بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

عملکرد مکمل های غذایی استیل سیستئین چگونه است؟

استیل سیستئین یا N- استیل سیستئین با اختصار NAC مشتق از آمینواسید پروتئین L- سیستئین می‌باشد. NACبه عنوان مکمل غذایی و دارو موجود است. این ماده بصورت خوراکی و یا تزریق آرام داخل وریدی برای درمان اوردوز استامینوفن استعمال می‌شود. NAC همچنین در درمان اختلالات تنفسی مانند برونشیت مزمن و حاد با تولید موکوس زیاد یا غلیظ، به صورت یک داروی استنشاقی تجویز می‌شود.


NAC فرم حامل L- سیستئین می‌باشد. L- سیستئین، یک ماده جاذب رطوبت بوده که به آرامی اکسید و تجزیه می¬گردد. NAC از L- سیستئین پایدارتر است و بهتر جذب می‌شود. NAC علاوه بر N- استیل سیستئین تحت عناوین استیل سیستئین و N- استیل L- سیستئین نیزشناخته می‌شود.


فارماکوکینتیک مکمل های غذایی استیل سیستئین
NAC بسرعت از دستگاه گوارش جذب شده و از طریق گردش خون پورت به کبد، جایی¬که تحت متابولیسم گسترده¬ مرحله اول قرار می¬گیرد، حمل می‌شود. اوج غلظت پلاسمایی این ماده، حدود نیم تا یک ساعت پس از مصرف دوزهای 200 تا 600 میلی‌گرم مشاهده شده است.

NAC به
N- استیل سیستئین، N وN' دی استیل سیستئین و  L- سیستئین میان دیگر متابولیتها متابولیزه می‌شود. L- سیستئین نیز به خودی خود به گلوتاتیون، تورین، پروتئین و سولفات متابولیزه می‌شود. NAC فراهمی زیستی کمی داشته که احتمالا به علت متابولیسم گسترده¬ مرحله اول آن در کبد می‌باشد. نیمه عمر نهایی NAC کامل حدود 25/6 ساعت بعد از بلع است.

اندیکاسیون و کاربرد مکمل های غذایی استیل سیستئین

مطالب بسیاری در مورد NAC وجود دارد شواهدی مبتنی بر خاصیت حفاظت کبدی NAC موجود است. این ماده برای کمک به درمان سندرم اولیه دیسترس تنفسی بزرگسالان و بیماریهای مزمن مسدود کننده ریوی مفید است و می¬تواند حفاظت در برابر بیماریهای قلبی و عروقی را افزایش دهد.

شواهد اولیه‌ای مبنی بر فواید این دارو در درمان دیابت، بعضی سرطانها و برخی اختلالات ایمنی وجود دارد. NAC می¬تواند اثرات مفیدی بر از دست دادن حافظه¬ مرتبط با سن داشته و به افرادیکه شنوایی خود را در اثر صدا از دست داده¬اند کمک کند.


موارد منع مصرف مکمل های غذایی استیل سیستئین

هرگونه حساسیت شناخته شده به محصولات حاوی NAC

موارد احتیاط مکمل های غذایی استیل سیستئین

مکملهای NAC نباید برای مادران شیرده تجویز شود و مصرف آن توسط زنان باردار نیز باید تحت کنترل پزشک باشد. کلیرنس N- استیل سیستئین در افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی و همچنین نوزادان نارس کاهش می¬یابد.


NAC میتواند درصورت استفاده در درمان اولیه¬ بیماریهایی حاد مضر باشد.
NAC می¬تواند سردرد افرادی که برای درمان آنژین از نیترات استفاده می¬کنند را تشدید کند.


اگر چه احتمال ایجاد سنگ کلیوی سیستین پایین است با این حال افراد دارای سنگ کلیه بویژه سنگ سیستین باید از مصرف مکملهای NAC خودداری کنند.
NAC و متابولیتهای سولفیدریل آن مانند سایر مواد حاوی سولفیدریل می¬تواند نتیجه تست نیتروپروسید برای اجسام کتونی در دیابت را به طور کاذب مثبت کنند.


NAC در افراد دارای سابقه¬ زخم پپتیک باید با احتیاط مصرف شود، زیرا عوامل موکولیتیک آن ممکن است سبب تخریب سد مخاطی معده شود.

عوارض جانبی مکمل های غذایی استیل سیستئین
اثرات نامطلوب گزارش شده از NAC خوراکی شامل تهوع، استفراغ، اسهال، راش و سردرد (بویژه وقتی به همراه نیترات مصرف شود) می‌باشد. شواهد ناچیزی مبتنی بر تشکیل سنگ کلیه هم وجود دارد.


اثرات نامطلوب NAC داخل وریدی شامل گرفتگی برونش، تهوع، استفراغ، عفونت معده، آبریزش بینی، سردرد، وزوز گوش، کهیر، راش و تب و لرز می‌باشد. گزارشات نادری از واکنشهای آنافیلاکتیک وجود دارد.

شایعترین علائم واکنشهای آنافیلاکتیک راش، خارش شدید، تهوع، استفراغ، تورم عروقی، افزایش ضربان قلب، اسپاسم برونش، کاهش یا افزایش فشار خون، تغییرات الکتروکاریوگرام و گرگرفتگی می‌باشد. واکنشهای آنافیلاکتیک بیشتر آلرژیک کاذب هستند تا ایمونولوژیک.

تداخلات مکمل های غذایی استیل سیستئین
نیترات: مصرف NAC در کنار نیترات می¬تواند سردرد ایجاد کند.
کار با مازپین Carbamazepin: مصرف مکمل NAC در کنار این دارو می¬تواند به کاهش سطح سرمی کار با مازپین منجر شود.
تداخلی با مکمل¬های غذایی،گیاهان دارویی و غذاها گزارش نشده است.

اور دوز مکمل های غذایی استیل سیستئین
هیچ گزارشی از اوردوز با شکل خوراکی NAC موجود نیست. گزارشاتی از اوردوز زمانیکه به صورت داخل وریدی برای درمان مسمومیت با استامینوفن مصرف می‌شود، وجود دارد. علائم اور دوز شبیه علائم آنافیلاکسی اما شدیدتر است.

علامت اصلی آن افت فشار خون بوده و سایر علائم شامل سرکوبی تنفسی، همولیز، DIC ((disseminated intravascular coagulation و نقص عملکرد کلیوی می‌باشد. البته هنوز مشخص نیست که این علائم تا چه حد ممکن است به دنبال مسمومیت با استامینوفن باشد.

دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی استیل سیستئین

مصرف NAC برای رقیق سازی موکوس در بیماری شدید تنفسی یا اور دوز استامینوفن باید بر اساس میزان توصیه شده برچسب دارو باشد.
دوز دریافتی از مکمل‌ها می‌تواند 600 میلی‌گرم از یک تا 3 بار در روز ¬باشد.

همراه مصرف مکمل باید روزانه 6 تا 8 لیوان آب برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیوی نوشیده شود. سنگهای کلیوی اگرچه به ندرت شکل می¬گیرند اما امکان ایجاد آنها وجود دارد.


........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد