بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

در مورد مکمل های غذایی دی‌متیل‌گلایسین اطلاعات خود را کامل کنید

دی‌متیل‌گلایسین یا DMG یک آمینواسید غیرپروتئینی است که به‌طور طبیعی در سلول‏های حیوانی و گیاهی وجود دارد. DMG در سلول‌ها به‏عنوان حد واسطی در متابولیسم کولین به گلایسین ساخته می‌شود.

تاریخچه استفاده از DMG به‏عنوان مکمل تغذیه‌ای مشخص نیست. DMG به‏عنوان یک مکمل در دهة 1960 با نام‌های ویتامین B15،پانگامیک اسید و پانگامات کلسیم شناخته شد. پانگامات کلسیم در اصل مخلوطی از گلوکونات کلسیم و DMG است که به عنوان فرم حامل DMG مورد توجه قرار می‌گیرد.

با این‌حال، در بازار مکمل‌ها ی غذایی، چندین محصول به نام ‏های پانگامیک اسید یا پانگامات کلسیم وجود دارند که حاوی DMG نمی‌باشد. بعضی از این محصولات به‌ جای DMG حاوی ماده‌ای به نام دی‌ایزوپروپیل آمونیوم دی‌کلرواستات می‌باشد.

در حال حاضر مکمل‌های DMG موجود، حاوی دی‌متیل‌گلایسین‌ هستنند.
کاربرد پانگامات کلسیم حاویDMG،در میان ورزشکاران روسیه و در صنایع آرایشی و بهداشتی رایج شده است، زیرا این ماده باعث افزایش اکسیژناسیون در سطح سلول، کاهش‌ خستگی و افزایش توان جسمی می‌شود. DMG یک ویتامین یا یک مادة ضروری است.

این ماده همچنین به ‌صورت N وN ـ دی‌متیل‌گلایسین، دی‌متیل آمینو استیک‌ اسید و N ـ متیل‌سارکوزین نیز شناخته می‌شود.
DMG یک مادة جامد در محلول آب است. DMG را نباید با TMG (تری‌متیل‌گلایسین یا بتائین) اشتباه گرفت. TMG در متیلاسیون هموسیستئین جهت تشکیل متیونین نقش دارد. (تری‌متیل‌گلایسین را ببینید).

عملکرد مکمل های غذایی دی‌متیل‌گلایسین
هیچ فعالیت شناخته شده‌ای از مکمل DMG وجود ندارد.

فارماکوکینتیک مکمل های غذایی دی‌متیل‌گلایسین
DMG از روده باریک جذب شده و از آنجا توسط گردش پورت به کبد منتقل می‌شود. DMG در کبد به منو متیل گلایسین یا سارکوزین متابولیزه و در نهایت به گلایسین تبدیل می‌شود.

دی‌متیل‌گلایسین دهیدوروژناز، یک فلاووپروتئین آنزیمی است که دمتیلاسیون اکسیداتیو DMG را به سارکوزین کاتالیز می‌نماید. گروه متیلی که در این واکنش ساخته می‌شود به ذخائر یک کربن در سطح N10 ـ هیدروکسی‌متیل ـ تتراهیدرو، فولیک اسید برمی‌گردد.

خود DMG در کبد از تری‌متیل‌گلایسین یا بتائین ساخته می‌شود. DMG متابولیزه شده در کبد، توسط گردش خون به بافت‌های مختلف بدن منتقل می‌گردد.

اندیکاسیون‌ مکمل های غذایی دی‌متیل‌گلایسین
این ماده به‏عنوان ضد تشنج‌، در بیماری صرع یا هر شرایطی که با تشنج مشخص می‌شود، اندیکاسیون ندارد. همچنین نقش آن در افزایش انرژی و بهبود توان ورزشی اثبات نشده است.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی دی‌متیل‌گلایسین
حساسیت به هر جز فراورده‌های حاوی DMG

موارد احتیاط مکمل های غذایی دی‌متیل‌گلایسین
مصرف این ماده در زنان باردار یا مادران شیرده توصیه نمی‌شود. در کودکان تنها باید تحت نظارت پزشکی استفاده شود.


عوارض جانبی مکمل های غذایی دی‌متیل‌گلایسین
افراد مبتلا به اختلال نادر کمبود دی متیل گلایسین دهیدروژناز، ممکن است به دنبال مصرف این ماده از ایجاد یک بوی ماهی مانند شکایت داشته باشند. هیچ واکنش جانبی بارز دیگر گزارش نشده است.

تداخلات مکمل های غذایی دی‌متیل‌گلایسین
هیچ تداخل شناخته شده‌ای با داروها، الکل، مکمل‌های غذایی، غذا یا گیاهان دارویی وجود ندارد.

اوردوز مکمل های غذایی دی‌متیل‌گلایسین

هیچ گزارشی از دز بیش از حد DMG وجود ندارد.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی دی‌متیل‌گلایسین

تنها استفاده از مکمل‌هایی که به طور مشخص DMG یا دی‌متیل‌گلایسین نام گذاری شده اند، مجاز است.‌ باید از مصرف محصولات با نام‌های پانگامیک اسید، کلسیم پانگامات و ویتامین B15 اجتناب شود. DMG به‌صورت قرص‌، کپسول و فراورده‌های زیر زبانی عرضه می‌شود. دز معمول، 125 میلی‌گرم روزانه همراه با غذا می‌باشد.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد