بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

کاربردهای مکمل غذایی اسیدهای آمینه با زنجیره‌ی شاخه دار

اسیدهای آمینه با زنجیره‌ی شاخه دار (BCAAs) شامل سه اسید آمینه L- لوسین، L- ایزولوسین و L- والین هستند. این اسیدهای آمینه‏ در پروتئین‏های تمام موجودات زنده یافت می‌شوند. منابع غذایی اسیدهای آمینه شاخه دار به طور عمده مشتق از پروتئین‏های حیوانی و گیاهی می‌باشد.

سبزیجات و آبمیوه‏ها حاوی مقادیر اندکی از اسیدهای آمینه آزاد هستند که در غذاهای تخمیر شده مانند ماست و میسو (Miso) نیز یافت می‌شوند.

مکانیسم عمل مکمل غذایی اسیدهای آمینه با زنجیره‌ی شاخه دار
یک تئوری مطرح شده این است که بعضی از نشانه‏های انسفالوپاتی کبدی ناشی از تجمع ناقلین عصبی نامناسب در مغز است که بخشی از آن به دلیل تغییرات سطوح پلاسمایی BCAAs می‌باشد.

ممکن است BCAAs نشانه‏های انسفالوپاتی را در برخی افراد توسط کاهش تجمع نوروترانسمیترهای نامناسب و احتمالاً دیگر مواد دخیل در انسفالوپاتی، بهبود بخشد. پاتوژنز انسفالوپاتی کبدی بسیار پیچیده است و به خوبی شناخته شده نیست.


اگرچه اسیدهای آمینه منابع مهم انرژی به شمار نمی‌روند، BCAAs به عنوان منبع سوخت مهم در عضلات اسکلتی در حین دوره‏های استرس متابولیک عمل می‌کنند.

تحت این چنین شرایطی ممکن است BCAAs سنتز پروتئین را ارتقا بخشد، کاتابولیسم پروتئین را سرکوب نموده و به عنوان سوبسترایی برای گلوکونئوژنز عمل نماید. BCAAs به طور عمده در عضله‌ی اسکلتی کاتابولیز می‌گردند و تولید L- آلانین و L- گلوتامین را تحریک می‌نمایند. ممکن است فعالیت احتمالی BCAAs بر ضد دیس کینزی تأخیری تا حدودی به دلیل کاهش دسترسی L- فنیل آلانین در مغز باشد.

فارماکوکینتیک مکمل غذایی اسیدهای آمینه با زنجیره‌ی شاخه دار
به دنبال دریافت BCAAs از روده کوچک توسط یک فرآیند انتقال فعال وابسته به سدیم جذب می‌گردد و ازطریق گردش خون وریدی به کبد منتقل می‌شوند.در کبد، BCAAs می‌توانند به عنوان سوبسترایی برای سنتز پروتئین عمل نمایند.

قسمتی از کاتابولیسم BCAAs در کبد رخ می‏دهد. کاتابولیسم L- لوسین، L- ایزولوسین و L- والین به طور اولیه سه واکنش یکسان را دخیل می‌سازد: تبدیل این اسیدهای آمینه به آلفا- کتواسیدهای مرتبط با آنها ; تبدیل آلفا کتواسیدها به تیواسترهای آسیل- CoA مرتبط با آنها و دی اکسید کربن ;و تبدیل آسیل- CoA تیواسترها به آلفا، بتا- آسیل- CoA تیواسترهای غیراشباع.

نقص آنزیمی در خطای نوزادی متابولیسم، در بیماری ادرار شربت افرا در تبدیل تیواسترهای آسیل CoA به آلفا، بتا- آسیل- CoA تیواسترهای غیراشباع توسط آنزیم دکربوکسیلاز اسید آلفا- کتو با زنجیره‌ی شاخه دار است.


L- لوسین، L- ایزولوسین و L- والین به طور متفاوت کاتابولیزمی گردند و از تیواسترهای آسیل- CoA مرتبط آغاز می‌شوند. L- لوسین، که یک اسید آمینه کتوژنیک است،. توسط تعدادی از مراحل متابولیک به بتا- هیدروکسی- بتا- متیل- گلوتاریل- COA تبدیل می‌گردد که به نوبه خود به استواستیک اسید و استیل- CoA تبدیل می‌شود. ویتامین B بیوتین در این مسیر شرکت می‌کند.

L-ایزولوسین که هم گلیکوژنیک و هم کتوژنیک است، توسط تعدادی از مراحل متابولیک به آلفا - متیل- استواستیل- CoA، که به نوبه خود به استیل – CoA (کتوژنیک) و پروپیونیل – CoA (گلیکوژنیک) تبدیل می‌شود. درنهایت L- والین گلیکوژنیک توسط تعدادی از مراحل به متیل مالونیل- CoA و سپس با کمک ویتامین B12 به سوکسینیل- CoA تبدیل می‌شود.


BCAAs توسط گردش خون سیستمیک به بافت‏های مختلف بدن توزیع می‌گردند. به نظر می‌رسد ‏ BCAAs ترجیحا توسط عضلات اسکلتی برداشته می‌شوند که در آنجا تحت واکنش‌های کاتابولیک مشابه موارد توضیح داده شده در بالا قرار می‌گیرند. عضلات اسکلتی محل اصلی ترانس آمیناسیون و اکسیداسیون BCAA در انسان می‌باشد. همچنین BCAAs توسط ارگان‌های دیگر به خصوص مغز و کلیه برداشته می‌شوند که در آنجا نیز تحت اکسیداسیون قرار می‌گیرند.

اندیکاسیون و کاربرد مکمل غذایی اسیدهای آمینه با زنجیره‌ی شاخه دار

ممکن است BCAAs در تعداد اندکی از بیماران دچار انسفالوپاتی کبدی مفید باشند. شواهدی وجود دارد که مکمل BCAA ممکن است مرگ و میر و طول مدت بستری را در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کبدی که تحت عمل برداشتن کبد به دلیل کارسینوم هپاتوسلولار قرار گرقته اند، کاهش دهد.

چندین کاربرد بسیار اولیه وجود دارد که ممکن است BCAA در بعضی بیماران دچار بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD) مفید باشد و اینکه ممکن است BCAA داخل وریدی در بعضی افراد دچار ضایعه‌ی تروماتیک مغزی مفید باشد.

مدارک اولیه نشان می‌دهند که BCAAs از کاتابولیسم عضلانی پیشگیری کرده و سنتز پروتئین را در برخی بیماران تروما و احتمالاً در بعضی ورزشکاران بهبود می‌بخشد.

هیچ مدرکی وجود ندارد که این ماده برای افزایش قدرت انجام ورزش و درمان اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) مفید باشد. در یک کارآزمایی BCAAs، نشانه‏های دیس کینزی تأخیری را کاهش دادند. آنها همچنین در بعضی افراد دچار فنیل کتونوری مفید بوده‌اند.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر



مکمل شناسی را هر روز دنبال کنید

 کپی، فقط در صورت درج نام و لینک مکمل شناسی، مجاز است
 
*توصیه مهم مکمل شناسی در مورد 
خرید و مصرف مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی:
1-مکمل شناسی، یک داروخانه اینترنتی نیست
و فعالیتی در زمینه  خرید و فروش مکمل ها ندارد.
2-به موازات این مطلب، ممکن است مطالعات دیگر، 
نتایجی مغایر و عکس نتایج بالا را  نشان دهد. 
لذااین مطالب نمی تواند دلیلی بر توصیه ومصرف خودسرانه 
مکمل های غذایی باشد و نباید جایگزین توصیه پزشک شود.
3- بهترین محل برای تهیه مکمل های غذایی، داروخانه است.
______________________________
بسته های ویژه خبری :

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد