بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

نحوه مصرف مکمل های غذایی گرده گل چگونه است؟

مکمل گرده گل عصاره‌ای از گرده می‌باشد. گرده از دانه‌های زایای نر گیاهان، گل‌ها یا شکوفه‌های روی درختان تشکیل شده است. زمانی که گیاهان گل می‌دهند، گرده از بساک پرچم به کلاله‌ی مادگی منتقل می‌شود، وقتی که به تخمدان می‏رسد، موجب بارور سازی دانه‌ها را می‌گردد.


گرده انتوموفیلوس به گرده‌ای اشاره دارد که توسط حشراتی ماند زنبور پخش می‌شود، گرده‌ی آنموفیلوس به گرده‌ای اشاره دارد که با باد پخش می‌شود.
در مقایسه با بی پلن که از زنبور جمع آوری می‌شود (بی پلن را ببینید)، گرده‌ی گل به طور مستقیم از گیاهان به دست می‌آید.

مکمل گرده‌های گل اصلی در بازار از تعدادی از گل‌های منتخب خاص که به طور ارگانیک رشد داده‏شده‏اند، به دست می‌آید.


گرده‌ی جمع آوری شده سپس تحت فرآیندهای استخراج و تخمیر جهت تولید محصول با قابلیت جذب بهتر، قرار می‌گیرد. مواد یافت شده در این محصولات شامل ویتامین‌ها، کارتنوئیدها، مواد معدنی، آمینواسیدها، لیپیدها، آنزیم‌ها، فلاونوئیدها، الکل‌های بلند زنجیره و فیستواسترول‌ها می‌باشد.

عملکرد مکمل های غذایی گرده گل

مکمل گرده گل ممکن است موجب بهبود سلامت پروستات شود و فعالیت ضد التهابی نیز داشته ‏باشد.

مکانیسم عمل مکمل های غذایی گرده گل
مکانیسم این فعالیت‌های احتمالی شناخته نشده است.

فارماکوکینتیک مکمل های غذایی گرده گل
اطلاعات کمی در مورد فارماکوکینتیک گرده گل در انسان‌ها وجود دارد. اجزای گوناگونی در گرده گل وجود دارند که باید مانند مواد مشابه یافت شده در غذا، هضم، جذب و متابولیزه شوند.

اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی گرده گل
گرده گل ممکن است در هایپرپلازی خوش خیم پروستات و پروستاتیت تا حدی مؤثر باشد. اثرات محافظت کننده کبدی و گوارشی در مورد این ماده گزارش شده و ممکن است در مهار برخی سرطان‌ها نقش داشته باشد. علایم آرتریت روماتوئید را بهبود می‌دهد و درمقابل بیماری‌های قلبی عروقی نقش حفاظتی ایفا می‌کند.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی گرده گل
گرده‌ی گل در افرادی که به گرده گل حساسیت یا آلرژی دارند، منع مصرف دارد.

موارد احتیاط مکمل های غذایی گرده گل
زنان باردار و مادران شیرده باید از مصرف مکمل‌های گرده‌ی گل اجتناب کنند.

عوارض جانبی مکمل های غذایی گرده گل
هیچ عارضه جانبی گزارش نشده است. با این حال، در افرادی که به گرده‌ی گل آلرژی یا افزایش حساسیت دارند ممکن است علایمی شامل رینیت، ورم ملتحمه، خارش و اسپاسم برونش و در برخی موارد کهیر و آنافیلاکسی مشاهده شود.

اوردوز مکمل های غذایی گرده گل
هیچ گزارشی از اوردوز وجود ندارد.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی گرده گل
افرادی که گرده‌ی گل را برای سلامت پروستات مصرف می‏کنند، به طور معمول حدود 360 میلی‌گرم روزانه در دوزهای منقسم دریافت می‌نمایند.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد