بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

اولین علامت کمبود ویتامین دی

ویتامین D نامی است کلی که به یک گروه از ترکیبات محلول در چربی که برای حفظ تعادل مواد معدنی در بدن ضروری هستند، اطلاق می شود. این ویتامین به عنوان ویتامین ضد راشیتیسم نیز مشهور است. اشکال عمده آن عبارتند از ویتامینD2 یا ارگوکلیسفرول با منشا گیاهی و ویتامین D3  یا کولی کلیسفرول با منشا حیوانی. کولی کلیسفرول در پوست به وسیله فعالیت اشعه ماورای بنفش بر روی ترکیبی به نام 7-دی هیدروکلسترول که یک مشتق کلسترول است و بصورت گسترده در چربی حیوانی توزیع شده است شناخته می شود.

عوامل بیشماری مانند منطقه جغرافیایی، فصل و آلودگی هوا، زمان قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب، سن و میزان پیگمانهای پوستی ساخت ویتامین D را تحت تاثیر قرار میدهد. 

از غنی ترین منابع غذایی ویتامین D، میتوان روغن کبد ماهی، ماهی های چرب مثل ماهی آزاد، کپور و قزل آلا و ساردین را بر شمرد. زرده تخم مرغ، گوشت، شیر و کره نیز حاوی مقادیر کمی ویتامین D  می باشند. منابع غذایی گیاهی منابع فقیر این ویتامین به شمار می روند. میوه ها و مغز ها نیز فاقد این ویتامین هستند. شیر غنی شده با ویتامین  D  می تواند بخشی از نیاز روزانه به این ویتامین را تامین کند. در عین حال، بخشی از ویتامین D  موجود در شیر غنی شده اگر در معرض نور آفتاب قرار گیرد، از دست می رود.

مقدار ویتامین  D موجود در شیر مادر برای تامین نیاز شیرخوار کافی نیست. به همین دلیل، دادن قطره A+D به میزان 25 قطره در روز از روز 15 پس از تولد تا حداقل یکسالگی توصیه شده است. جذب ویتامین  D  موجود در غذا با کمک نمک های صفراوی در قسمت بالایی روده کوچک انجام می شود. حدود نیمی از ویتامین هضم شده جذب می شود. ویتامین D  برای هموستاز مواد معدنی ضروری است. بطور کلاسیک، نیاز به ویتامین D  برای جذب کلسیم و فسفر در روده کوچک، نقل و انتقال آن ها از استخوان ها و بازجذبشان در کلیه ها شناخته شده استو بر اساس این سه وظیفه، ویتامین D نقش مهمی در تامین فعالیت مناسب ماهیچه ها، اعصاب، انعقاد خون، رشد سلول ها و رشد و استحکام استخوان ها دارد. مطالعات اخیر نشان داده شده است  که ویتامین  D  برای ترشح انسولین و پرولاکتین، واکنش های ایمنی و ساخته شدن رنگدانه های پوستی اهمیت دارد.

داروهای ضد تشنج و هورمون های کورتیکو استروئید می توانند از طریق کاهش واکنش نسبت به ویتامین D  بر جذب کلسیم تاثیر بگذارند. افرادی که از آنتی اسیدهای حاوی منیزیم استفاده میکنند. باید از دریافت دوزهای بالای ویتامین D پرهیز کنند زیرا با خطر افزایش کلسیم و منیزیم خون مواجه خواهند.

اولین علامت کمبود ویتامین D ، کاهش میزان کلسیم و فسفر سرم و افزایش فعالیت آلکالین فسفاتاز است که معمولا می تواند همراه با ضعف و انقباض عضلانی باشد. در کودکان ممکن است بیقراری، تحریک پذیری، بی اشتهایی و تعریق زیاد بروز کند. کمبود شدید ویتامین D موجب بروز راشیتیسم در کودکان  و استئومالاسی یا نرمی استخوان در بزرگسالان بشود. در این موارد، با از دست دادن مواد مهدنی از استخوان ها در بزرگسالی منجر شود. زنان در دوران یائسگی در معرض خطر پوکی استخوان قرار میگیرند و کمبود ویتامین بروز آن را تسریع می کند. به این دلیل، مصرف روزانه مکمل کلسیم و همراه با ویتامین D  توصیه شده است. 

خطر کمبود ویتامین  D  در میان کودکان شیرخوار بخصوص نوزادان نارس و کم وزن و بزرگسالان خصوصا افرادی که کمتر در معرض نور مستقیم آفتاب هستند، بیشتر است. همچنین، خطر بروز کمبود در افرادی که دچار بیماری های کبد و کلیه و غده تیروئید هستند، افراد مبتلا به بیماری صرع و کسانی که از رژیم غذای گیاه خواری پیروی میکنند بیشتر است. 
کمیته غذا و تغذیه شورای تحقیقات ملی ایالات متحده آمریکا دریافت روزانه 5 میکروگرم یا 200IU برای بزرگسالان و 10 میکروگرم یا 400IU برای کودکان و زنان باردار و شیرده توصیه میکند. علاوه بر آن قرار گرفتن کودک به مدت 10 دقیقه در روز بطوری که دست ها و پاها و صورت کودک در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گیرد نیزبرای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن کودک توصیه شده است. 

پیشنهاد خواندنی

اصول استفاده از گیاهان دارویی و مکمل های غذایی برای بیماران دیابتی مشاهده
اصول استفاده از گیاهان دارویی و مکمل های غذایی برای بیماران دیابتی