بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مدیریت مصرف مکمل های غذایی دوکوزاهگزانوئیک اسید

دوکوزاهگزانوئیک اسید یا DHA، یک جز عمده روغن ماهی است. این ماده یک اسید چرب چند غیر اشباع، بلند زنجیره (LCPUFA) نوع n-3 یا امگا 3 می‌باشد. DHA یک اسید چرب چند غیر اشباع تمام سیس، حاوی 22 اتم کربن و 6 پیوند دوگانه است.


DHA همچنین به عنوان DHA؛ C22:6n-3 و سیس- 4و 7و 10و 13و 16و 19 دوکوزاهگزا نوئیک اسید نیز شناخته می‌شود.

این اسید چرب، یک جز حیاتی فسفولیپیدهای غشای سلول انسان، به ویژه مغز و شبکیه بوده که برای رشد و تکامل سیستم عصبی و حدت بینایی ضروری است. DHA فراوان‌ترین اسید چرب امگا 3 در شیر انسان می‌باشد و به طور طبیعی به شکل تری اسیل گلیسرول‏ها (TAGS) وجود دارد.


اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی دوکوزاهگزانوئیک اسید
DHA برای کاهش تری گلیسیرید در برخی افراد هیپرتری گلیسریدمیک اندیکاسیون دارد.

همچنین ممکن است برای زنان باردار و مادران شیرده، افراد مبتلا به اختلالات پروکسیزومی (مانند سندرم Zellweger)، اگزمای آتوپیک، مبتلایان به فیبروز کیستیک، برای افراد مبتلا به اختلال نقص توجه، دیس لکسی، اختلال شناختی و دمانس (شامل بیماری آلزایمر) اندیکاسیون یابد.

شواهداولیه مبنی بر فواید این اسید چرب برای سلامت چشمها و همچنین پیشگیری از رتینوپاتی و تخریب ماکولار مربوط به سن وجود دارد.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی دوکوزاهگزانوئیک اسید
حساسیت شناخته شده به محصولات حاوی DHA.
موارد احتیاط مکمل های غذایی دوکوزاهگزانوئیک اسید شیرخواران، زنان باردار یا مادران شیرده باید از DHA، فقط در صورت تجویز و پایش توسط پزشک استفاده کنند.

از آنجایی که DHA ممکن است فعالیت آنتی ترومبیک داشته باشد، افرادی که وارفارین (کومارین) مصرف می‏کنند و افراد مبتلا به هموفیلی باید در استفاده از آن احتیاط کنند. مصرف مکمل DHA باید قبل از هر عمل جراحی متوقف شود.

عوارض جانبی مکمل های غذایی دوکوزاهگزانوئیک اسید

هیچ موردی از عوارض جانبی جدی به دنبال مصرف مکمل‏های DHA وجود ندارد. واکنشهای جانبی که تاکنون گزارش شده شامل اختلالات گوارشی خفیف مانند تهوع و اسهال، آروغ زدن و تنفس با بوی شبیه ماهی می‌باشد.

تا کنون هیچ گزارش قابل توجهی از خونریزی بینی و افزایش استعداد به کبود شدن وجود ندارد.

نتایج یک مطالعه روی داوطلبان مرد بالغ سالم هیچگونه تغییر فیزیولوژیک قابل مشاهده در انعقاد پذیری خون، عملکرد پلاکت یا تمایل به ترومبوز را با دریافت دوز روزانه 6 گرم DHA برای 90 روز، نشان نداد.

هنوزمطالعاتی روی افراد مبتلا به هموفیلی یا افرادی که وارفارین (کومارین) مصرف می‏کنند، انجام نشده است.

تداخلات مکمل های غذایی دوکوزاهگزانوئیک اسید
هیچ تداخلی بین DHA وآسپرین، سایر NSAIDS‌ها و یا گیاهان مانند سیر Allilum sativum و جینکو بیلوبا Ginkgo biloba گزارش نشده است. چنین تداخلاتی در صورت وقوع، ممکن است با خونریزی از بینی و افزایش استعداد به کبود شدن تظاهر یابد.

اوردوز مکمل های غذایی دوکوزاهگزانوئیک اسید

موردی گزارش نشده است.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی دوکوزاهگزانوئیک اسید
چندین شکل مکمل DHA وجود دارد که شامل DHA به صورت تری آسیل گلیسرول، استر مشتق از ماهی یا فیتو پلانکتون و DHA به صورت اتیل استر می‌باشد.

شیر خشک حاوی DHA در اروپا و ژاپن در دسترس است اما تاکنون در ایالات متحده مجوز نیافته است. غذاها عملکردی سرشاز از DHA مانند تخم مرغ، امروزه در دسترس هستند. محصولات DHA توصیه شده باید حاوی آنتی‏اکسیدانهایی مانند توکوفرول، جهت مقابله با اکسیداسیون این اسید چرب باشد.

دوزهای معمول مصرفی برای زنان باردار و شیرده 100 تا 200 میلی‌گرم روزانه است. دوزهای DHA برای هیپر تری گلیسریدمی از 1 تا 4 گرم متغیر است که دراین مورد دوز مورد نیاز، با توجه به مناسب‌ترین سطح تری گلیسرید مشخص می‌شود.

در افراد مبتلا به هیپر تری گلیسریدمی و هیپر کلسترولمی،دوزهای 1 تا 2 گرم روزانه ممکن است در برخی افراد منجر به کاهش سطح تری گلیسرید و افزایش کلسترول HDL شود.


مصرف DHA همراه وعده‌های غذایی بهتر تحمل می‌شود.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد