بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

آیا شما نیاز به مکمل های غذایی فلوراید دارید؟

در دهه 1930، کشف شد که دریافت بالای فلوراید موجب ایجاد نوعی اختلال دندانی می‌شود که با لکه دار شدن مینای دندان مشخص می‏گردد و به عنوان فلوروز دندانی شناخته می‌شود.

مطالعات مشاهده‌ای در آن زمان منجر به این نتیجه شد که افرادی که در مناطق با شیوع بالای فلوروز دندانی زندگی می‏کنند، احتمال پایین تری از پوسیدگی را نسبت به افرادی که در نواحی که دریافت فلوراید کم است، دارند.

در سال 1945، فلوریداسیون آب به عنوان یک طرح بهداشت عمومی و به منظور کاهش شیوع پوسیدگی دندان در شهرهای گرند راپید، میشیگان آغاز شد. در حال حاضر، تقریباً 60% از ذخایرآب در ایالات متحده حاوی فلورید از 7/0 تا 2/1 قسمت در میلیون یا 7/0 تا 2/1 میلی‌گرم در لیتر می‌باشد.


فلوراید شکل آنیونی فلورین می‌باشد. فلورین یک گاز هالوژن با شماره اتمی 9 و وزن اتمی 19 دالتون است. سمبل آن F می‌باشد. فلورین الکترونگاتیوترین عنصر در جدول تناوبی است و از نظر اندازه، بسیار مشابه عنصر اول، هیدروژن می‌باشد.


با وجود اینکه فلوراید نقش مفیدی در محافظت علیه پوسیدگی دندان دارد، هیچ مدرکی از اینکه فلوراید یک عنصر ضروری برای انسان‌ها می‌باشد، وجود ندارد.

تنها مدرک که ممکن است برای حیوانات عالی تر ضروری باشد، گزارش اخیری است که کمبود فلوراید در بزها احتمال زندگی را کاهش می‏دهد و منجر به یافته‌های پاتولوژیک در کلیه‌ها و ارگان‌های درون ریز می‌شود.

فلوراید علاوه بر اینکه در آب آشامیدنی شهری یافت می‌شود، در بسیاری از غذاها نیز وجود دارد. به ویژه منابع غنی فلوراید چای و ماهی‌های دریایی می‌باشد.


اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی فلوراید
فلوراید، در دوزهای مناسب، در مقابل پوسیدگی دندان نقش محافظتی دارد. استفاده از آن در درمان استئوپورز مورد اختلاف نظر و در حد تجربی باقی مانده است. تمایل به افزایش تماس با فلوراید، نگرانی در مورد فلوروز مینا و اسکلت را بالا می‌برد، احتمالاتی که با این حال هنوز در حد پایین باقی مانده‏اند.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی فلوراید
استفاده از مکمل‌های فلوراید در مناطقی که محتوای فلورید آب بیشتر از 6/0 قسمت درمیلیون (ppm) یا 6/0 میلی‌گرم در لیتر می‌باشد، منع مصرف دارد.
مکمل‌های فلوراید در کسانی که حساسیت به هر جزء مکمل حاوی فلوراید دارند، منع مصرف دارد.

موارد احتیاط مکمل های غذایی فلوراید
مکمل‌های فلوراید در کودکان زیر 6 ماهگی توصیه نمی‌شود.
دریافت بیش از حد فلوراید منجر به فلوروز دندانی در کودکان و فلوروز اسکلتی در کودکان و بزرگسالان می‌شود. فلوراید در حال حاضر برای پیشگیری یا درمان استئوپورز پذیرفته نشده است.


زنان باردار و مادران شیرده باید از دریافت فلوراید بیش از مقادیر دریافت کافی (AI) اجتناب کنند.

عوارض جانبی مکمل های غذایی فلوراید
در مقادیر توصیه شده برای فلوریداسیون آب آشامیدنی و در دوزهای توصیه شده برای پیشگیری از پوسیدگی، فلوراید (سدیم فلوراید) معمولا به خوبی تحمل می‌شود و عوارض جانبی قابل توجهی مشاهده نشده است.


دریافت کافی توصیه شده برای بالغین مذکر 4 میلی‌گرم روزانه و برای بالغین مونث 3 میلی‌گرم روزانه می‌باشد. عوارض جانبی گاهی در دوزهای 5 تا 10 میلی‌گرم روزانه گزارش شده و به دفعات بیشتر در دوزهای 10 تا 20 میلی‌گرم روزانه و بالاتر مشاهده شده است.

عوارض جانبی شامل تهوع، استفراغ، درد‌های دهانی، راش‌ها و شکایت‌های مربوط به خش‌های فوقانی سیستم گوارشی، مانند ناراحتی‌های شکم می‌باشد.


عوارض جانبی گوارشی (تهوع، استفراغ، ناراحتی‌های شکم) عموماً با فرآورده‌های آهسته عمل فلوراید کمتر از فرآورده‌های سریع رهش، شایع می‌باشد.
تک دوز سدیم فلوراید از 5 تا 10 گرم ممکن است کشنده باشد. کمتر از یک گرم سدیم فلوراید باعث مسمومیت جدی می‌شود.


مسمومیت مزمن با فلوراید ممکن است منجر به فلوروز دندان و فلوروز اسکلتی شود. علایم فلوروز اسکلتی شامل درد استخوانی، سفتی و محدودیت حرکت می‏گردد. سندرومی به نام درد اندام تحتانی گزارش شده که توسط شکستگی‌های استرس ایجاد می‌شود. فلوروز دندانی با ایجاد لکه در مینای دندان مشخص می‌شود.

تداخلات مکمل های غذایی فلوراید
داروها
Aluminum hydroxide: دریافت هم زمان آنتی اسیدهای آلومینیوم هیدروکسید و فلوراید می‌تواند موجب کاهش جذب فلوراید شود.


مکمل‌های غذایی
کلسیم: دریافت هم زمان مکمل کلسیم و فلوراید می‌تواند موجب کاهش جذب فلوراید شود.

غذاها
دریافت هم زمان غذاهای غنی از کلسیم، مانند شیر یا محصولات لبنی، می‌تواند باعث کاهش جذب فلوراید شود.

اوردوز مکمل های غذایی فلوراید
علایم اوردوز حاد شامل تهوع، استفراغ خونی، افزایش تولید بزاق، چشمان پرآب، ضعف، لرزش، مدفوع سیاه رنگ، گیجی، غش، تنفس کم عمق، هایپوکلسیمی، هایپرکالمی، تشنج، آریتمی قلبی، شوک، ایست تنفسی و قلبی می‌باشد.


ممکن است طی2 تا 4 ساعت مرگ اتفاق افتد. تک دوز خوراکی 5 تا 10 گرمی از سدیم فلوراید ممکن است کشنده باشد.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی فلوراید
سدیم فلوراید به صورت مکمل نسخه ای، به عنوان محصول مستقل یا به صورت ترکیب با ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی، در دسترس می‌باشد.

آب با فلوراید بالا نیز در دسترس می‌باشد که حاوی تا 3 قسمت درمیلیون (3 میلی‌گرم در لیتر) فلوراید است. دریافت فلوراید بالاتر از 4 میلی‌گرم روزانه برای مردان بزرگسال و 3 میلی‌گرم روزانه برای زنان بزرگسال توصیه نمی‌شود.

توصیه‌ها برای استفاده از مکمل فلوراید توسط شورای درمانی دندان از موسسه دندانپزشکی امریکا به صورت زیر می‌باشد:
مکمل‌های فلوراید برای نوزادان زیر 6 ماه توصیه نمی‌شود. در صورتی که محتوای فلوراید آب آشامیدنی کمتر از 3/0 قسمت در میلیون (ppm) یا 3/. میلی‌گرم در لیتر باشد، به کودکان 6 ماه تا 3 سال 25/0 میلی‌گرم فلوراید روزانه داده شود، کودکان 3 تا 6 سال 5/0 میلی‌گرم روزانه و کودکان 6 سال و بالاتر 1 میلی‌گرم روزانه دریافت کنند.

وقتی که آب آشامیدنی حاوی 3/0 تا 6/0 ppm یا 3/0 تا 6/0 میلی‌گرم در لیتر فلوراید باشد، دوزهای پایین تر باید در نظر گرفته شوند.


به طور خاص، توصیه می‌شود که فلوراید اضافه نباید به کودکان پایین تر از 3 سال داده شود. برای کودکان 3 تا 6 سال، 25/0 میلی‌گرم فلوراید به طور روزانه توصیه می‌شود و برای کودکان 6 سال و بالاتر 5/0 میلی‌گرم روزانه توصیه می‌شود. اگر محتوای فلوراید آب آشامیدنی بیشتر از 6/0 ppm باشد، مکمل فلوراید توصیه نمی‌شود.


برای محاسبه، 1/1 میلی‌گرم سدیم فلوراید معادل 5/0 میلی‌گرم فلوراید می‌باشد. فلورید تقریباً 45% سدیم فلورید را تشکیل می‏دهد.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد