بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مکمل های غذایی لیگنان چه کاربردی دارند؟

لیگنان‌ها، دیمرهای فنیل پروپانوئید می‌باشد که به طور گسترده در گیاهان توزیع یافته‌اند. دانه کتان (Linum usitatissimum L.) یکی از غنی‌ترین منابع لیگنان‌های غذایی است.

لیگنان‌های گیاهی یکی از دو گروه اصلی فیتواستروژن‌ها را تشکیل می‌دهند، گروه دیگر ایزوفلاونوئیدها می‌باشد.
لیگنان اصلی کتان سکوایزولاریسیرزینول دی گلوکوزید (SDG) می‌باشد. دانه کتان غنی‌ترین منبع غذایی SDG می‌باشد.

دانه کتان همچنین حاوی مقادیر بسیار کم ماتا ای رزینول، لاریسرزینول و پینورزینول می‌باشد. لیگنان‌های گیاهی توسط فلورمیکروبی روده در قسمت پروکسیمال یا بخش فوقانی روده بزرگ به انترودیول (END) و انترولاکتون (ENL) تبدیل می‌شوند.

END و ENL لیگنان‌های گیاهی نیستند و لیگنان‌های پستانداران یا لیگنان‌های روده‌ای (انترولیگنان) نامیده می‌شوند. لیگنان‌های گیاهی پیش ساز‌های لیگنان‌های پستانداران می‌باشد. این تفکر وجود دارد که بسیاری از فعالیت‌های بیولوژیک SDG ناشی از تبدیل آن به END و ENL می‌باشد.


SDG یک دی بنزیل بوتیرولاکتون بوده و یکی از دو نوع ساختاری اصلی لیگنان‌های گیاهی می‌باشد. لیگنان صنوبری 7- هیدروکسی ماتا ایرزینول نیز دارای این نوع ساختار شیمیایی می‌باشد (لیگنان‌های صنوبری را ببینید.) نوع شیمیایی اصلی دیگر نوع تتراهیدروفوران می‌باشد که در لیگنان‌های کنجد، سسامین و سسامینول، یافت می‌شود (لیگنان‌های دانه‌ی کنجد را ببینید.) طبیعت دو فنلی SDG مانند بسیاری از موادی که فعالیت استروژنی دارد یا مکان‌های گیرنده استروژن را مسدود می‏کنند، می‌باشد.

در برخی مطالعات اپیدمیولوژیکی مشاهده شده است که لیگنان‌ها با کاهش بروز سرطان پروستات و سرطان سینه همراه می‌باشد. شواهد تجربی در حیوانات اثر ضد سرطانی SDG و همچنین اثرات محافظتی قلبی عروقی و کلیوی را نشان داده‌اند.

لیگنان‌های گیاهی توجه زیادی در زمینه‌ی شیمی محصولات طبیعی به ویژه از زمان کشف لیگنان گیاهی پودوفیلوتوکسین، که به عنوان ترکیب آغاز کننده برای داروهای سرطان شامل اتوپوزید است، به خود جلب کرده است.


نام شیمیایی SDG بتا –D–گلوکوپیرانوزید، 2، 3- بیس [(4- هیدروکسی -3- متوکسی فنیل متیل] -1 و 4 – بوتاندیل بیس - [(R*,R*)-R] می‌باشد. فرمول مولکولی آن C32H46O16 و وزن مولکولی آن 7/686 است.

شماره CAS آن 3-33-158932 END به عنوان 2و 3- بیس [(3- هیدروکسی فنیل]متیل]-1و 4- بوتاندیول شناخته می‌شود و وزن مولکولی آن 302 دارد. ENL همچنین به عنوان ترانس - دی هیدرو -3و 4، بیس [(3-هیدروکسی فنیل) متیل] -3(H3)- فورانون شناخته می‌شود و وزن مولکولی 298 دارد.

آگلیکون SDG، سکوایزو لاریسیرزینول (SECO) می‌باشد. SECO به عنوان [(R*,R*1)-R-2و 3- بیس [(4- هیدروکسی 3- متوکسی فنیل) متیل] -1 و 4- بوتادیول نیز شناخته می‌شود و وزن مولکولی 362 دارد.


نباید لیگنان‌ها را با لیگنین‌ها اشتباه کرد. لیگنین یک پلی مر فنلیک با پیوند متقاطع می‌باشد که با سلولز ترکیب شده و به بافت چوبی گیاه سختی و استحکام می‌بخشد.

عملکرد مکمل های غذایی لیگنان

SDG فعالیت آنتی اکسیدانی دارد. همچنین ممکن است ویژگی‌های کاهش دهنده قند خون، کاهش دهنده کلسترول خون، اثرات استروژنی، ضد استروژنی، ضد سرطان، ضد تکثیر و محافظت کننده کلیوی داشته‏ باشد.

مکانیسم عمل مکمل های غذایی لیگنان

SDG، SECO و انترولیگنان‌ها، END و ENL، آنتی اکسیدان‌های موثر علیه پراکسیداسیون لیپید و تخریب اکسیداتیو DNA هستند که این امر به دلیل نقش آنها در پاکسازی رادیکال‌های آزاد می‌باشد.


یافته‌ها نشان می‌دهند که SDG نقش حفاظتی در مقابل دیابت القا شده توسط استرپتوزوسین در موش‌ها، یک مدل حیوانی دیابت نوع 1، دارد.
این ماده شروع دیابت را در موش‌ها به تأخیر می‌اندازد و به نظر می‌رسد که توسط یک مکانیسم آنتی اکسیدانی عمل می‏کند.

استرپتوزین به عنوان القا کننده‌ی استرس اکسیداتیو شناخته می‌شود. استرپتوزوسین استرس اکسیداتیو را القا می‌کند. همچنین از یافته‌ها اینگونه برمی‏آید که SDG پیشرفت دیابت نوع 2 را در موش‌های Zucker، یک مدل حیوانی از دیابت نوع 2، می‌باشد، را به تأخیر می‌اندازد. این تفکر وجود دارد که این اثر ناشی از فعالیت SDG به عنوان یک آنتی اکسیدان می‌باشد.


در مطالعه‌ی انسانی که در چین انجام شد مشخص گردید که SDG سطح کلسترول توتال و LDL کلسترول را کاهش می‌دهد. مکانیسم این اثر مشخص نیست.
SDG، END و ENL ممکن است برخی از اثرات القا کننده‌ی سرطان استروژن را مسدود کرده و فعالیت تنظیم کننده انتخابی گیرنده استروژن (SERM) داشته‏باشند.

END و ENL ممکن است فعالیت ضد فاکتور فعال کننده‌ی پلاکت نیز داشته ‏باشند که موجب فعالیت آنتی ترومبوتیک می‏گردد.
نشان داده شده است که END و ENL فعالیت ضد تکثیری علیه رده سلولی کارسینوم پستان درانسان،ZR-75-1 دارند. این انترولیگنان‌ها رشد سلول‌های تومور کولون انسانی مستقل از استروژن را مهار می‏کنند.


یافته‌ها نشان می‌دهند که SDG در موش‌ها، احتمال ایجاد تومور کولون و پستان، القا شده به صورت شیمیایی را کاهش می‏دهد. SDG آغاز، تحریک و پیشرفت سرطان زاهای پستان در موش‌ها را مهار کرده، رشد تومور و متاستاز را مهار می‏کند. نشان داده شده که SDG به طور تجربی متاستاز سلول‌های ملانوم را در موش‌ها کاهش می‏دهد.


مکانیسم اثر ضد سرطانی SDG نامشخص است. ویژگی‌های بیولوژیکی SDG ممکن است مسئول اثرات ضد سرطانی آن باشد. این ویژگی‌ها شامل فعالیت‌های آنتی اکسیدانی، استروژنی، آنتی استروژنی، ضد تکثیری و ضد آروماتاز می‌باشد.

بررسی بیشتر در این زمینه مورد نیاز است.
مدل موش MRL/1pr یک مدل حیوانی از لوپوس سیستمیک اریتماتوز (SLE) می‌باشد.


نفریت لوپوسی یکی از جدی‌ترین تظاهرات SLE می‌باشد. SDG به طور قابل توجهی شروع پروتئینوری را به تأخیر انداخته و میزان فیلتراسیون گلومرولی (GFR) و اندازه کلیه را در این مدل موش حفظ می‏کند.

فاکتور فعال کننده‌ی پلاکتی (PAF) در ایمونوپاتوژنز SLE و در آسیب کلیوی دخیل می‌باشد. اثر محافظت کننده‌ی کلیوی SDG ممکن است با اسکلت دی بنزیل بوتیل در ساختار شیمیایی SDG توضیح داده شود. نشان داده شده که این نوع ساختار به طور قابل برگشتی PAF را مهار می‏کند.


در یک بررسی انسانی که در چین انجام شد، مشخص گردید که SDG به طور قابل ملاحظه‌ای علایم مجرای ادراری تحتانی مرتبط با هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) بهبود می‏دهد. مکانیسم این اثر نامشخص است.

احتمالات شامل مهار 5- آلفا ردوکتاز، آنزیمی که تستوسترون را به دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می‏کند یا توسط انسداد گیرنده آندروژن می‌باشد. با این حال، واضح نیست که آیا مکانیسم‌های محتمل با اثر مشاهده شده مرتبط باشند.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد