بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

اطلاعات تکلمیلی راجع به مکمل های غذایی چیتوزان

چیتوزان و چیتین پلی مرهای پلی ساکاریدی هستند که به ترتیب حاوی بیش از 5000 واحد گلوکزامین و استیل گلوکزامین بوده و وزن مولکولی آنها بیشتر از یک میلیون دالتون است. چیتین در قارچ‌ها، بندپایان و بی مهره گان دریایی یافت می‌شود. این ماده به طور تجاری از اسکلت خارجی سخت پوستان (خرچنگ، میگو و دیگر صدف‌داران) استخراج می‌شود. چیتوسان از چیتین توسط فرایند دی‌استیلاسیون به دست می‌آید.
چیتین پلی مر پلی ساکاریدی که چیتوسان از آن مشتق می‌شود، یک پلی مر شبه سلولزی است که دارای بسیاری از زنجیره‌های غیرمنشعب N-استیل- گلوکزامین می‌باشد. چیتین داستیله یا چیتوسان، حاوی زنجیره‌های D- گلوکزامین است. زمانی که این ماده خورده می‌شود، چیتوسان می‌تواند یک فیبر غذایی لحاظ شود.
خود چیتوسان منبع عمده‌ای برای مکمل تغذیه‌ای گلوکزامین است.


اندیکاسیون‌ و کاربرد مکمل غذایی چیتوزان

شواهدی وجود دارد که مکمل چیتوسان ممکن است دارای اثرات مفیدی بر لیپیدها بوده و در نارسایی کلیوی مفید باشد. نتایج چند مطالعه نشان می‌دهد که این ماده ممکن است در پیشگیری از آترواسکلروز، در ترمیم جراحات به ویژه زخم‌های دیابتی و در بیماری کبدی موثر باشد. عقاید مبنی بر نقش این ماده در کاهش وزن، مقابله با سرطان، کمک به هضم غذا و افزایش ایمنی تأیید نشده است.


موارد منع مصرف مکمل غذایی چیتوزان
هرگونه حساسیت شناخته شده به محصولات حاوی چیتوسان.

موارد احتیاط مکمل غذایی چیتوزان
کودکان، زنان باردار و مادران شیرده ‌باید از مصرف چیتوسان پرهیز نمایند.
افراد دچار آلرژی به صدف ‌باید در استفاده از مکمل‌های چیتوسان احتیاط نمایند.

عوارض جانبی مکمل غذایی چیتوزان
تمامی موارد گزارش شده، عوارض جانبی گوارشی از قبیل تهوع و استفراغ است.

تداخلات مکمل غذایی چیتوزان
داروها
هیچ تداخلی شناخته نشده است، با این حال ممکن است چیتوسان به برخی داروها، به خصوص داروهای چربی دوست، متصل گردد.

مکمل‌های غذایی
عقیده بر این است که ویتامین C اثرات شناخته شده چیتوسان را افزایش می‌دهد. چیتوسان ممکن است به ویتامین‏های محلول در چربی A،D،EوK، برخی مواد معدنی از جمله روی و همچنین به فلاونوئید و کاروتنوئیدها متصل شود.

غذاها
چیتوسان ممکن است به بعضی از چربی‌های رژیم غذایی، ویتامین‌های محلول در چربی ‌A،D،E،K، بعضی از مواد معدنی از قبیل روی و همچنین به فلاونوئیدها و کارتنوئیدهای موجود درغذا متصل گردد.


اوردوز
هیچ گزارشی از دز بیش از حد وجود ندارد.

دوز و نحوه مصرف مکمل غذایی چیتوزان
چندین نوع مکمل چیتوسان موجود است. افرادی که این مکمل را برای کاهش کلسترول استفاده می‌کنند، آن را به‌صورت 1000 تا 1200 میلی‌گرم، دو بار در روز، قبل یا بعد از غذا و با یک لیوان آب مصرف می‌نمایند. چیتوسان ‌می‌تواند با بعضی از فلزات از قبیل سرب، جیوه، آهن، مس و آرسنیک آلوده گردد.
مکمل چیتوسان نباید در عرض 2 ساعت از دریافت ویتامین‌های محلول در چربی A، D، Eو K، کاروتنوئیدها (مانند لیکوپن و لوتئین) فلاونوئیدها (مانند جنیستئین، کورستین، ایپری فلاوون) یا داروهای تجویز شده دریافت شود.

........................................

منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر

توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.

مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.

علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.


پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد