بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

مکمل های غذایی بی پلن یا گرده گل چه کاربردی برای سلامت ما دارند؟

بی پلن (گرده گل) از گرده‏های گیاهی تشکیل شده است که توسط زنبور‏های عسل کارگر جمع آوری می‌شود و با شهد گیاه و بزاق زنبورهای عسل ترکیب می‌گردد. این ماده به شکل گلوله‌های فشرده درآمده و به عنوان غذا برای زنبورهای نر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گرده‏ از دانه‏های زایشی نر گیاهان، گل‏ها یا شکوفه‏های درختان تشکیل شده است. بعد از گل دادن گیاهان، گرده‏ها از بساک پرچم به کلاله مادگی منتقل می‌گردند، با رسیدن به تخمدان، تخمک‌ها بارور شده و دانه‌ها رشد می‌کنند. گل‏ها به طور عمده توسط حشراتی از قبیل سوسک‏ها، پروانه‏ها و زنبور‏ها گرده افشانی می‌کنند.


عملکرد مکمل های غذایی بی پلن یا گرده گل

عملکرد‏های ضد- التهابی، تنظیم کننده ایمنی، ارگوژنیک و محافظتی در برابر اشعه دارد.

فارماکوکینتیک مکمل های غذایی بی پلن یا گرده گل
 پروتئین‏ها، کربوهیدرات‏ها و لیپید‏های موجود در بی پلن می‌بایست همانند دیگر مواد مشابه موجود در غذاها هضم، جذب و متابولیزه شوند. با این حال پوسته‌ی دانه گرده به راحتی قابل هضم نیست و فقط درصد کمی از مواد بالا ممکن است توسط بدن تحت فرآیند قرار گیرند.


اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی بی پلن یا گرده گل
مطالعات بالینی کافی وجود ندارد که کاربرد مکمل بی پلن را مشخص سازد. مطالعات اندک in vitro و حیوانی پیشنهاد می‌کنند که ممکن است این ماده در برابر اشکالی از آسیب‌های اشعه محافظت کننده باشد، همچنین ممکن است دارای بعضی از اثرات تنظیم کننده ایمنی باشد و یا فوایدی در بارداری داشته ‏باشد.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد