بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

اطلاعات تکمیلی مکمل شناسی در مورد مکمل های غذایی مکمل های غذایی آرسنیک

آرسنیک یک متالوئید با عدد اتمی 33 و نماد As می‌باشد. این ماده در بسیاری مواد کانی وجود داشته و بطور وسیعی در طبیعت توزیع شده است. این ماده در مقادیر کم در خاک، دریا و مواد زنده مانند بدن انسان هم موجود است.

آرسنیک اساسا در حالت سه ظرفیتی و پنج ظرفیتی به صورت آرسنیت و آرسنات یافت می‌شود. ریبوفورانوزیدهای آرسنیکی (قندهای آرسنیکی) و همچنین اجزای آرسنیک حاوی متیل مانند آرسنو کولین و آرسنو بتائین در ارگانیسم¬های زنده یافت شده¬اند.


آرسنیک در حال حاضر یک ماده مغذی ضروری برای انسان نیست. وضعیتهای کمبود آرسنیک در بعضی حیوانات گزارش شده است. کمبود آرسنیک در رژیم غذایی بز، خوک مینیاتوری و موش منجر به اختلال در رشد، ضعف باروری و مرگ و میر نوزادی بالا می‌شود. رژیم غذایی کم آرسنیک در بزها موجب کاهش سطح تری¬گلیسرید و افزایش نرخ مرگ و میر طی شیردهی می‌شود.

کمبود آرسنیک در دوران شیردهی در بزها موجب اختلال در میو کارد به علت آسیب به میتوکندری می‌شود.


 دریافت روزانه¬ی آرسنیک از 12 تا 60 میکروگرم می‌باشد. در آمریکا دریافت روزانه این ماده حدود 30 میکروگرم می‌باشد. این حالت هر مشارکتی از صدفداران را جدا می¬سازد. منبع اصلی غذایی آرسنیک ماهی، محصولات غلات و حبوبات هستند.


آرسنیک به عنوان یک سم کشنده شناخته شده است. این شهرت از فیلمی محصول سال 1944 به نام Aesenic and old lace نشات می¬گیرد. در این فیلم دو دختر یک مرد تنها را با مشروب خانگی مخلوط با آرسنیک به قتل می¬رسانند. مسمومیت با آرسنیک به جز در دوزهای بالا معمولا خیلی حاد نیست.

به هر حال آرسنیک سمی بوده و به عنوان یک کارسینوژن و تراتوژن شناخته شده است. مصرف بالای آرسنیک یک مشکل بهداشت عمومی در اغلب نقاط جهان به خصوص بنگال و بنگلادش است.


آرسنیک نقش ویژه¬ای در تاریخ پزشکی دارد. Paul Ehrlich بعنوان پدر شیمی درمانی مدرن¬¬¬ اولین درمان برای سفلیس را کشف کرد که یک ترکیب حاوی آرسنیک به نام (salvarsan)606 بود. trivalent arsenical melarsoprol در درمان بیماریهای دارای عامل مولد پروتوزوآ مصرف می‌شود.

در دهه¬ 1930 آرسنیک تری اکسید در درمان لوکمی مزمن میلوئیدی (CML) کاربرد داشته است. در دهه¬¬ 1990، آرسنیک تری¬اکسید داخل عروقی ظاهرا از طریق تنظیم آپوپتوز باعث بهبود بیماران مبتلا به لوکمی پرومیولوستیک حاد (APL) شده بود.

آزمایشات بالینی متعدد منجر به تایید آرسنیک تری اکسید در سال 2000 از طرف FDA برای درمان APL عود شده گردید..مطالعاتی برای بررسی نقش احتمالی آرسنیک تری اکسید در درمان احتمالی مالتیپل میلوما، استروسیتوما و سایر بد خیمیها در دست انجام است. ویتامین C بطور سینرژیک همراه با آرسنیک تری¬اکسید در ایجاد آپوپتوز سلولهای میولولای چند تایی کاربرد دارد. ویتامین C در این مورد به عنوان پرواکسیدان به کار می¬رود نه یک آنتی اکسیدان.

عملکرد مکمل های غذایی آرسنیک
عملکرد آرسنیک غذایی ناشناخته است. آرسنیک دارویی ممکن است بتواند در تعدادی از سلولهای سرطانی آپوپتوز ایجاد کند.

فارماکوکینتیک مکمل های غذایی آرسنیک
اسیدهای آرسینیک محلول در آب و نمکهای آنها بسیار سریعتر از آرسنیک¬های کم محلول مانند آرسنیک تری اکسید از دستگاه گوارش جذب می‌شوند، آرسنیک اساسا در کبد، کلیه¬ها، قلب و شش و در مقدار کمتری در عضلات و بافتهای عصبی ذخیره می¬گردد.

چند هفته بعد از بلع، آرسنیک در ناخنها و موها رسوب کرده وبه صورت متصل به کراتین برای سالها باقی می¬ماند. آرسنیک همچنین در استخوانها و دندان هم باقی می¬ماند.


در کبد، آرسنیک 5 ظرفیتی تا در جاتی به اشکال سه ظرفیتی سمی¬تر احیا شده و آرنیک سه ظرفیتی به آرامی و به صورت گسترده به آرسنیک 5 ظرفیتی اکسید می¬گردد.

هر دو حالت پنج ظرفیتی و سه ظرفیتی آرسنیک با S- آدنوزیل متیونین به مشتقات نسبتا غیر سمی متیله می‌شوند. این متابولیتهای آرسنیک در ادرار اساسا به صورت دی متیل آرسنیک اسید و در مقادیر کمتری اسید مونو متیل آرسنیک و اجزای غیر ارگانیک آرسنیک ظاهر می‌شوند.

حدود 50% آرسنیک خورده شده طی 3 تا 5 روز از بین می¬رود. مقادیر کمتر تا چند هفته بعد از یک دوز منفرد دفع می‌گردد. مقادیر کمی آرسنیک از طریق مدفوع، عرق، شش و پوست دفع می‌شود. آرسنیک وارد شیر شده و همچنین به سرعت از جفت عبور می‌کند.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر
توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد