بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، سایت هیچگونه فعالیتی در راستای فروش مکمل های غذایی ندارد.

چه کسانی نیاز به مصرف مکمل غذایی کارنوزین دارند؟

یک دوز داخل وریدی کارنوزین، منجر به افزایش موقتی در سطح کارنوزین در عضله می‏گردد. با این حال بعد از30 تا90 دقیقه، ترشح کلیوی کارنوزین و متابولیت‏های آن شامل بتا آلانین وL-هیستیدین مشاهده می‌شود. غلظت داخل سلولی کارنوزین توسط متالوپروتئاز روی کارنوزیناز تنظیم می‏گردد.دو ایزوفرم کارنوزیناز – شکل در حال گردش در سرم و کارنوزیناز بافتی- وجود دارد.

کارنوزیناز بافتی در کبد، طحال و کلیه و کارنوزیناز سرم در پلاسما، مغز و مایع نخاعی پیدا می‌شود. کارنوزیناز تبدیل کارنوزین به بتا-آلانین و ال-هیستیدین را کاتالیز می‏کند. هیدرولیز آنزیمی کارنوزین محدودیت اصلی برای فعالیت‌های فارماکولوژیک احتمالی آن می‌باشد.


تحقیقاتی درباره تکامل اشکال حامل کارنوزین مقاوم به هیدرولیز وجود دارد.به نظر می‌رسد، N-استیل کارنوزین نسبت به کارنوزین کمتر تحت هیدرولیز با کارنوزیناز قرار می‌گیرد. چندین مشتق سیکلودکسترین کارنوزین نیز وجود دارند که به هیدرولیز بسیار مقاوم هستند. دوز خوراکی کارنوزین پس از بلع، به طور موثری در روده باریک از طریق انتقال فعال جذب می‌شود. کارنوزین سپس از طریق گردش خون پورت به کبد منتقل می‏گردد.


در کبد و همچنین در سرم، قسمتی از کارنوزین به بتا-آلانین و L-هیستیدین هیدرولیز می‌شود. کارنوزین هیدرولیز نشده از طریق گردش سیستمیک به عضلات،کلیه‏هاو بافت‏های مختلف منتقل می‌شود. یک افزایش موقت در سطح کارنوزین در بافت عضله مشاهده شده است. قسمت اعظم کارنوزین هیدرولیز نشده، در نهایت در کلیه‏ها تحت هیدرولیز به بتا – آلانین و L-هیستیدین قرار می‌گیرند.به نظر می‏رسد که کلیه‏ها، ارگان اصلی مسئول کاتابولیسم و ترشح کارنوزین می‌باشد.


با توجه به متابولیسم بتا-آلانین و L-هیستیدین،قدم اول در متابولیسم بتا- آلانین،تشکیل مالونیک اسید سمی آلدهید از طریق آنزیم بتا-آلانین:آلفا –کتو گلوتارات آمینوترنسفراز است. مالونیک اسید سمی آلدهید سپس توسط مالونیک سمی آلدهید دهیدروژناز به استیل – کوآنزیم A متابولیزه می‏گردد. ناقل عصبی GABA(گاما- آمینو بوتیریک اسید)توسط آمینوترانسفراز مشابهی که بتا-آلانین را ترانس آمینه می‏کند، ترانس آمینه می‌شود.


L-هیستیدین در مسیر‏های اندکی متابولیزه می‌شود. این ماده می‏تواند به هیستیدین تبدیل شود. همچنین می‏تواند از طریق آنزیم هیستیدیتاز به اسید اوروکانیک - که توسط اوروکاناز به ایمیدازول پروپروپیونیک اسید و سپس به آلفا- فرمیمینو گلوتامیک اسید تبدیل می‌شود- کاتالیز شود. گروه فورمیمینو از آلفا- فورمیمینو گلوتامیک اسید به موقعیت N5 تتراهیدروفولیک ‏اسید منتقل شده و گلوتامیک اسید را تشکیل می‏دهد.

اندیکاسیون و کاربرد کارنوزین
نتایج مطالعات نشان می‌دهد که کارنوزین یک عامل ضد پیری و دارای خواص آنتی‏اکسیدانی و ضد التهابی است. شواهد اولیه‌ای مبنی بر فعالیت ضد افسردگی و تنظیم ایمنی این ترکیب و نقش مفید آن در درمان کاتاراکت وجود دارد. مفید می‌باشد.


موارد منع مصرف کارنوزین

مکمل‏های روزانه کارنوزین در افراد دارای حساسیت به هر جز این مکمل‌ها منع مصرف دارد.

موارد احتیاط
افرادی که تمایل به استفاده از مکمل کارنوزین جهت سلامتی خود دارند، باید درباره استفاده از آن با پزشک خود مشورت نمایند.
به دلیل عدم وجود مطالعات طولانی مدت ایمنی، مصرف مکمل‏های حاوی کارنوزین برای زنان باردار و مادران شیرده غیر مجاز است.

عوارض جانبی
مورد شناخته شده‌ای وجود ندارد.

تداخلات
داروها
هیچ تداخلی شناخته نشده است.

مکمل‏ غذایی
هیچ تداخلی شناخته نشده است.

غذاها
هیچ تداخلی شناخته نشده است.


گیاهان
هیچ تداخلی شناخته نشده است.

اور دوز
هیچ گزارشی از دز بیش از حد در استفاده از مکمل‏های کارنوزین وجود ندارد.

دوز و نحوه مصرف
مکمل‏های کارنوزین به طور معمول در مقادیر 100 تا 500 میلی‌گرم دردسترس هستند. بهترین دوز کارنوزین ناشناخته است. مصرف این مکمل نباید از میزان توصیه شده تجاوز نماید.


منابع عمده کارنوزین گوشت گاو، مرغ و خوک می‌باشد. غلظت کارنوزین در گوشت عضله گاو از 150 تا 450 میلی‌گرم در هر 100 گرم گوشت متغیر است. غلظت کارنوزین در گوشت عضله مرغ از 150 تا 450 میلی‌گرم در هر 100 گرم گوشت متغیر است.

........................................
منبع: مکمل شناسی به نقل از پی در آر


توصیه های مکمل شناسی در خصوص مصرف منطقی و بهینه مکمل های غذایی: مصرف مکمل های غذایی نیاز به آگاهی و تشخیص صحیح دارد و به این جهت مصرف مکمل های غذایی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. ضمن اینکه اطلاعات موجود در وبسایت مکمل شناسی به هیچ وجه جایگزین مشاوره با پزشک نخواهد بود و ضروری است قبل از هرگونه اقدامی، موضوع را با پزشک معالج مطرح نمایید.
مصرف مکمل های غذایی بویژه در خصوص کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر دیابت، بیماری های ریوی یا قلبی و عروقی دارند و همچنین در رابطه با زنان باردار از حساسیت بیشتری برخوردار است و ممکن است در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک، منجر به عوارض غیر قابل جبرانی شود.
علاوه بر این، توجه داشته باشید با توجه به شیوع تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی، بهترین و معتبرتین مکان برای تهیه مکمل های غذایی، صرفا داروخانه ها هستند و عرضه مکمل های غذایی در خارج از داروخانه، بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، در خارج از داروخانه ممنوع است.


پیشنهاد خواندنی

خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد مشاهده
خار گل گیاهی برای حفاظت از کبد