بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

کاربردهای مکمل غذایی گاما –اوریزانول

فارماکوکینتیک مکمل غذایی گاما –اوریزانول
فارماکوکینتیک گاما –اوریزانول درانسانها به طور کامل شناخته نشده است. فارماکوکینتیک احتمالی یافته‌های چندین مطالعات حیوانی و تعداد کمی مطالعه انسانی می‌باشد.

مکمل گاما - اوریزانول مکمل پس از بلع، در روده کوچک توسط آنزیم‌هایی مانند کلستریل استراز کاتالیز شده تا فیتوسترول‌های گوناگون تشکیل دهنده این ماده، شامل بتا –سیتوسترول، کامپسترول واستیگما استرول وپلی فنول فرولیک‏اسید حاصل شود.

کارآمدی جذب فیتوسترول پایین بوده و فقط حدود 5% می‌باشد. این فیتو سترول‌ها ازلومن روده به درون انتروسیتها روده کوچک جذب می‌شوند. قبل جذب به انتروسیت‌ها، فیتوسترول‌ها درون مسیل‌های مخلوط (مخلوطی از نمک‌های صفراوی، لیپیدها و استرول ها) قرار می‌گیرند.

یک انتقال دهنده به نام کانال انتقال دهنده استرول نیمن پیک C1-like-1 (NPC1L1)، مسئول برداشت تمام استرول‌ها (فیتوستول و کلسترول) به درون انتروسیت‌ها در پروگزیمال روده کوچک می‌باشد. داروی پایین‏آورنده کلسترول ezetimibe این کانال انتقال دهنده و همچنین جذب فیتواسترولها را مهار می‏کند.

بیشتر فیتوسترول در سلول‌های روده به درون لومن سلول‌های روده از طریق دو پمپ استرولین به نام نیمه انتقال دهنده کاست متصل به (ABC)ATP، ABCG5 و ABCG8A، که در سلول‌های مخاطی بیان می‌شوند، منتقل می‌شود.

بخش خارج شده فیتوسترول‌ها در نهایت از طریق مدفوع دفع می‌شود و بخش جذب شده فیسترول‌ها، که درون شیلومیکرون‌ها قرار می‌گیرند، راه خود را در کبد جهت گلوکورونه شدن طی می‏کنند.


هر دو فیتروسترول آزاد و گلوکورونه شده، از کبد به درون صفرا ترشح شده و یکبار دیگر، با کاست‌های متصل به ATP که در غشا کانالیکولار نیز یافت می‌شود، همراه خواهند ‏شد.

این فیتوسترول‌های ترشح شده نیز در نهایت در مدفوع دفع می‌شوند. غلظت‌های سرمی پایین فیتوسترول‌ها نسبت به کلسترول می‌تواند با کاهش جذب روده‌ای و افزایش دفع فیتوسترول‌ها در صفرا توضیح داده شود. 50% تا 60% کلسترول جذب می‌شود.


سیتواسترولمیا Sitosterolemia یک بیماری اتوزوم مغلوب نادر اما بسیار جدی است که با سطوح بالای فیتوسترول‌ها –به طور عمده سیتوسترول وکامپسترول،بارز‌ترین فیتوسترولهای رژیم غذایی- مشخص می‌شود.

در این بیماری هر فیتوسترول غذایی ممکن است افزایش یابد. حدود 20% استرول‌های تام در پلاسما به شکل فیتروسترول‌ها هستند و 80% باقی مانده کلسترول می‌باشد.

افراد مبتلا به سیتواسترولمی دارای علائمی مانند درد مفاصل،زانتومای تاندون و بیماری‌های قلبی-عروقی زودرس می‌باشد. علت این بیماری نقص یک یا دو ژنی است که کاست‌های متصل به ATP را کد می‏کنند بنابراین موجب می‌شود که این افراد آنها توانایی دفع فیتوسترول را از دست بدهند.


فنول فرولیک اسید کارآمدی جذب بالایی دارد. حدود 60% از فرولیک اسید مشتق از گاما –اوریزانول از روده کوچک توسط مکانیزم ناشناخته‌ای وارد انتروسیتهامی‌شود.

به نظر می‏رسد مقداری از فرولیک اسید در روده کنژوگه شده و همراه با فرولیک اسید غیرکنژوگه وارد گردش خون باب می‌شود. مقداری از فرولیک اسید کنژوگه وارد هپاتوسیت‌ها شده و در صفرا ترشح می‌شوند.

باقی مانده آن وارد گردش خون شده و به بافت‌های مختلف بدن انتشار می‌یابد. متابولیت‌های فرولیک اسید شامل 3-هیدروکسی فنیل و 3 متوکسی -4-هیدروکسی مشتق فنیل پروپیونیک اسید، هیدراکرلیک اسید و گلیسین کنژوگه از طریق ادرار دفع می‌شوند. برخی از فرولیک اسید گلوکورونید نیز در ادرار یافت می‌شوند.

اندیکاسیون و کاربرد مکمل غذایی گاما –اوریزانول

گاما –اوریزانول، یک جزفیتوسترولی روغن سبوس برنج، اثرات ضدالتهابی وآنتی اکسیدانی دارد. این اثرات ممکن است این ماده را به عنوان یک عامل آنتی آتروژنی و به عنوان محافظ گوارشی در برخی شرایط معرفی کند.

ادعاهای مبنی بر اثرات آنابولیک این ماده، اثبات نشده است و این ایده که ممکن است اثرات هورمونی عصبی داشته‏ باشد، توسط شواهد محکمی حمایت نشده است.

موارد منع مصرف مکمل غذایی گاما –اوریزانول

مصرف مکمل گاما –اوریزانول در افرادی که به هر جز مکمل غذایی حاوی این ماده حساسیت دارند غیر مجاز است. گاما – اوریزانول همچنین در افراد مبتلا به اختلالات ژنتیکی نادر سیسترولمی و Cerebrotendinotic xanthomatosis منع مصرف دارد.

موارد احتیاط مکمل غذایی گاما –اوریزانول
افرادی که تمایل به استفاده از مکمل‌های گاما –اوریزانول برای هروضعیت سلامتی دارند، باید ابتدا با پزشک خود مشورت کنند.
مصرف مکمل‌های گاما –اوریزانول برای زنان باردار وشیر ده و کودکان به علت فقدان مطالعات بلند مدت ایمنی در این گروه غیر مجاز است.

اطلاعاتی در مورد اثرات نامطلوب دریافت غذایی بالای طبیعی فیتواسترول‌ها، مانند رژیم غذایی زنان گیاهخوار، در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد.

عوارض جانبی مکمل غذایی گاما –اوریزانول

واکنش‌های نامطلوب نادر و تنها عوارض گوارشی ضعیف گزارش شده است.


تداخلات مکمل غذایی گاما –اوریزانول

داروها
:Ezetimibe ممکن است ورود فیتوسترول از روده باریک به درون سلولهای روده را مهار کند.
تجویز یک مهار کننده‌ی HMG-COA ردوکتاز (یک استاتین) همراه با گاما –اوریزانول ممکن است اثر تجمعی روی کاهش کلسترول تام و LDL داشته باشد.


از یافته‌ها اینگونه برمی‏آید که گاما اوریزانول فقط یک تاثیر مهاری ضعیف روی فعالیت سیتوکرم p450 در میکروزوم‌های کبد انسان دارد. پس نباید انتظار داشت که گاما –اوریزانول موجود تداخل بالینی قابل توجهی با داروهای متابولیزه شده توسط سیتوکروم p450 داشته باشد.

مکمل‌های غذایی
تجویز اسید‌های چرب چند غیر اشباع بلند زنجیر امگا -3 DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) و EPA (ایکوزاپنتا نوئیک اسید) همراه با گاما –اوریزانول ممکن است اثر سینرژیسمی در کاهش لیپیدها ایجاد کند.

گیاهان
تداخلی شناخته نشده است.

غذا
تداخلی شناخته نشده است.

اوردوز مکمل غذایی گاما –اوریزانول
موردی تاکنون گزارش نشده است.

دوز و نحوه مصرف مکمل غذایی گاما –اوریزانول

مکمل‌های گاما –اوریزانول به شکل کپسول، قرص ومایع دردسترس می‌باشد. دوزبندی از 30 میلی‌گرم تا 300 میلی‌گرم روزانه متغیر است.


غلظت گاما –اوریزانول روغن سبوس برنج در منابع مختلف، متفاوت است. روغن سبوس برنج با میزان گاما –اوریزانول بالا، حاوی حدود 1% یا 10 میلی‌گرم این ماده درگرم می‌باشد. یک قاشق چای خوری از این روغن (پنج میلی متر) حاوی حدود 50 میلی‌گرم می‌باشد.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد