بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

عوارض مکمل های غذایی فروکتو – الیگوساکاریدها چیست؟

فارماکوکینتیک مکمل های غذایی فروکتو – الیگوساکاریدها
هضم اندک FOS در معده و روده کوچک پس از دریافت FOS رخ می‏دهد. FOS در کولون توسط بیفیدو باکتر‌ها و برخی باکتری دیگر جهت تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیره (SCFA)، استات، پروپیونات و بوتیرات؛ گازهای هیدروژن، هیدروژن سولفات، دی اکسید کربن و متان؛ و لاکتات، پیرووات و سوکسینات تخمیر می‌شود.


بخشی از استات، پروپیونات و بوتیرات از کولون جذب شده و توسط گردش خون به بافت‌های گوناگون منتقل می‌شوند جایی که این SCFA‌ها تحت متابولیسم بیشتر قرار می‌گیرند. SCFA بخش عمده توسط کولونوسیت‌ها متابولیزه می‌شود. بوتیرات یک سوخت تنفسی مهم برای کولونوسیت‌ها می‌باشد.


افرادی که ایلئوستومی داشته اند، ممکن است با کلونیزه شدن جمعیت میکروبی در ایلئوم مواجه باشند. در این موارد FOSممکن است توسط برخی از باکتری‌های بسیاری که در کولون می‌باشد، تخمیر شود.

اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی فروکتو – الیگوساکاریدها
به نظر می‏رسد فروکتو – الیگوساکاریدها درتنظیم اکولوژی میکروبی روده و تقویت ایمنی گوارشی مفید باشد.

FOS ممکن است علیه سرطان کولون نقش حافظتی داشته باشد و احتمالا اثرات مطلوبی بر روی چربی دارا باشد. FOS ممکن است به جذب کلسیم نیز کمک کند.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی فروکتو – الیگوساکاریدها
FOS در افرادی که به این مواد حساسیت دارند، منع مصرف دارد. همچنین در افرادی که به اینولین حساسیت دارند، توصیه نمی‌شود.

موارد احتیاط مکمل های غذایی فروکتو – الیگوساکاریدها
افرادی که با مصرف فیبر غذایی دچار علایم گوارشی می‌شوند، باید در مصرف FOS احتیاط کنند. افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر باید در استفاده از FOS احتیاط نمایند.

افرادی که اشعه کل بدن یا اشعه مجرای گوارشی دریافت می‌کنند، باید از مصرف مکمل‌های FOS اجتناب کنند.
افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باید در استفاده از دوزهای FOS بالاتر از 10 گرم روزانه، احتیاط کنند.

عوارض جانبی مکمل های غذایی فروکتو – الیگوساکاریدها
دوزهای تا 10 گرم روزانه به خوبی تحمل می‌شوند. دوزهای بالاتر ممکن است موجب بروز علایم گوارشی شوند. دوزهای بالاتر از 30 گرم روزانه می‌تواند موجب نفخ شود.

دوزهای بالاتر از 40 گرم روزانه می‌تواند موجب ایجاد صدا در شکم و نفخ شدید شود. دوزهای بالاتر از 50 گرم روزانه می‌تواند موجب کرامپ و اسهال شود. بعضی افراد به FOS حساس می‌باشد و ممکن است علایم گوارشی را در دوزهای پایین بروز دهند.

گزارش شده است افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز با مصرف 25 گرم در روز علایم گوارشی را تجربه کرده‌اند.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی فروکتو – الیگوساکاریدها
FOS به صورت مکمل‌های غذایی و در غذاهای فراویژه، در دسترس می‌باشد. دوزها گوناگون بوده و دامنه‌ای از 4 تا 10 گرم روزانه و گاهی بالاتر دارد. افرادی که بیش از 10 گرم روزانه مصرف می‏کنند باید دوز مصرفی را در طول روز تقسیم کنند.

........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد