلی فنولی می‌باشد برگ‌های چای سیاه مقادیر بسیار کمتر از این کاتچین‌ها را دارند.

این به خاطر این می‌باشد که برگ‌های چای سیاه تحت تخمیر بیش از حد قرار می‌گیرند که طی آن اکثریت کاتچین‌ها به طورآنزیمی به رنگدانه‌های اصلی برگ‌های چای سیاه، تئافلاوین و تئاروبیژن اکسیده می‌شوند.


کاتچین‌های چای سبز تقریباً 30% وزن خشک برگهای چای سبز را تشکیل می‏دهد. از بین کاتچین‌ها، EGCG بارزترین آنها در برگ چای سبز می‌باشد. چای سبز، یک دم کرده آبی برگ چای است که برای قرن‌ها آشامیدنی سنتی چین و ژاپن بوده است.

در این کشورها، این تفکر وجود دارد که چای سبز فواید زیادی برای سلامتی دارد و در کنترل بسیاری از بیماریها موثر است. مطالعات نشان می‌دهد که چای سبز ممکن است اثر ضد سرطانی و همچنین آنتی آتروژنیک داشته باشد.


 خواص سلامتی چای سبز مربوط به کاتچین‌های آن که ترکیباتی پلی فنولیک با خاصیت آنتی اکسیدانی هستند، مرتبط است. به نظر می‏رسد EGCG قوی‌ترین آنتی اکسیدان در میان تمام کاتچین‌های چای سبز می‌باشد.


فارماکوکینتیک مکمل های غذایی کاتچین‌های چای سبز

فارماکوکینتیک کاتچین‌های چای سبز در انسان هنوز به طور کامل شناخته نشده است. این ترکیبات پس از بلع از مسیر گوارشی جذب می‌شوند. سطوح خونی کاتچین‌های مختلف اندازه‌گیری شده است.

با این حال، وضعیت جذب، انتشار، متابولیسم و دفع آنها، نامعلوم است. یک مطالعه انسانی که اخیرا صورت گرفته، نشان داد که کاتچین‌های چای سبز عموما در خون در قسمت‌های غنی ازپروتئین پلاسما و در لیپوپروتئین‌های با چگالی بالا یافت می‌شوند.

این ترکیبات همچنین در لیپوپروتئین‌های با چگالی کم (LDL) یافت شده‏اند اما معلوم نیست که اگر به مقادیر کافی در LDL موجود باشند، تا چه حد در مقاومت آن نسبت به اکسیداسیون موثر هستند.


یک مطالعه انسانی که اخیرا صورت گرفته است، دو متابولیت کاتچین را پس از خوردن چای سبز در ادرار شناسایی کرد. این متابولیت‌ها (-)-5 (5’, 4’, 3’- تری هیدروکسی فنیل) – گاما – والرولاکتون و (-) – 5- (4’,3’ – دی هیدروکسی – فنیل) – گاما – والرولاکتون می‌باشد.

به نظرمی‏رسد که این متابولیتها توسط میکروارگانیسم روده‌ای به ترتیب از پیش سازهای EGC و EC تولید می‌شوند. این متابولیت‌ها در پلاسما و مدفوع نیز یافت شده‏اند. مطالعات فارماکوکینتیک انسانی بیشتر در مورد کاتچین‌های چای سبز، برای درک بهتر اثرات احتمالی سودمند این ترکیبات ضروری است.

اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی کاتچین‌های چای سبز
کاتچین‌های چای سبز ممکن است فعالیت‌های ضد سرطان زایی، ضد آترواسکلروز، ضد التهابی و ضد میکروبی داشته‏باشند.

اثرات گرمازایی این ترکیبات ممکن است در کنترل وزن بدن مفید باشد. در یک مطالعه که اخیرا صورت گرفته است، پیشنهادی مبنی بر اینکه کاتچین‌های چای سبز ممکن است درآپنه هنگام خواب مفید باشد، وجود دارد.

همچنین ممکن است ترکیباتی محافظ استخوان، پوست، دهان و دندان و نورون بوده و برای بیماران دیابتی مفید باشند.

 موارد منع مصرف مکمل های غذایی کاتچین‌های چای سبز
مکمل کاتچین چای سبز در افرادی که به هر جز فرآورده‌های حاوی کاتچین چای سبز حساسیت دارند منع مصرف دارد.

موارد احتیاط مکمل های غذایی کاتچین‌های چای سبز
زنان باردار و زنان شیرده باید از مکمل‌های کاتچین چای سبز تا انجام مطالعات بلند مدت در مورد ایمنی آن اجتناب کنند. کاتچین‌ها ممکن است تجمع پلاکتی را کاهش دهند.

افرادی که از دارویی کاهنده تجمع پلاکتی مانند آسپرین یا وارفارین استفاده می‏کنند و افراد مواجه با خونریزی‌های اکتسابی یا ژنتیکی، باید در مصرفمکمل‌های کاتچین چای سبز احتیاط کنند.


مصرف مکمل کاتچین چای سبز باید قبل از هرگونه عمل جراحی قطع شود.عوارض نامطلوب شناخته نشده است.

تداخلات مکمل های غذایی کاتچین‌های چای سبز
داروها
داروهای مهار کننده پلاکتی: کاتچین‌های چای سبز ممکن است اثرات این داروها را افزایش دهند.
کافئین: کاتچین‌های چای سبز و کافئین ممکن است اثرات سینرژیک در افزایش گرمازایی داشته باشند.

کاتچین‌های چای سبز می‌توانند کاتکول –O-متیل ترانسفراز، آنزیمی که اپی نفرین را متابولیزه می‏کند، را مهار کرده و کافئین هم ممکن است فسفودی استراز AMP حلقوی، آنزیمی که AMP حلقوی القا شده توسط نوراپی نفرین را متابولیزه می‏کند را مهار کند.


عوامل شیمی درمانی: مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که کاتچین‌های چای سبز، اثرات عوامل شیمی درمانی مانند دوکسورپسین doxorubicin را افزایش داده و ممکن است از سمیت آنها بکاهند. هیچ داده انسانی در این مورد وجود ندارد.

اوردوز مکمل های غذایی کاتچین‌های چای سبز
هیچ گزارشی از اوردوز این ماده وجود ندارد.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی کاتچین‌های چای سبز
مکمل‌های کاتچین چای سبز در تعدادی از فرمول‌های عصاره چای سبز در دسترس می‌باشد. EGCG کاتچین اصلی در این مکمل‌ها است. دوزهای معمول حاوی 125 میلی‌گرم تا 250 میلی‌گرم روزانه کاتچین می‌باشد. تعدادی محصولات غذایی چای سبز نیز موجود می‌باشد.

........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر
توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد