بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

کاربردهای مکمل غذایی مس

مس عمدتا در رودة باریک وبه مقدار بسیار ناچیز در معده توسط فرایندهای انتقال فعال و غیر فعال جذب می‌شود.

به نظر می‌رسد به دنبال دریافت مقادیر کم و متوسط مس، جذب توسط یک مکانیسم انتقال فعال اشباع‌پذیر انجام می‌شود. به دنبال دریافت مقادیر مس زیاد،به علت اشباع مکانیزم انتقال فعال، مس باقی مانده از طریق انتشار تسهیل شده جذب می‌شود. کفایت جذب مس از 15% تا 97% متغیر است و به نظر می‌رسد وابسته به سطوح دریافت غذایی مس ‌باشد. هرچه مس غذا افزایش یابد، جذب مس کاهش پیدا می‌کند.


پس از جذب از روده‌های باریک، مس به‌طور اولیه در خون به آلبومین متصل می‌شود. بخش اعظم مس توسط کبد برداشت شده و در آنجا به سرولوپلاسمین متصل می‌گردد. سرولوپلاسمین حاوی مس از کبد به خون آزاد شده و به سلول‌های دارای گیرنده‌های سرولوپلاسمین تحویل می‌شود.


سرولوپلاسمین به این گیرنده‌ها متصل شده و مس به درون سلول‌ها آزاد می‌گردد. روش اصلی دفع مس از طریق صفرا به مجرای گوارشی می‌باشد.

اندیکاسیو‌ن‌ و کاربرد مکمل های غذایی مس
چندین اندیکاسیون تجربی در مورد اثرات ضد سرطانی مکمل مس وجود دارد. این عنصر ممکن است در بعضی افراد دچار آرتریت مفید باشد. این ماده همچنین ممکن است در برابر بیماری قلبی عروق اولیه به کمبود مس، محافظت‌کننده باشد. شواهد اولیه‌ای مبنی بر نقش مس در بهبود وضعیت ایمنی در افراد دچار کمبود شدید یا حاشیه‌ای مس وجود دارد.

موارد منع مصرف مکمل های غذایی مس
مصرف مکمل مس در افراد دچار بیماری ویلسون (دژنراسیون هپاتولنتیکولار)،یک بیماری تجمع غیرطبیعی مس و همچنین در افراد دارای حساسیت به هر جزء این مکمل غذایی غیر مجاز است.


موارد احتیاط مکمل های غذایی مس
زنان باردار و مادران شیرده ‌باید از مصرف دوزهای بالاتر از U.S.RDA مس، مگر با توصیه پزشک اجتناب کنند. U.S.RDA مس 2 میلی‌گرم است.
مسمومیت اتفاقی با مس در کودکان دیده شده است.

عوارض جانبی مکمل های غذایی مس
 دریافت بالای مس سبب ایجاد عوارضی مانند تهوع و استفراغ، درد اپیگاستر و اسهال می‌شود.

تداخلات مکمل های غذایی مس
داروها
پنی‌سیلامین Penicillamine: استفاده همزمان از پنی‌سیلامین و مس می‌تواند جذب هر دو را کاهش دهد. افرادی که از پنی‌سیلامین جهت درمان بیماری ویلسون استفاده می‌کنند باید از مصرف مکمل مس اجتناب کنند (موارد منع مصرف را ببینید).

مکمل‌های غذایی
آهن: دریافت بیش از حد آهن ممکن است سطح مس را کاهش می‌دهد.


مولیبدنیوم: دریافت بیش از حد مولیبدنیوم ممکن است سطح مس را کاهش دهد.


روی: استفاده بیش از حد روی ممکن است سبب کاهش جذب مس شود. یک توضیح برای این تداخل این است که مقادیر زیاد روی غذایی، متالوتیونئین روده‌ای را القا می‌کند. مس تمایل شدیدتری به متالوتیونئین روده‌ای نسبت به روی دارد و جایگزین روی در متالوتیونئین می‌شود. مکمل یاری با دوز 50 میلی‌گرم یا بیشتر روی برای دوره‌های طولانی سبب تخلیه مس می‌شود. جذب مس با دوزهای روی 5/16 میلی‌گرم روزانه برای دوره‌های طولانی تحت‌تأثیر قرار نمی‌گیرد.


ویتامین C: دوز 1500 میلی‌گرم روزانه ویتامین C سبب کاهش فعالیت پروتئین ناقل مس، سرولوپلاسمین می‌شود. مکمل 600 میلی‌گرم ویتامین C روزانه همچنین سبب کاهش سرولوپلاسمین شده، اما جذب مس مختل نمی‌شود.

غذاها مکمل های غذایی مس
دریافت هم‌زمان غذاهای غنی از اسید فیتیک (نان تخمیرنشده، لوبیای خام، دانه‌ها، آجیل و غلات و سویا) ممکن است جذب مس را کاهش دهد.
رژیم‌ غنی از فروکتور ممکن است سطح مس را کاهش دهد.

اور دوز مکمل های غذایی مس
دریافت مس در حد گرم، می‌تواند سبب کما، الیگوری، نکروزکبدی، کلاپس عروقی و مرگ ‌شود.


دوز و نحوه مصرف مکمل های غذایی مس
مکمل مس در اشکال مختلفی مانند کوپریک اسید، گلوکونات مس، سولفات مس وشلاته‏های آمینواسیدی مس موجود است. مس عمدتا در محصولات ترکیبی یافت می‌شود. دوزهای معمول از 5/1 تا 0/3 میلی‌گرم روزانه متغیر است. هیچ دلیلی برای استفاده از مقادیر بالای مس وجود ندارد.

DV (مقدار روزانه) مس که برای تعیین درصد مقادیر روزانة غذایی در مکمل‌ها و فراورده‌های غذایی استفاده می‌شود 2 میلی‌گرم است که بر اساس RDA 1973 ایالات متحده می‌باشد.

........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.

پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد