بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مصرف مکمل های غذایی پودر استخوان برای چه کسانی ممنوع است؟

اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی پودر استخوان
پودر استخوان هنوز به عنوان منبع طبیعی کلسیم به فروش می‌رسد. از مصرف آن به دلیل آلودگی بالقوه به فلزات سمی باید پرهیز شود.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی پودر استخوان

پودر استخوان در افراد مبتلا به هایپرکلسمی منع مصرف دارد. اختلالاتی که موجب هایپرکلسمی می‌شوند شامل هایپرپاراتیروئیدیسم، هایپرویتامینوز D، برخی بیماری‌های گرانولوماتوز، سارکوئیدوز و سرطان می‌باشد. پودر استخوان همچنین در افراد مبتلا به بیماری رسوب کلسیم پیروفسفات دی هیدرات (CPPD) منع مصرف دارد.

موارد احتیاط مکمل های غذایی پودر استخوان
پودر استخوان به دلیل احتمال آلودگی با مواد سمی از جمله سرب، به عنوان یک مکمل کلسیم و/ یا فسفر توصیه نمی‌شود. کودکان به ویژه به اثرات سرب حساس هستند. کودکان، زنان باردار و مادران شیرده می‌بایست از مصرف مکمل‌های پودر استخوان اجتناب کنند.

عوارض جانبی مکمل های غذایی پودر استخوان
کلسیم را ببینید. مصرف طولانی مدت پودر استخوان آلوده به عناصر سمی مانند سرب ممکن است موجب بروز اثرات سمی این مواد شود. سرب سبب درد شکم، آنمی و آسیب سیستم عصبی مرکزی می‌گردد.


اوردوز مکمل های غذایی پودر استخوان
گزارشی از اوردوز پودر استخوان وجود ندارد.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی پودر استخوان
دوز توصیه شده‌ای وجود ندارد. مکمل‌های نسل دوم پودر استخوان به نام میکروکریستالین هیدروکسی آپاتیت یا MCHA، به عنوان مکمل‌های کلسیم در دسترس هستند و ادعا می‌شود که فاقد آلودگی می‌باشد.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد