بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

کاربرد های مکمل غذایی کلوزولیک اسید

کلوزولیک اسید که در برخی موارد کروزولیک اسید نامیده می‌شود، یک ترکیب تری‌ترپن استخراج شده از برگ‌های گیاه Lagerstroemia speciosa می‌باشد. برگ‌های این گیاه در آسیای جنوب شرقی به‏عنوان یک درمان گیاهی خانگی برای شماری از اختلالات شامل دیابت و چاقی مصرف می‌شود. در فیلیپین، این درخت با نام محلی موز (Banana) شناخته می‌شود. گزارش شده است که اسید کلوزولیک انتقال گلوکز را در کشت‌های سلولی فعال ساخته و سطح گلوکز را در موش‌های دیابتی کاهش می‌دهد.

گزارشات اندکی مبنی بر کاهش گلوکز خون افراد دیابتی نوع 2 با مصرف اسید کلوزولیک وجود دارد که البته در مطالعات علمی مشابهی بازنگری نشده‏است.
اسیدکلوزولیک همچنین به‌صورت 2 آلفا -هیدروکسی اورزولیک اسید، کروزولیک اسید و انسولین گیاهی (Botanical) شناخته می‌شود. یک تری‌ترپن مشابه به نام کروزولیک اسید از میوه گیاه Crataegus pinnatifida var.pilosa، عضو خانواده Hawthorn جدا شده است.


کاربرد های مکمل غذایی کلوزولیک اسید 

عملکرد مکمل غذایی کلوزولیک اسید
مکمل اسید کلوزولیک، انتقال گلوکز را فعال ساخته که منجر به فعالیت ‌‏هایپوگلاسیمیک می‌شود.

مکانیسم اثر مکمل غذایی کلوزولیک اسید
مکانیسم اثر فعالیت ‌‏هایپوگلاسیمیک کلوزولیک ناشناخته است.


فارماکوکینتیک مکمل غذایی کلوزولیک اسید
هیچ گزارشی درباره فارماکوکینتیک کلوزولیک اسید وجود ندارد.

اندیکاسیون‌ و کاربرد مکمل غذایی کلوزولیک اسید
نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد که کلوزولیک اسید می‌تواند سطح گلوکز خون را در دیابت نوع 2 کاهش داده، در افزایش کاتابولیسم چربی‌ها موثر بوده، افزایش فشار خون را کنترل کرده و سطح انرژی را افزایش‏دهد. هنوز شواهد معتبری برای حمایت از استفاده این ماده در انسانها وجود ندارد.

موارد منع مصرف مکمل غذایی کلوزولیک اسید
هرگونه حساسیت شناخته شده به محصولات حاوی کلوزولیک اسید.

موارد احتیاط مکمل غذایی کلوزولیک اسید
کودکان، زنان باردار و مادران شیرده و همچنین افراد دیابتی، ‌باید از مصرف محصولات با نام کلوزولیک اسید یا کروزولیک اسید اجتناب نمایند.

تداخلات مکمل غذایی کلوزولیک اسید
کاهش گلوکز خون با دریافت کلوزولیک اسید، می‌تواند به دلیل اثر تجمعی این ماده بر داروهای ضد دیابت در کاهش قند خون باشد. بنابراین در صورت مشاهده چنین مواردی، سطح گلوکز خون باید به دقت پایش شود.

اوردوز مکمل غذایی کلوزولیک اسید
هیچ گزارشی وجود ندارد.

دوز و نحوه مصرف مکمل غذایی کلوزولیک اسید
هیچ دوز توصیه‌ شده‌ای وجود ندارد.


کلوزولیک اسید به‌صورت مکمل‌های تک جز و یا در محصولات ترکیبی عرضه می‌شود. کلوزولیک اسید در این محصولات معمولاً از برگ‌های Lagerstroemia speciosa استخراج می‌شود.

........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.


پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد