بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

نکاتی که باید در مورد مکمل های غذایی گلندولار بدانید

واژه گلندولار در بازار مکمل‌های غذایی به بافت‌های غده‌ای و غیر غده‌ای حیوانی خام خشک شده یا عصاره این بافت‌ها اشاره دارد.


این بافت‌ها شامل غدد و ارگان‌های آدرنال، تیروئید، تیموس، بیضه، تخمدان، هیپوفیز، کبد، پانکراس، طحال، کلیه، ریه، قلب، مغز، رحم و پروستات می‌باشد.

برخی معتقدند گلندولارها عملکرد ارگان یا غده‌ای که از آن استخراج شده‌اند را بهبود می‌بخشد. اکثر این مواد از منابع گاوی و برخی از منابع گوسفندی و برخی از منابع خوکی مشتق شده‌اند.


گلندولارها و سایر استخراجات جایگاه خاصی در طب سنتی دارند. عصاره مغز استخوان به عنوان عامل هماتیتیک برای درمان آنمی فقر آهن مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بسیاری از پزشکان از تیروئید خشک شده برای کنترل هیپوتیروئیدی استفاده میکنند. تیروئید خشک شده عصاره خشک شده، پودری و خالص غده تیروئید، فاقد بافت‌های همبند و چربی می‌باشد که به طور عمده از گاو و گوسفند مشتق می‌شود.

عصاره تیموس برای فعالیت احتمالی تنظیم کنندگی ایمنی آن تحت بررسی می‌باشد.

عملکرد مکمل های غذایی گلندولار
گلندولارها و عصاره‌های گلندولار مختلف فعالیت‌های گوناگون دارند. عصاره تیموس و طحال در تنظیم ایمنی و عصاره تیروئید در کنترل هیپوتیروئیدی نقش دارد. عصاره غدد فوق کلیوی نیز فعالیت ضد آلرژی و ضد التهاب دارد. عصاره بیضه و تخمدان به ترتیب فعالیت آندروژنی و استروژنی دارند.

مکانیسم عمل مکمل های غذایی گلندولار
مکانیسم اثر‌های گوناگون گلندولار‌ها ممکن است توسط هورمون‌ها و سایر فاکتورهایی که این عصاره‌ها حاوی آن هستند، شرح داده شود.

برخی ترکیبات تنظیم کننده ایمنی از عصاره تیموس و طحال جداسازی شده است. تیروئید طبیعی خشک شده برای کنترل هیپوتیروئیدی تجویز می‌شود که فرآورده دارویی استاندارد شده، و حاوی تیروکسین و تری یدو تیرونین می‌باشد.

عصاره‌های تیروئیدی که به صورت مکمل‌های غذایی فروخته می‌شوند، مجوز داشتن این هورمونها را ندارند.


عصاره‌های آدرنال ممکن است حاوی مقداری کورتیزول باشد. اگرچه کورتیزول فعالیت ضد التهابی و ضد آلرژی دارد اما مقدار کورتیزول موجود در مکمل‌ها در حدی نیست که بتواند فعالیت فیزیولوژیک معنی داری داشته باشد.

عصاره‌های بیضه و تخمدان نیز به ترتیب حاوی تستوسترون و استروژن می‌باشد اما مقدار این هورمون‌ها نیز در مکمل‌های گلندولار در حدی است که از نظر فیزیولوژیک قابل توجه نمی‌باشد.

فارماکوکینتیک مکمل های غذایی گلندولار
اجزای مکمل‌های گلندولار گوناگون توسط روندهای فیزولوژیک طبیعی هضم، جذب و متابولیزه می‌شوند.

اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی گلندولار
گلندولارها فعالیت بازتوانی غده، تنظیم ایمنی، ویژگیهای آندروژنیک واستروژنیک و برخی توانایی‌های جوان‌سازی دارند.


فرآورده‌های دارویی گلندولار تیروئید، برای درمان هیپوتیروئیدی استفاده می‌شود اما مکمل‌های گلندولار تیروئید برای این هدف مفید نبوده و نباید جایگزین داروهای تجویزی شوند.

مکمل‌های بیضه و تخمدان نیز نباید جایگزین درمانهای استروژنی و آندروژنی توصیه شده توسط پزشک شوند. خواص ضد آلرژی و ضد التهابی مکمل‌های گلندولار توسط شواهد معتبر حمایت نمی‌شود.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی گلندولار
گلندولارها در افرادی که به هر جز مکمل‌های حاوی گلندولار حساسیت دارند، منع مصرف دارد.
مصرف مکمل عصاره بیضه در افراد مبتلا به سرطان پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) منع مصرف دارد.


مصرف مکمل عصاره تخمدان در افراد مبتلا به سرطان پستان، تخمدان و رحم و در افراد در معرض خطر این سرطان‌ها منع مصرف دارد.

موارد احتیاط مکمل های غذایی گلندولار
مصرف گلندولارها برای زنان باردار، مادران شیرده و کودکان غیر مجاز است. گلندولارهایی که به صورت مکمل‌های غذایی تولید می‌شوند، هیچگاه نباید به عنوان جایگزین استروژن، آندروژن، هورمونهای تیروئیدی یا کورتیزول استفاده شود.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی گلندولار
دوز توصیه شده‌ای وجود ندارد.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد