بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مصرف مکمل های غذایی اسیدهای آمینه شاخه دار برای این افراد ممنوع است!

اسیدهای آمینه با زنجیره‌ی شاخه دار (BCAAs) شامل سه اسید آمینه L- لوسین، L- ایزولوسین و L- والین هستند. این اسیدهای آمینه‏ در پروتئین‏های تمام موجودات زنده یافت می‌شوند.

منابع غذایی اسیدهای آمینه شاخه دار به طور عمده مشتق از پروتئین‏های حیوانی و گیاهی می‌باشد. سبزیجات و آبمیوه‏ها حاوی مقادیر اندکی از اسیدهای آمینه آزاد هستند که در غذاهای تخمیر شده مانند ماست و میسو (Miso) نیز یافت می‌شوند.


اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی اسیدهای آمینه شاخه دار
ممکن است BCAAs در تعداد اندکی از بیماران دچار انسفالوپاتی کبدی مفید باشند. شواهدی وجود دارد که مکمل BCAA ممکن است مرگ و میر و طول مدت بستری را در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کبدی که تحت عمل برداشتن کبد به دلیل کارسینوم هپاتوسلولار قرار گرقته اند، کاهش دهد.

چندین کاربرد بسیار اولیه وجود دارد که ممکن است BCAA در بعضی بیماران دچار بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD) مفید باشد و اینکه ممکن است BCAA داخل وریدی در بعضی افراد دچار ضایعه‌ی تروماتیک مغزی مفید باشد.

مدارک اولیه نشان می‌دهند که BCAAs از کاتابولیسم عضلانی پیشگیری کرده و سنتز پروتئین را در برخی بیماران تروما و احتمالاً در بعضی ورزشکاران بهبود می‌بخشد.

هیچ مدرکی وجود ندارد که این ماده برای افزایش قدرت انجام ورزش و درمان اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) مفید باشد. در یک کارآزمایی BCAAs، نشانه‏های دیس کینزی تأخیری را کاهش دادند. آنها همچنین در بعضی افراد دچار فنیل کتونوری مفید بوده‌اند.

موارد منع مصرف، موارد احتیاط، عوارض جانبی

موارد منع مصرف مکمل های غذایی اسیدهای آمینه شاخه دار
اسیدهای آمینه شاخه دار در افراد مبتلا به خطاهای نوزادی متابولیسم بیماری ادرار شربت افرا و اسیدمی ایزووالریک منع مصرف دارد. همچنین BCAAs در افراد دچار حساسیت به هر جزء مکمل حاوی BCAAs منع مصرف دارد.

موارد احتیاط مکمل های غذایی اسیدهای آمینه شاخه دار
زنان باردار و مادران شیرده می‌بایست از مصرف مکمل BCAAs اجتناب نمایند مگر در مواردی که توسط پزشک تجویز شود.
درمان انسفالوپاتی کبدی، تروما و ALS یا بیماری‌های دیگر با BCAAs می‌بایست تحت نظارت دقیق پزشکی انجام شود.
چندین مطالعه اخیر مطرح کرده‌اند که ممکن است بیماران ALS در صورت درمان با BCAAs بدتر شوند.

عوارض جانبی مکمل های غذایی اسیدهای آمینه شاخه دار
یک مطالعه اخیر نشان داد که مرگ و میر در بیماران ALS که دوزهای بالای BCAAs را دریافت کرده بودند، افزایش یافت.

اوردوز مکمل های غذایی اسیدهای آمینه شاخه دار

هیچ موردی از اوردوز گزارش نشده است.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی اسیدهای آمینه شاخه دار
آمینواسیدهای شاخه دار جهت تغذیه‌ی انتریک و وریدی در کنترل انسفالوپاتی کبدی و شرایط استرس متابولیک موجود می‌باشد.
مکمل‏های غذایی BCAAs دردسترس هستند. دوز آنها متغیر است. بعضی ترکیبات محصولات BCAA شامل سایرمواد مغذی از قبیل بیوتین و ویتامین B12 می‌باشد که در متابولیسم BCAAs دخالت دارند.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد