بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

عوارض مکمل های غذایی Arnica چیست؟

Arnica که بهترین درمان همیوپاتیک برای گرفتگی و کشیدگی عضلات می‌باشد، تحت عناوینleopard 's bane، تنباکوی کوهی، گل مینای کوهی و wolf's bane شناخته شده و از گلهای خشک و گاهی ریشه¬¬ تعدادی از گیاهان خانواده مینا (Asteraceae/ Kompositae) به دست می‌آید.

اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی Arnica
شواهدی مبنی بر موثر بودن Arnica خوراکی در تسکین درد و گرفتگی عضلات و ترومای بافتی موجود است اما برای اثبات نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی Arnica
مصرف خوراکی Arnica غیر ایمن به نظر می‌¬¬رسد. مصرف موضعی این ماده روی پوست صدمه دیده و زخم‌های باز هم غیر مجاز است.
Arnica در افرادی که به این ماده یا دیگر اجزای خانواده گل مینا، مانندchamomile و marigolds آلرژی دارند، منع مصرف دارد. مصرف این ماده در زنان باردار و مادران شیرده نیز غیر مجاز است.


موارد احتیاط مکمل های غذایی Arnica
لاکتونهای سزکویی ترپنوئیدی در Arnica مانند helenalin، بسیار سمی و کاردیوتوکسیک هستند. بنابراین مصرف خوراکی این ماده و همچنین مصرف موضعی آن برای پوست آسیب دیده و زخم¬های باز ایمن نیست.

افراد مبتلا به فشار خون، آریتمی قلبی و یا کسانی که داروهایی کاردیوتوکسیک و داروهایی که فاصله QT را طولانی می‌کند، مصرف می‌کنند، باید در استفاده از این ماده بسیار احتیاط کنند.

عوارض جانبی مکمل های غذایی Arnica
Arnica خوراکی می¬تواند تهوع، استفراغ، درد شکمی، اسهال، کما و مرگ ایجاد کند. افرادی که به Arnica
یا دیگر اجزای خانواده¬ گل مینا حساسیت دارند ممکن است علائمی مانند رینیت، ورم ملتحمه، کهیر، اسپاسم برونش‌ها، حملات آسمی و آنافیلاکسی دیده شود. مصرف موضعی این ماده می‌تواند درماتیت تماسی همراه با خارش و اریتما
ایجاد کند.

تداخلات مکمل های غذایی Arnica
داروها
Arnica می¬توانند اثرات نامطلوب داروهایی که فاصله QT را طولانی می¬کنند تشدید کند. چنین داروهایی شامل quinidine , procainamide , disopyramide , sotalol, doxepim, pentamidine, haloperidol, prochlorperazine, chlorpromazine, amiodarone, desipramine, amitryptyline می¬گردد.
Arnica ممکن است کاردیو توکسیسیتی داروهایی مانند doxorubicin را تقویت کند.

اور دوز مکمل های غذایی Arnica
اور دوز این ماده می¬تواند منجربه آریتمی قلبی، کما و مرگ گردد.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی Arnica
هیچ دوز مصرفی پیشنهادی وجود ندارد. این ماده در ترکیبات همیوپاتیک مانند تنتورهای گیاهی، کرم¬های موضعی، ژل و پماد موجود است. این ماده در لیست فارماکوپه همیوپاتیک آمریکا (HPUS) قرار دارد.

........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد