بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

شرایط بهینه برای مصرف مکمل های غذایی آرسنیک

آرسنیک یک متالوئید با عدد اتمی 33 و نماد As می‌باشد. این ماده در بسیاری مواد کانی وجود داشته و بطور وسیعی در طبیعت توزیع شده است. این ماده در مقادیر کم در خاک، دریا و مواد زنده مانند بدن انسان هم موجود است.

آرسنیک اساسا در حالت سه ظرفیتی و پنج ظرفیتی به صورت آرسنیت و آرسنات یافت می‌شود. ریبوفورانوزیدهای آرسنیکی (قندهای آرسنیکی) و همچنین اجزای آرسنیک حاوی متیل مانند آرسنو کولین و آرسنو بتائین در ارگانیسم¬های زنده یافت شده¬اند.


آرسنیک در حال حاضر یک ماده مغذی ضروری برای انسان نیست. وضعیتهای کمبود آرسنیک در بعضی حیوانات گزارش شده است. کمبود آرسنیک در رژیم غذایی بز، خوک مینیاتوری و موش منجر به اختلال در رشد، ضعف باروری و مرگ و میر نوزادی بالا می‌شود.

رژیم غذایی کم آرسنیک در بزها موجب کاهش سطح تری¬گلیسرید و افزایش نرخ مرگ و میر طی شیردهی می‌شود. کمبود آرسنیک در دوران شیردهی در بزها موجب اختلال در میو کارد به علت آسیب به میتوکندری می‌شود.


اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی آرسنیک
هیچ اندیکاسیونی برای مصرف مکمل آرسنیک وجود ندارد. یافته‌های هومیوپاتیک برای مصرف arsenicum album از طریق تحقیقات به اثبات نرسیده است. آرسنیک تری¬اکسید به عنوان دارویی در درمان لوکمی پرومیلوتیک حاد و احتمالا دیگر سرطانها مفید است.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی آرسنیک
آرسنیک به عنوان مکمل برای همه افراد منع مصرف دارد.

موارد احتیاط مکمل های غذایی آرسنیک
مصرف مکمل آرسنیک برای هیچ کس توصیه نمی‌شود.
 آزمایشات بالینی جهت تعیین کارایی آرسنیک تری¬اکسید برای درمان انواع سرطان در حال آزمایش است و یک داروی مورد تایید در درمان لوکمی پرومیلوتیک حاد می‌باشد. تحت هیچ شرایطی بیماران سرطانی نباید آرسنیک تری¬اکسید یا هر شکل دیگری از آرسنیک را خودسرانه مصرف کنند.

عوارض جانبی مکمل های غذایی آرسنیک
مسمومیت از دریافت غذایی آرسنیک تا 60 میکروگرم روزانه نسبتا کم است. دریافت مقادیر بالاتر از آرسنیک به صورت مزمن می¬تواند باعث هیپرکراتوزیس بویژه در کف دست و کف پا، رنگدانه دار شدن پوست، التهاب پوستی اگزمایی یا فولیکولار، تورم (بویژه پلک¬ها)، آلوپسی، ضعف و درد عضلات، التهاب معده، افزایش ترشح بزاق، آنمی، لکوپنی، ترومبوسایتوپنی، یرقان، آسیت سیروز، نوروپاتی محیطی، پاراستزی، پروتئینوری، هماتوری و آنوری شود.

مصرف طولانی مدت دوز بالای آرسنیک با سرطانهای مختلف، مثل کارسینومای سلول‌های بازال و مثانه، سرطان کبد و ریه مرتبط بوده است.
تغییرات ناخن مرتبط با مسمومیت آرسنیک تحت عنوان خطوط mees یا transverse straite leukonychia شناخته می‌شوند.
نمکهای آرسنیک خوراکی باعث تحریک دهان و احساس سوزش در دهان و گلو می¬گردند.

اوردوز مکمل های غذایی آرسنیک

دریافت 70 تا 300 میلی¬گرم از آرسنیک تری¬اکسید می¬تواند کشنده باشد. مرگ عموما بین 12 تا 48 ساعت اتفاق می¬افتد اما احتمال دارد که بعد از یک ساعت نیز اتفاق بیفتد.

کسانیکه از مسمومیت آرسنیک نجات یابند احتمالا به آنسفالوپاتی یا نوروپاتی محیطی شدید مبتلا می‌شوند. سمیت آرسنیک غیر ارگانیک با محلولیت بیشتر افزایش می¬یابد. ترکیبات سه ظرفیتی (آرسنیک تری¬اکسید) از ترکیبات پنج ظرفیتی سمی¬ترند. بعضی ترکیبات آرسنیک ارگانیک مانند آرسینوبتائین سمیت کمتری دارند.

علایم مسمومیت حاد معمولا طی یک ساعت پس از بلع ظاهر می‌شوند اما امکان دارد در صورت صرف غذا تا 12 ساعت به تاخیربیانجامد که این علائم شامل هموراژی، گاستروانتریت، دی هیدراتا سیون شدید، آریتمی قلبی، نفخ، گرفتگی عضلات، شوک و مرگ می‌باشد.


دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی آرسنیک

هیچ دوز توصیه¬ای برای دریافت مکمل آرسنیک وجود ندارد.
داده¬های کافی برای تنظیم دریافت مرجع تغذیه¬ای (DRIs) شامل سطوح دریافت قابل تحمل (UL) برای آرسنیک وجود ندارد.


مقادیر کم آرسنیک می¬تواند در مواد معدنی مایع یا کلوئیدی یافت شود آرسنیک همچنین در بسیاری ترکیبات همیوپاتیک شامل arsenic albume (آرسنیک ¬تری اکسید) arsenicum beomatum، arsenicum vodatum، arsenicum metallicum و arsenicum sulfurayum flavum-arsenic trisulph یافت می‌شود.

........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد