بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مکمل های غذایی بنتونیت چه کاربردی دارد؟

بنتونیت معمولا در مکمل‏های غذایی به عنوان منبعی از عناصر معدنی کمیاب استفاده می‌شود. این ماده نوعی clay است که عمده‌ترین ماده تشکیل دهنده آن، یک سیلیکات آلمینیوم هیدراته به نام مونتموریلونیت می‌باشد.

اجزای کمتر در بنتونیت شامل کلسیم، منیزیم وآهن است. بنتونیت در نواحی مشخصی از ایالات متحده و کانادا یافت می‌شود. ویومینگ بنتونیت در ویومینگ و داکوتای جنوبی یافت می‌شود وحاوی سدیم می‌باشد و دارای لایه‏های مرکبی از اکسید آلومینیوم و دی اکسید سیلیکون است.

همچنین به نام مونتموریلونیت سدیم نیزشناخته می‌شود. بنتونیت در می‌سی سی پی به عنوان مونتموریلونیت کلسیم شناخته می‌شود.اندیکاسیون و کاربرد
این ادعا وجود دارد که بنتونیت به تعدادی از توکسین‏ها متصل شده و بنابراین آن‏ها راکم خطر تر می‌سازد. شواهدی از این اثر در مطالعات حیوانی وجود دارد.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی بنتونیت
بنتونیت‏ در افراد دچار حساسیت به هر جزء محصول حاوی بنتونیت منع مصرف دارد. این ماده همچنین در افرادی که مجرای گوارشی آنها از نظر آناتومیک سالم نمی‌باشد نیز منع مصرف دارد.

موارد احتیاط مکمل های غذایی بنتونیت
زنان باردار، مادران شیرده وافراد مسن می‌بایست از مصرف بنتونیت اجتناب کنند.
افرادی که از بنتونیت استفاده می‏کنند باید مقادیر کافی مایعات (آب- آبمیوه) هم زمان با آن دریافت کنند تا از انسداد احتمالی روده جلوگیری شود.


نباید بنتونیت هم زمان با داروها یا مکمل‏های غذایی استفاده شود.
هیچ مدرکی در مورد انسان وجود ندارد که بنتونیت به عنوان منبعی از مواد معدنی کمیاب یا به عنوان کمکی درخارج شدن سموم از کلون عمل نماید.

عوارض جانبی مکمل های غذایی بنتونیت
در دوز‏هایی که معمولا در مکمل‏های غذایی استفاده می‌شوند – 5 تا10 میلی گرمی- هیچ گزارشی از عوارض جانبی وجود ندارد. دوزهای بالاتر به طور مثال بالاتر از 10 گرم روزانه، ممکن است اثرات ملین داشته ‏باشند. بنتونیت به عنوان ملین حجم دهنده استفاده می‌شود و اگر با مقادیر کافی مایعات استفاده نشود ممکن است باعث انسداد روده شود.

تداخلات مکمل های غذایی بنتونیت
داروها
بنتونیت ممکن است برخی دارو‏ها را جذب نماید. این ماده نباید همزمان با داروها مصرف شود.
مکمل‏های غذایی
بنتونیت ممکن است برخی مکمل‌های غذایی را جذب نماید و نباید همزمان با آنها مصرف شود.

 غذاها مکمل های غذایی بنتونیت
بنتونیت ممکن است برخی اجزای غذاها را جذب نماید.

گیاهان مکمل های غذایی بنتونیت
بنتونیت ممکن است برخی اجزای گیاهان را جذب نماید.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی بنتونیت
بنتونیت در برخی مکمل‏های غذایی به عنوان منبع مواد معدنی کمیاب، در دسترس است. دوز استفاده شده معمولا 5تا 10 میلی‌گرم روزانه می‌باشد. آنهایی که از بنتونیت به عنوان «پاک کننده کلون» استفاده می‏کنند، از یک قاشق غذاخوری روزانه یک یا دوبار که حداقل باید با یک لیوان آب یا آبمیوه خورده شود، استفاده می‏کنند. این کار توصیه نمی‌شود. داروها و مکمل‏های غذایی نباید هم زمان با دوزهای بالاتر استفاده شوند.

........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر
توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد