بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

نکاتی که باید در مورد مکمل های غذایی گاما –هیدروکسی بوتیرات بدانید

به همراه داشتن و یا مصرف GHB به جز برای کارآزمایی بالینی خاص با مجوز FDA یا اندیکاسیون‌های مورد تایید FDA غیر قانونی است. GHB یک آرام بخش سیستم عصبی مرکزی با قابلیت سوء مصرف می‌باشد.


گاما –هیدروکسی بوتیرات یا GHB در دهه 1980 به عنوان یک مکمل غذایی که به طور عمده برای بدنسازان و کمک به خواب اندیکاسیون داشت، مطرح شد.

در نوامبر 1990، FDA فروش OTCاین محصول را به دنبال گزارش از اختلالات شدیدی مانند تشنج و کما به دنبال استفاده از آن قدغن کرد. در فوریه 2000، خانه نمایندگان ایالات متحده، قانونگذاری فدرال را برای غیر قانونی سازی مصرف GHB مگر موارد استفاده در فرمولاسیونهای پزشکی و آزمایشات بالینی تایید کرد.

GHB اکنون یک ماده متعلق به فهرست I در کنار، LSD و کوکائین می‌باشد. GHB جهت استفاده در فرمولاسیون‌های مورد تایید FDA برای اندیکاسیونهایی مانند خواب آلودگی بیش از حد در روز و کاتاپلکسی در بیماران مبتلا به نارکولپسی به عنوان یک داروی فهرست III جدول دسته‌بندی شده است.


GHB تنها دارویی است که به طور هم زمان در دو فهرست دارویی تحت قوانین ایالات متحده قرار دارد. GHB تحت عنوان Xyrem (سدیم اکسی بات) توسط شرکت دارویی Jazz به بازار عرضه می‌شود و برای موارد خاص ذکر شده در فهرست 3 جدول اندیکاسیون دارد.

داروهای جدول III در صورتیکه به طور صحیح استفاده شوند، بی خطر بوده و پتانسیل کمتری برای سوء مصرف نسبت به داروهای فهرست I و II جدول دارند. داروهای فهرست I، ترکیبات خطرناک و اعتیاد آور در نظر گرفته می‌شوند.


گاما- هیدروکسی بوتیرات از نظر شیمیایی به عنوان 4- هیدروکسی بوتیرات واکسی بات نیز شناخته می‌شود.


این ماده به طور معمول به شکل سدیم اکسی بات (سدیم گاما- هیدروکسی بوتیرات یا سدیم 4- هیدروکسی بوتیرات) می‌باشد. سایر نامهای مورد استفاده برای GHB، اکستازی، X مایع، سوماتوماکسPM و گاما –OH می‌باشد.


برخی اثرات گزارش شده از GHB مشابه اثرات 3و4-متیلن دی اکسی مت آمفتامین یا MDMA، که به طور شایعتری به عنوان اکستازی شناخته می‌شود، می‌باشد.


GHB به طور طبیعی در بافت‌های حیوانی شامل مغز، کلیه، عضله قلب و چربی یافت می‌شود. این ماده در سال 1969 شناخته شده و در اروپا به عنوان داروی بیهوش کننده داخل وریدی استفاده می‌شود. در ایالات متحده نیز این ماده برای نارکولپسی مفید شناخته شده و تجویز می‌شود.

عملکرد مکمل های غذایی گاما –هیدروکسی بوتیرات
این ماده دپرس کننده سیستم عصبی مرکزی بوده و عملکردهای خواب آور و بیهوش کننده دارد. همچنین فعالیتی علیه خواب آلودگی بیش از حد روزانه و کاتاپلکسی دارد. (کاتاپلکسی وضعیتی است که با ضعف یا فلج عضلات مشخص می‌شود).

مکانیسم عمل مکمل های غذایی گاما –هیدروکسی بوتیرات
مکانیسم دقیق فعالیت GHB مشخص نیست. این ماده از مشتقات نوروترنسمیتر گاما –آمینوبوتریک اسید (GABA) بوده و به GABA نیز تبدیل می‌شود.

GHB ممکن است به عنوان یک ترنسمیتر شیمیایی مهاری در سیستم عصبی مرکزی عمل کند و اثر دپرس کننده آن بر سیستم عصبی مرکزی، احتمالاً از طریق گیرنده‌های اختصاصی برای GHB و همچنین تداخل با گیرنده‌های GABA(B) می‌باشد.


GHB اگرچه مهارکننده ترشح دوپامین مرکزی است اما تحت شرایط خاص مانند بیهوشی، درمان با آرامبخش و یا در حضور غلظت بالای کلسیم، ممکن است رها سازی دوپامین را تحریک کند.


در یک مطالعه تزریق داخل وریدی GHB به داوطلبان سالم مرد، موجب تحریک آزاد سازی هورمون رشد شد. مکانیزم این فعالیت احتمالی ناشناخته می‌باشد.

فارماکوکینتیک مکمل های غذایی گاما –هیدروکسی بوتیرات
 GHB پس از بلع به سرعت از مسیر گوارشی جذب شده و توسط گردش خون باب به کبد جایی که بیشتر آن توسط مسیرهای متابولیسم گذر اول به دی اکسید کربن و آب متابولیزه شده، منتقل می‌شود.

مقدار معینی از این ماده از سد خونی مغزی عبور می‏کند. میانگین نیمه عمر نهایی آن از 20 تا 23 دقیقه متغیر است.

اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی گاما –هیدروکسی بوتیرات
GHB تنها برای درمان نارکولپسی توسط FDA مجاز شناخته شده است. هیچ اندیکاسیونی برای استفاده از آن به عنوان مکمل وجود ندارد و استفاده از آن به عنوان مکمل غیر قانونی می‌باشد.


موارد منع مصرف مکمل های غذایی گاما –هیدروکسی بوتیرات

 این ماده درافراد مبتلا به اختلالات تشنجی، افراد تحت درمان با داروهای خواب آور، آرامبخش، افراد مبتلا به برادی کاردی و سایر شرایط همراه با اختلالات هدایتی قلبی، سابقه بیماری قلبی-عروقی، سندرم کوشینگ، هیپرتانسیون شدید و هیپرپرولاکتینمی و افراد با هر گونه بیماری شدید منع مصرف دارد.

موارد احتیاط مکمل های غذایی گاما –هیدروکسی بوتیرات
مصرف GHB به جز برای کارآزمایی بالینی خاص با مجوز FDA یا اندیکاسیون‌های مورد تایید FDA غیر قانونی است. تنها اندیکاسیونی که در حال حاضر توسط FDA مجوز داده شده برای درمان نارکولپسی می‌باشد.

گاما بوتیرولاکتون (GBL) و 1و 4بوتاندیول (BD) مواد شیمیایی هستند که ممکن است در دسترس باشند. GBL و BD در بدن به GHB متابولیزه می‌شوند و باید توسط همه اجتناب شوند.


تحت هیچ شرایطی نباید از GHB، GBL یا BD همراه با الکل، بنزودیازپین‌ها، شل کننده‌های عضلات اسکلتی، اپیوئیدها، آنتی هیستامین‌ها، باربیتورات‌ها، ضد تشنج‌ها، آرام بخش‌ها و مهار کننده‌های پروتئاز استفاده شود.

عوارض جانبی مکمل های غذایی گاما –هیدروکسی بوتیرات
گیجی، تهوع، سر درد و شب ادراری شایعترین عوارض جانبی گزارش شده از شرکت کنندگان کارآزمایی بالینی ایالات متحده در ارتباط با مصرف سدیم اکسی بات (سدیم گاما –هیدروکسی بوتیرات) برای درمان نارکولپسی می‌باشد.

در این کارآزمایی پس از دریافت تصادفی دوزهای 3، 6 یا 9 گرمی روزانه اثرات جانبی مذکور مشاهده شدند.


سایر اثرات نامطلوب گزارش شده در افرادی که GHB دریافت می‏کنند، شامل استفراغ، منگی، گیجی، حرکات غیر طبیعی عضلات، برادیکاردی، عدم هماهنگی، هیپوتانسیون ارتواستاتیک، اسهال، فقدان کنترل مثانه، کاهش هوشیاری، فراموشی گذرا، راه رفتن در خواب و فعالیت شبه تشنج می‌باشد.



تداخلات مکمل های غذایی گاما –هیدروکسی بوتیرات

GHB اگر با هر کدام از داروهای پیش رو مصرف شود ممکن است منجر به وضیعت‌های تهدید کننده حیات شود: الکل، ضد تشنج‌ها، بنزودیازپین‌ها، آنتی هیستامین‌ها (به ویژه آنتی هیستامین آرامبخش)، شکل کننده‌های عضله اسکلتی، آرام بخش‌های ماژور، اپیوئید‌ها و مهار کننده‌های پروتئاز که در درمان HIV استفاده می‌شود.

اور دوز مکمل های غذایی گاما –هیدروکسی بوتیرات
اینکه آیا مصرف GHBبه تنهایی (بدون استفاده همزمان سایر داروهای دپرس کننده CNS یا سایر داروها) می‌تواند کشنده باشد، معلوم نیست.

علائم اوردوز GHB شامل کاهش واضح سطح هوشیاری، برادیکاردی، هیپوترمی، اسیدوز تنفسی و استفراغ می‌باشد. بیماران عموماً هوشیاری خود را به طور خود به خود، طی 5 ساعت بعد از مصرف این ماده باز می‌یابند.


مصرف GHB در بیمارانی که مهار کننده‌های پروتئاز (ritonavir و saquinavir) دریافت می‏کنند منجر به واکنش تقریباً کشنده می‌شود.

مصرف GHB با الکل و سایر داروهای تفننی با کاهش تنفس (در این زمان انتوباسیون نیاز می‌شود)، کما و مرگ همراه است. بیش از 145 مورد مسمومیت با GHB شامل هشت مورد مرگ، گزارش شده است.

گزارشات عموماً از افرادی بوده که از سایر عوامل دپرس کننده‌ی CNS مانند الکل، همراه GHB استفاده کرده بودند. این گزارشات همچنین استفاده از گاما-هیدروکسی بوتیرات (GB) و 1و 4 بوتاندیول که هر دو در بدن به GHB تبدیل می‌شوند را در بر می‌گیرد.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی گاما –هیدروکسی بوتیرات
به همراه داشتن و یا مصرف GHB به جز برای کارآزمایی بالینی خاص با مجوز FDA یا اندیکاسیون‌های مورد تایید FDA مانند نارکولپسی غیر قانونی است.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد